بلاتکلیفی۱۴ میلیون کاربر ایرانی در تلگرام

در حالی که رئیس معاون قوه قضائیه از برگزاری جلسه کمیته فیلترینگ با موضوع بررسی مسدودسازی تلگرام خبر داده بود غیبت نمایندگان دولت این جلسه برای تصمیم‌گیری در باره تلگرام به حدنصاب نرسید و باعث شد تا تصمیم گیری این موضوع به زمان دیگر موکول شود. در حالی که کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) …

در حالی که رئیس معاون قوه قضائیه از برگزاری جلسه کمیته فیلترینگ با موضوع بررسی مسدودسازی تلگرام خبر داده بود غیبت نمایندگان دولت این جلسه برای تصمیم‌گیری در باره تلگرام به حدنصاب نرسید و باعث شد تا تصمیم گیری این موضوع به زمان دیگر موکول شود.
در حالی که کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) ۱۳ عضو دارد که اکثریت آن را نمایندگان دولتی و وزرا تشکیل می‌دهند، محمدعلی اسفنانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از غیبت نمایندگان دولت در این جلسه و به حدنصاب نرسیدن جلسه برای تصمیم‌گیری این موضوع خبر داد.
در واقع می توان گفت که موضوع فیلترینگ نرم‌افزار تلگرام در هفته اخیر به دلیل اظهارات مدیرعامل تلگرام و پاسخگویی وزیر ارتباطات که اعلام کرد تلگرام صفحاتی غیراخلاقی را برای مدتی مسدود و سپس باز کرده است، در جریان افتاد.
پیشتر وزیر ارتباطات و وزیر فرهنگ تأکید کرده بودند که سیاست دولت بر مسدودسازی شبکه‌هایی که مردم از آنها استفاده صحیح می‌کنند، نیست.
همچنین وزیر ارتباطات در دیدار با همتای روسی خود تأکید کرده بود که سیاست دولت بر این است که شبکه تلگرام در ایران بدون محدودیت فعالیت کند.
واعظی این نکته را نیز یادآور شده بود در صورتی که راهی برای مسدودسازی صفحات غیراخلاقی تلگرام وجود نداشته باشد ناگزیر به مسدود کردن این پیام‌رسان هستیم.
همچنین طبق اطلاعات به دست آمده فعالیت کانال‌های ضد انقلاب و مستهجن و ادامه دسترسی به تصاویر غیراخلاقی در این پیام‌رسان از دلایل بررسی موضوع فیلترینگ تلگرام بوده است.
تعیین تکلیف شبکه اجتماعی تلگرام تا دو هفته دیگر
عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ گفته که به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای این کارگروه، موضوع فیلتر شبکه اجتماعی تلگرام به جلسه آینده موکول شد.
محمدعلی اسفنانی در مورد تشکیل جلسه کارگروه تعیین مصادیق که بعد از ظهر امروز چهارشنبه برگزار شد، توضیحات از جمله اینکه در این جلسه مباحث جلسه‌های اجتماعی فضای مجازی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نسبت به نگرانی‌هایی که این شبکه‌ها برای کاربران ایجاد کرده‌اند، تبادل نظر شد.
اسفنانی با بیان اینکه قرار بود در این جلسه موضوع فیلتر شدن یا نشدن شبکه اجتماعی تلگرام به دلیل وجود برخی محتواهای نامناسب برای کاربران ایرانی مطرح شود، افزوده که به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضای کارگروه این موضوع به جلسه آینده کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ موکول شد.
عضو کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ اعلام کرده که در این جلسه یکسری از اعضا حضور نداشتند و به همین دلیل زمان برای تصمیم‌گیری فراهم نشد و اعضا در این زمینه رأی ندادند. به گفته او، جلسه آینده این کارگروه ۲ هفته آینده برگزار خواهد شد.
باید محتوای نادرست شبکه های اجتماعی مسدود شود
مخالفت با فیلترینگ خود تلگرام مربوط به دولتی ها و سایر نهادها نمی شود چرا که برخی از مجلسی ها نیز معتقدند که تنها باید محتوای نادرست شبکه های اجتماعی مسدود شود و باید سازوکاری ایجاد شود که بخش هایی از محتوای نادرست این شبکه ها از طریق فیلترینگ هوشمند مسدود شوند.
نماینده مجلس شورای اسلامی در کمیـته تعیین مصادیق محـتوای مجرمانه(کمیته فیلترینگ) معتقد است که با مسدود کردن کامل شبکه های اجتماعی مخالفم اما می توان بخش هایی که مصادیق مجرمانه دارند را از طریق فیلترینگ هوشمند ساماندهی کرد.
رمضانعلی سبحانی درباره فیلتر برخی از شبکه های اجتماعی می گوید: شبکه های اجتماعی یک فناوری و نوآوری جدید است و باید دید که این شبکه ها چه نوع سرویسی به کاربران ارایه می دهند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس می گوید: برخی از شبکه ها، محتوی و خدماتی که ارایه می دهند با فرهنگ و دیدگاه های دینی و اجتماعی ما سازگاری ندارند اما برخی دیگر از خدمات شبکه های اجتماعی بیشتر جنبه های فرهنگی و اجتماعی نامناسبی ندارند و مردم می توانند از خدمات این شبکه ها بخوبی استفاده کنند.
به گفته او، البته اگر بخشی از شبکه ای مشکلاتی دارد، مسوولین باید همه موارد مفید و غیرمفید را در کنار هم بگذارند و آنچه که مصالح ملی و منافع مردم را تامین می کند در نظر بگیرند تا مردم بتوانند از این خدمات، بیشتر استفاده کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره جنبه های منفی شبکه های اجتماعی خاطر نشان کرد: این موضوع مانند چاقویی است که می تواند کاربرد مفید و مضرر داشته باشد . افرادی هم پیدا می شوند که از این چاقو استفاده نادرست می کنند؛ نمی شود به خاطر آن یک نفر، کل جامعه درباره استفاده از چاقو منع شوند.
نماینده مردم سبزوار، جوین و جغتای می گوید: با کلیت فیلتر شبکه های اجتماعی مخالفم، ولی باید سازوکاری ایجاد شود که بخش هایی از محتوای نادرست این شبکه ها از طریق فیلترینگ هوشمند مسدود شوند.
سخن آخر
داستان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل که در همان ابتدای راه، با فیلتر شدن وی چت شروع شده بود در دولت یازدهم با سرعتی کمتر پیش رفت. با این حال طی همین مدت نیز دسترسی به وایبر که به نوعی زمانی محبوب ترین نرم افزار مردم بود، آنقدر با کندی همراه شد که کاربران موج مهاجرت به تلگرام را آغاز کرده و بدین ترتیب در حرکتی خودجوش و البته از روی اجبار که ظاهرا ربطی هم به فیلترینگ نداشت عطای استفاده از وایبر را به لقایش بخشیدند.
حال حدود یک سال از این داستان می گذرد و این روزها دسترسی به تلگرام هم با اما و اگرها، کندی‌ها و اختلالات مختلف همراه شده است.
حتی همین هفته گذشته بحث فیلتر شدن این نرم افزار در میان تمام کاربران آن پیچید و از سوی مدیران تلگرام اینگونه مطرح شد که به دلیل مخالفت این شرکت با شنود اطلاعات کاربران، دولت ایران تلگرام را فیلتر کرده است البته وزارت ارتباطات خیلی زود این خبر را تکذیب کرده و اعلام کرد: از سوی این وزارتخانه اقدامی برای فیلتر کردن تلگرام صورت نگرفته است.
حال با موضوعات اخیر و رسیدگی موضوع فیلترینگ در کمیته فیلترینگ باید دید چه سرنوشتی برای تلگرام رقم می خورد.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا