براندازي تحريم‌ها‌با انقلاب برجام

اوباماخطاب به ۴ وزير كابينه: من از شما می‌خواهم همه تدابیر لازم را برای اینکه تعهدات آمریکا در قبال تحریم ها اجرا شود، اتخاذ کنید. اتحادیه اروپا با بیانیه ای اعلام کرد که ایرانی ها دیگر، تحریم نیستند و می توانندهمانند ۱۰ سال پیش، بار دیگر وارد دادو ستد آزاد با جهان شوند آژانس بین …

اوباماخطاب به ۴ وزير كابينه: من از شما می‌خواهم همه تدابیر لازم را برای اینکه تعهدات آمریکا در قبال تحریم ها اجرا شود، اتخاذ کنید.
اتحادیه اروپا با بیانیه ای اعلام کرد که ایرانی ها دیگر، تحریم نیستند و می توانندهمانند ۱۰ سال پیش، بار دیگر وارد دادو ستد آزاد با جهان شوند
آژانس بین المللی انرژی اتمی نیزباانتشار بیانیه ای گزارش دادجمهوری اسلامی ایران اعلام کردکه پروتکل الحاقی را از زمان اجرای برجام به صورت داوطلبانه وموقت اجرا می‌کند.
موگريني: امروزروزاجرای برجام است.امروزنقطه عطف مهمی است که ما رایک گام به آغاز برجام که به شدت متعهد به اجرای آن هستیم، نزدیک‌تر کرد.

دیروز را می توان يكشنبه سفید برجام نامید؛ روزی که بعد از ۲۲ ماه مذاکره مداوم و حدود ۹۰ روز پس از امضای توافق هسته ای در وین، بالاخره برجام به فرجام رسید وتحریم های اقتصادی ایران به طور رسمی، خاتمه یافت. دیروز ایران، اروپا و آمریکا، ستاره «صلح» را روی استیج جهانی بردندتاهمه دنیا بدانند که می‌شود باگفت‌وگو، مسائل را حل کرد.ستاره ای برای تاریخ که نشان می دهد سایه سیاه تحریم و جنگ نه با تهدیدهای متقابل و خط و نشان کشیدن که پای میز مذاکره حل می‌شود. دیروز، دنیا به احترام ایرانِ صلح طلب، کلاه خود را از سر برداشت و زیرنامه برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه را امضا کرد. اسب زین شده اقتصاد ایران می‌تواند با خیال راحت، سرعت بگیرد چون دیگر،مانع جهانی برای اینکه ترمز پیشرفت اقتصادی باشد در کار نیست.دور تازه ای در تاریخ ایران آغاز شده است. پس از دوران پسا برجام ، حال ما به وارد دوران پساتحريم شده ایم و نزدیک به ۶ ماه دیگر، با برنامه ریزی درست می توانیم شاهد باشیم تنور اقتصاد ایران به‌صورت عینی،  داغ خواهد شد و مردمان این سرزمین چنان که شایسته آنان است در جهان مورد احترام قرار خواهند گرفت.
آمریکایی ها پیشتاز بودند
دیروز اما در ابتدا اوباما بود که پیشتاز اعلام بیانیه شد.رئیس جمهور آمريكا،  فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن،تحریم های دولتی لغو و تحریم های کنگره‌ای، متوقف شدند.در متن فرمان رئیس جمهور آمریکا از دولت این کشور خواسته شد که تمام اقدامات لازم برای اطمینان یافتن از اجرای موثر و سریع تعهدات آمریکا مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بر اساس قوانین ایالات متحده انجام شود. در نامه ای که باراک اوباما به ۴ نفر از افراد تراز اول کابینه اش (وزرای خارجه، خزانه‌داری، تجارت و همچنین فدرال رزرو) نوشت، این طور آمده بود:«من از شما می‌خواهم همه تدابیر لازم را برای اینکه تعهدات آمریکا در قبال تحریم ها اجرا شود، اتخاذ کنید.» با این فرمان که توسط رئیس جمهور آمریکا صادرشد ، دیروز را باید روز عزای جمهوریخواهان دلواپس آمريكا و کاسبان تحریم در ایران دانست.در توافق جامع اتمی ایران وقدرت‌های جهانی، دولت آمریکا متعهد شده است که از روزاجرای توافق، اعمال تحریم های کنگره مرتبط با برنامه هسته ای ایران را متوقف و فرامین اجرایی رئیس جمهور در این مورد را لغو کند.
اروپایی ها به دنبال ایران
اروپایی ها پس ازآمریکایی هاپیشتاز شدندواین بار نوبت آنان بودکه بیانیه لغو تحریم ها را صادر کنند. اتحادیه اروپا با بیانیه ای اعلام کرد که ایرانی ها دیگر، تحریم نیستند و می‌توانندهمانند ۱۰ سال پیش، بار دیگر وارد دادو ستد آزاد با جهان شوند. پیش از اعلام این موضوع توسط اتحادیه اروپا و آمریکا،سیدعباس عراقچی نیز در گفت‌وگویی این گونه بیان کرده بود که تمامی تحریم ها به یکباره لغو خواهد شد.«سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزیرامورخارجه ایران دیروز با بیان اینکه تحریم‌ها عملا از روز اجرایی شدن برجام برداشته خواهد شد، گفت: اتحادیه اروپا تمام تحریم های اقتصادی را لغو خواهد کرد و آمریکا نیز تحریم‌های مربوط به دستورات اجرایی رئیس‌جمهور را لغو کرده و اجرای تحریم های مربوط به کنگره را متوقف خواهد کرد.  وی ادامه داد:منتظر هستیم که این اقدامات توسط اروپا و آمریکا صورت بگیرد و اگر آن ها تحریم ها را قانوناً لغو و متوقف کنند، بیانیه مشترکی توسط دکتر ظریف و خانم موگرینی صادرخواهد شدوآن روز را به عنوان روز تصویب اعلام خواهند کرد.  معاون حقوقی وبین المللی وزیر امورخارجه تصریح کرد:لغو تحریم ها دو مرحله دارد؛ مرحله اول به طور رسمی توسط شورای وزیران انجام خواهد شد و زیرساخت لغو تحریم ها صورت می گیرد اما اجرای آن در مرحله دوم رخ خواهد داد؛ مرحله ای که طرفین اقدامات خود را انجام داده و اجرای این «قانون لغو تحریم» روزی خواهد بود که به عنوان روز اجرایی شدن شناخته می شود. عراقچی با یادآوری اقداماتی که دو طرف باید انجام دهند، گفت: ما یکسری اقدامات را در فردو، نطنز و اراک انجام خواهیم داد و آن ها نیز مشغول تهیه یکسری پیش‌نویس‌ها و دستورالعمل ها برای شرکت‌ها و کمپانی ها و همچنین مکاتبات نامه های لازم در این زمینه خواهند شد.
آژانس پیشتاز برای رفع سوءتفاهم
دیروزآژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم خبرهایی داشت؛مردان یوکی آمانواعلام کردند که ایران به آژانس خبر داده که از روز اجرای توافق برنامه جامع اقدام مشترک،پروتکل الحاقی رابه صورت موقت تازمان تصویب مجلس اجراخواهد کرد.دربرجام پیش‌بینی شده بود که توافق جامع حداکثر ۹۰ روزبعد ازصدور قطعنامه شورای امنیت در تایید این توافق، واجداثریا به عبارتی واردمرحله اجرا شود.این فرصت ۹۰ روزه که دیروز به پایان رسید،برای طی شدن روندهای قانونی وسیاسی لازم در داخل کشورهای طرف توافق در نظر گرفته شده بود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی نیزباانتشار بیانیه ای گزارش دادجمهوری اسلامی ایران اعلام کردکه پروتکل الحاقی را از زمان اجرای برجام به صورت داوطلبانه وموقت اجرامی کند. دربیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است:جمهوری اسلامی ایران روز ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ ( ۲۶مهر)،به مدیرکل آژانس اطلاع دادکه ایران در روز اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ،  پروتکل الحاقی را که باید در مجلس تصویب شود نیز به صورت داوطلبانه و موقت اجرا خواهد کرد.دربیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین آمده است: ایران همچنین یادآور شده است که کد اصلاح شده ۳.۱ پادمان را نیز به طور کامل اجرا خواهد کرد.
موگرینی و ظریف دست به قلم شدند
یکشنبه سفید برجام اما دیروز تنها به سه بیانیه خاتمه نیافت.فدریکا موگرینی،شخص اول سیاست خارجه و امنیت اروپا هم،با نوشتن چند سطر،«بیانیه»ای تاریخی را به گوش جهانیان رساند.سیاستمدارجوان ایتالیایی این گونه بادفاعی چند باره ازبرجام وتشریح اهمیت این سند بین المللی ،صحبت هایش رابیان کرد:«امروزروزاجرای برجام است.امروزنقطه عطف مهمی است که ما رایک گام به آغاز برجام که به شدت متعهد به اجرای آن هستیم نزدیک‌تر کرد.مابه جدول زمان بندی شده که نشان از اراده جمعی ما به مفاد توافق دارد، احترام گذاشته‌ایم.» موگرینی در ادامه بیانیه‌اي شخصی خود دفاعی تمام قد از مذاکرات و برجام کرد تا نشان دهد او حامی اصلی این توافق بزرگ و تاریخی است. اما آخرین نفری که دیروز دست به قلم شد قهرمان دیپلماسی ایران، محمد جواد ظریف بود که، بیانيه ای مشترک با فدریکا موگرینی به‌عنوان رئیس گروه کشورهای ۱+۵ صادر کرد. ظریف به عنوان بالاترین مقام دیپلماسی کشور و رئیس تیم مذاکره کننده به همراه موگرینی بیانیه مشترکی را منتشر کردند که طی آن، بر پایبندی دو طرف به اجرای تعهدات بر اساس توافق هسته‌ای تاکید شد. بر اساس این بیانیه، کمیسیون مشترک ایران و گروه ۱+۵ امروز،دوشنبه بر اساس توافق قبلی تشکیل جلسه خواهد داد تا اقدامات لازم را در این چارچوب انجام دهد. همچنین در این بیانیه قید شده آژانس تدابیر لازم برای نظارت بر راستی‌آزمایی را درنظر می‌گیرد.  در بخشی از این بیانیه آمده است:امروز «روز تصویب» برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است. این نتیجه تکمیل موفقیت‌آمیز بررسی برجام توسط نهادهای قانونگذاری کشورهای ماست. این نقطه عطف دیگری است که ما را یک گام دیگر به آغاز اجرای برجام، که قویاً به آن متعهد هستیم، نزدیک‌تر می‌کند. ما زمان‌بندی در نظر گرفته شده در برجام را رعایت کرده‌ایم که بیانگر اراده جمعی ‌ما برای پایبندی به مفاد آن است. در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است:«امروز ایالات متحده برای توقف اعمال تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای کنگره همچنان که در برجام مشخص شده است، اقدام می‌کند. این اقدام از روز اجرایی شدن برجام، زمانی که آژانس اجرای اقدامات هسته‌ای توافق شده توسط ایران را راستی‌آزمایی کند، لازم‌الاجرا خواهد شد و نیز دستور اتخاذ تمامی تدابیر مقتضی دیگر برای توقف اعمال تحریم‌ها، شامل لغو دستورات اجرایی و صدور مجوز فعالیت‌ها همچنان که در برجام مشخص شده است، صادر می‌شود. »
آغاز فرجام برجام
دیروز، روز تاریخی دیگری در تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین بود. طرف های غربی این بار تصمیم گرفته‌اند در واكنش به ديپلماسي هوشمندانه ايران به تعهدات خود عمل کنند و این نشانه روشنی است از اینکه آن روز که نمایندگان دولت در مصاف با جمعی از نمایندگان مخالف برجام به خوش بینی متهم می شدند این خوش بینی مبتنی بر داده ها و اطلاعات کافی بود. غربی ها حداقل اکنون نشان دادند که جنگ و تحریم را برای دنیای امروز نمی خواهند و آنان سعی کردند گام نخست را برمبنای اعتمادسازی بردارند. از سوی دیگر در این مدت بارها و بارها در مجلس شاهد بودیم که اعضای تیم هسته ای دولت و اعضای تیم مذاکره کننده به دروغگویی از سوی نمایندگان تندرو نزدیک به جریانی خاص متهم شدند، امروز شاهد و گواه خوبی است بر اینکه دروغی در کار نبوده است. تحریم‌ها همگی با هم و به یکباره لغو شدند و از آن مهم تر اینکه طبق بیانیه آژانس ، ایران پروتکل الحاقی را به صورت موقت و داوطلبانه اجرا خواهد کرد. برای پذیرش پروتکل الحاقی طبق آنچه بارها سید عباس عراقچی و صالحی و ظریف بیان کردند هیچگاه اجباری وجود نداشته است. شایسته است اکنون که مشخص شده تیم مذاکره کننده ایران هیچ دروغی بیان نکرده است آن گروه از نمایندگانی که به اشتباه تیم هسته‌ای ایران را به دروغگویی متهم می‌کردند از آنان در پیشگاه ملت عذرخواهی کنند و آن گروه دیگر که کاسبان تحریم بودند و نگرانی‌شان نه منافع ملی وجمعی که منافع فردی و گروهی و حزبی بوده است بدانند که امروز روز روشن شدن تاریکی هاست. اکنون صدای آب شدن یخ های تحریم ها را به‌خوبی می توان شنید؛ یخ هایی که با گرمای دستان تمام ملت ایران و با همدلی و همراهی دولت وملت، در حال آب شدن است و تمدن چند هزاره ساله سرزمین پارس بار دیگر می تواند در جامعه جهانی،حرف‌هایش را بزند.
نکته مهم که نباید از یاد برود این است که بدون شک برجام تا به اینجای کار پیش نمی رفت مگر با مدیریت هوشمندانه مقام معظم رهبری، تدبیر رئیس جمهور روحانی و البته تلاش های بی وقفه وزیر امور خارجه. ظریف و تیم مذاکره کننده ایران نشان دادند اگر بخواهیم و اراده کنیم حتما کار را به سرانجام می رسانیم.

۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا