اوباما و نتانیاهو به یکدیگر اعتماد ندارند

راس در گفت وگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اضافه کرد،آنها به یکدیگر اعتماد ندارند اما، این رابطه خراب ریشه در دوره ‘جرج اچ دبلیو بوش’ دارد که فکر می کرد ‘اسحاق شامیر’ نخست وزیر (رژیم صهیونیستی) به وی خیانت کرد و او را فریب داد. به گفته وی ، سطح رابطه اسرائیل و آمریکا …

راس در گفت وگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت اضافه کرد،آنها به یکدیگر اعتماد ندارند اما، این رابطه خراب ریشه در دوره ‘جرج اچ دبلیو بوش’ دارد که فکر می کرد ‘اسحاق شامیر’ نخست وزیر (رژیم صهیونیستی) به وی خیانت کرد و او را فریب داد.

به گفته وی ، سطح رابطه اسرائیل و آمریکا بر سر توافقنامه هسته ای ایران کاهش نیافت بلکه بر سر محاصره بیروت و قتل عام صبرا و شتیلا کاهش یافت.

راس افزود: این رابطه خراب موجب نابودی رابطه آمریکا و اسرائیل نخواهد شد. با وجود همه مسایل، این رابطه باید حفظ شود و دو طرف مسوول حفظ آن هستند.

وی خاطر نشان کرد که همه روسای جمهوری در روزهای شروع مسوولیت شان تلاش کردند تا از پرداختن به اسرائیل و خاورمیانه اجتناب کنند اما، خاورمیانه آنها را به سوی خود کشید. اوباما هم در شروع ریاست جمهوری اش ترجیح می داد مانند پنج دولت پیش از خود از مساله اسرائیل فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: اوباما احساس می کرد وارث مشکلاتی در جهان عرب و مسلمانان از دوره بوش است و برای تقویت رابطه با اعراب و مسلمانان تلاش کرد. دلیل سفر او به قاهره و خاورمیانه نیز همین بود. اما، بعد اوباما امنیت اسرائیل را تقویت کرد و درصدد لطمه زدن به آن برنیامد. او فلسطینی ها را به عنوان طرف ضعیف و اسرائیل را به عنوان طرف قدرتمندی می دید که باید تقویت می شد.

راس گفت، در طول دهه های خدمت در دولت های جمهوریخواه و دمکرات شاهد تفاوت عمده عملکرد آنها در رابطه با اسرائیل نبود.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا