رواج کلاهبرداری اینترنتی در کشور

سونامی کلاهبرداری‌ اینترنتی در ایران شامل موارد گوناگونی است که می توان از آنها به مواردی همچون رشد فروش داروهای تقلبی در اینترنت، فروش اینترنتی مدارک تحصیلی جعلی، کلاهبرداری به سبک تحلیل‌گر طلا و ارز و غیره اشاره کرد. به گفته کارشناسان حوزه فضای مجازی، بیشتر سواستفاده ها از افراد خوش‌باور و بی‌اطلاع در فضای …

سونامی کلاهبرداری‌ اینترنتی در ایران شامل موارد گوناگونی است که می توان از آنها به مواردی همچون رشد فروش داروهای تقلبی در اینترنت، فروش اینترنتی مدارک تحصیلی جعلی، کلاهبرداری به سبک تحلیل‌گر طلا و ارز و غیره اشاره کرد.
به گفته کارشناسان حوزه فضای مجازی، بیشتر سواستفاده ها از افراد خوش‌باور و بی‌اطلاع در فضای مجازی و اینترنتی صورت می گیرد و گفتنی است که به دلیل مهارت بالای برخی از کلاهبردارن افراد با اطلاعات قبلی نیز دچار این گونه سواستفاده می شوند.
به منظور جلوگیری از افراد فرصت طلب و کلاهبردار نيز از اين فضا و فرصت بدست آمده مردم نباید غافل شوند چرا که آنها به دنبال دريافت اطلاعات شخصي و بانکي مردم و سوء استفاده از آن هستند.
کلاهبردار اینترنتی در “دیوار”
ماجرای کلاهبرداری اینترنتی تنها در سایت های ناشناخته صورت نمی گیرد چرا که چندی پیش یه کلاهبرداری بزرگ در یکی از سایت های بزرگ و معروف تبلیغاتی صورت گرفت.
در اوایل سال جاری چندین نفر از شهروندان تهرانی با مراجعه به پلیس آگاهی تهران اعلام کردند که پس از درج آگهی فروش کالاهایشان در سایت های مجازی، فردی با آنها تماس گرفته و با معرفی خود به عنوان کارمند یکی از بانک های معتبر برای خرید کالا مذاکره کرده است.
این فرد پس از توافق با فروشنده به بهانه اینکه نمی تواند حضوری بیاید از صاحب کالا درخواست می کند آن را با پیک یا آژانس بفرستد و شماره راننده را نیز برای هماهنگی می گیرد. در میانه های راه پس از چند بار تغییر آدرس به بهانه های مختلف پیک را به منطقه موردنظرش کشانده و از او می خواهد همانجا بماند.
چند لحظه بعد تلفن راننده دوباره به صدا درآمده و متهم که از شماره دیگری با او تماس گرفته بود با تغییر صدا خود را فروشنده معرفی کرده و اطمینان می دهد که پول را گرفته است. بعد از این تماس خریدار جوان سر قرار رسید و کالا را تحویل می گیرد.
با توجه به گستردگی شکایات و شگرد مشابه فرد کلاهبردار در همه پرونده ها شکی باقی نماند که یک نفر پشت همه این سرقت ها قرار دارد.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع کلاهبرداری مجازی و به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه ۳۴ تهران ، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .
چگونه گرفتار کلاهبرداران سایبری نشویم
رئیس پلیس فتا البرز هشدارهایی را در خصوص اینکه شهروندان در دام کلاهبرداران سایبری گرفتار نشوند، چرا که فضای اینترنت فضای مناسبی برای جرائم کلاهبرداری است و سوء استفاده کنندگان از این فضا تلاش می‌کنند با دستیابی به اطلاعات شخصی دیگران از قربانیان خود اخاذی کرده و از طریق سرقت اطلاعات حساب بانکی آن‌ها اقدام به تخلیه حساب آنها کنند.
سرهنگ نیکنام می گوید کلاهبرداران اغلب به وسیله حملات فیشینگ در ایمیل‌ها یا شبکه‌های اجتماعی و یا سایت‌های مخرب دست به این کار می‌زنند.
به گفته او، جلوگیری از ورود کلاهبرداران به حریم‌خصوصی افراد و ثبت اطلاعات شخصی کا‌ر دشواری نیست بلکه با داشتن اطلاعات در زمینه فضای مجازی و رعایت موارد امنیتی به ‌راحتی می‌توان از دام کلاهبرداران در امان ماند. اما باید مراقب باشید چون آن‌ها با ترفندهای مختلف سعی می‌کنند تا شما را با ارسال یک پیام جعلی وسوسه کرده و به دام اندازند.
نیکنام می گوید: علاوه بر ایمیل‌ها، امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران یکی از بهترین راه‌های ورود به حریم خصوصی و کلاهبرداری سایبری به دام انداختن کاربران در این شبکه‌هاست، زیرا با دسترسی به اطلاعات حساب کاربران در شبکه‌های اجتماعی نه تنها می‌توان به اطلاعات حساب آن‌ها دست پیدا کرد بلکه به‌ راحتی می‌توان خصوصی‌ترین اطلاعات افراد را نیز در اختیار داشت.
سرهنگ نیکنام در پایان افزود: یکی از شایع‌ترین روش‌های کلاهبرداران اینترنتی ارسال پیام به ایمیل و یا حساب شبکه اجتماعی با عنوان “شما برنده قرعه کشی شدید”، “درخواست کمک” و… است بنابراین باید کاملا مراقب ایمیل‌های افراد ناشناس بوده و در مواجه شدن با آن‌ها هرگز بر روی لینک ارسالی آن‌ها کلیک نکنید، فایل پیوستی پیام آن‌ها را باز و یا دانلود نکنید، همیشه آدرس پست الکترونیک شخص پیغام دهنده را چک کنید.
هشدار پليس فتا به كاربران اينترنت
با شرايط و اهميت امنيت آنلاين، پليس فتا نکاتي جهت بالا بردن ايمني در فضاي مجازي ارائه کرده است.
نصب و استفاده از يک آنتي ويروس خوب بر روي کامپيوترها و موبايلتان و بروزرساني مرتب آن کی از مواردی است که برای فعالیت در فضای مجازی باید رعایت کرد.
اگر از کارت بانکي خود براي خريد استفاده مي کنيد، حتمآ رمز ورود آن را تغيير دهيد و به صورت مرتب صورت حسابهايتان را كنترل کنيد.
بررسي و انجام تنظيمات حريم خصوصي مخصوصآ در شبکه هاي اجتماعي و محدود کردن اشخاصي که قادر به مشاهده اطلاعات شخصي شما هستند.
تغيير کلمات عبور حساب هاي کاربري که در وب سايت ها داريد و استفاده از کلمات عبور با حداقل ۱۰ کاراکتر که در آنها از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و کاراکترهاي خاص استفاده شده باشد.
مراقب ايميل هاي فيشينگ باشيد و هر ايميلي را باز نکنيد، زيرا اطلاعات و هويت شما به سادگي سرقت مي شود.
قبل از اينکه چيزي را به اشتراک بگذاريد و يا با فشار کليد اينتر ارسال کنيد خوب فکر کنيد که آيا حاوي اطلاعات شخصي و محرمانه است يا خير!؟
هنگام خريدهاي آنلاين مراقب باشيد که چگونه پول پرداخت مي کنيد (استفاده از واريز هاي بانکي و يا حواله براي خريدهاي آنلاين توصيه نمي شود و اگر نياز به بازگشت پول باشد، كار دشواري است.)
بر روي گوشي موبايل خود کد رمز تعريف کنيد تا هر وقت پس از مدتي استفاده نکرديد موبايل قفل شود.
اگر در خانه فرزندي داريد که از اينترنت استفاده مي کند، به سادگي مي توانيد با نرم افزارها و ابزارهاي کنترل و مديريت والدين بر فرزندان بر فعاليت آنها نظارت داشته باشيد.
پليس فتای از تمامی کاربران خواسته تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف و موارد مشکوک در فضاي سايبر نظير کلاهبرداري هاي اينترنتي، جعل عنوان، وبسايت هاي جعلي، سايت هايي با محتواي مجرمانه و مغاير با شئونات اسلامي مراتب را با ارائه مستندات مربوطه از طريق سايت اين پليس به آدرس Cyberpolice.ir گزارش کنند.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا