چه‌‌بلايي سر‌من‌آوردند

ابتدا از درگذشت هادي نوروزي شروع كنيم كه جامعه ورزش را به شوك فرو برد. درگذشت هادي نوروزي را خدمت جامعه ورزش تسليت مي‌گويم. انسان‌هاي اخلاق‌مدار، با ادب و با معرفت تنها متعلق به يك قشر نيستند. نوروزي از اين دسته افراد بود كه فقط متعلق به جامعه فوتبال نبود و به جامعه ورزش تعلق …

ابتدا از درگذشت هادي نوروزي شروع كنيم كه جامعه ورزش را به شوك فرو برد.
درگذشت هادي نوروزي را خدمت جامعه ورزش تسليت مي‌گويم. انسان‌هاي اخلاق‌مدار، با ادب و با معرفت تنها متعلق به يك قشر نيستند. نوروزي از اين دسته افراد بود كه فقط متعلق به جامعه فوتبال نبود و به جامعه ورزش تعلق داشت. استقلال سال گذشته دربي رفت و برگشت را واگذار كرد اما نوروزي نه قبل و نه بعد از دربي از دايره ادب خارج نشد. او در خيلي‌ از بازي‌ها چه زماني كه كاپيتان بود و چه كاپيتان نبود، اخلاق‌مداري را در دستور كار خود قرار مي‌داد. برخلاف برخي از بازيكنان، زماني كه از پرسپوليس جدا شد و به نفت‌تهران پيوست، يك كلمه در مورد پرسپوليس حرف نزد. افرادي مانند آقاتختي هميشه زنده هستند. وقتي براي نوروزي ۴۰، ۵۰ هزار نفر در ورزشگاه آزادي حاضر مي‌شوند، نشان مي‌دهد كه هادي راهش را درست رفته بود. اميدوارم هادي ميهمان سفره اهل بيت (ع) باشد.
دوري از فوتبال براي امير قلعه‌نويي سخت نيست؟
از چه نظر سخت باشد؟
اينكه سال‌ها سرمربي تيم‌هاي مختلف بوديد و امسال خانه‌نشين شديد.
اگر ملاك اين چيزهايي باشد كه عنوان كرديد، درست است و شرايط سخت خواهد بود ولي در زندگي چيزهاي ديگري هم وجود دارند. همه زندگي آدم فوتبال نيست.
چرا در اين مدت تصميم گرفتيد سكوت كنيد؟
بي‌اخلاقي و بي‌معرفتي در اين فوتبال موج مي‌زند. افرادي كه دم از اخلاق مي‌زنند، همان‌هايي هستند كه فوتبال را به بيراهه كشانده‌اند. آقاياني كه به آنها محبت كرديم، جلوي منزل من ۴۵ دقيقه منتظر ماندند و گريه كردند يا تماس گرفتند؛ همان‌هايي هستند كه فوتبال را به بيراهه كشاندند. فوتبال ما از اخلاق‌مداري دور شده است.
از چه كساني صحبت مي‌كنيد؟
مردم مي‌دانند منظورم چه كساني هستند. برخي‌ها، «اراجيفي» را مطرح كردند كه پاسخ دادن به آنها در شأن و شخصيتم نبود. نمي‌توانستم خودم را در ترازوي اين آقايان قرار دهم. مردم بهترين قاضي هستند.
بهرام افشارزاده اشاره كرده بود كه پيش از بازي استقلال مقابل نفت‌تهران صحبت‌هاي شما به دست عليرضا منصوريان رسيده بود.
اين حرف‌ها بخش كوچكي از اتفاقات و نامردي‌هايي بود كه در حق امير قلعه‌نويي انجام دادند. در اين مدت بحثي نبوده كه بخواهم صحبت كنم اما اگر حرف بزنم خيلي از آقايان بايد از اين فوتبال بروند. حرف‌هايي از اين ۲ سال دارم كه به وقتش مي‌زنم. برويد آمار را استخراج كنيد كه در ۲ سال گذشته چه بازيكناني از ما جدا شدند و چه بازيكناني تحت الشعاع آدم‌ها قرار گرفتند و به عمد يا غيرعمد با روح و روان آنها بازي شد. بي‌پولي سرآمد همه اتفاقات بود و ۸ ماه يك ريال هم نگرفتيم. سال گذشته كميته نقل‌وانتقالات را تشكيل دادند و بعدها ديديد كه آقايان سر از كجا در آوردند. نمي‌خواهم خيلي از مسائل را باز كنم اما برويد ببينيد چند درصد قرارداد مربيان سال گذشته پرداخت شد؟ افشارزاده بايد پاسخ خيلي از سوالات را بدهد. او خيلي چيزها را مي‌داند كه هنوز نگفته است. برويد از افشارزاده بپرسيد كه چند درصد از قرارداد امير قلعه‌نويي باقي مانده كه پرداخت نشده است. افشارزاده مي‌گويد چرا فلان بازيكن را جذب كرديد، در صورتي كه نمي‌گويد من چه ليستي به كميته نقل و انتقالات داده بودم. كدام بازيكني كه درخواست كردم، جذب كردند؟
منظورتان بازيكناني چون ميلاد نوري، ميلاد سليمان فلاح و… است؟
اگر نوري به استقلال آمد، معرفت به خرج داد و از نظر فني به او اعتقاد داشتم. من قبل از اين بازيكنان، نام ۳ بازيكن را تحويل كميته نقل‌وانتقالات دادم اما هيچ كدام جذب نشدند. اگر علي نظري جويباري كاربلد نبود، چرا اين فصل دوباره او را مسئول نقل‌وانتقالات كردند؟ آقاي افشارزاده، بهتر است واقعيت‌ها را به مردم بگوييد. چيزي كه عنوان كرديد خيلي كوچك بود و بهتر است بگوييد چه بر سر قلعه‌نويي آوردند. مي‌دانيد چه چيزي براي من مهم است؟ اينكه مردم در خيابان، فرودگاه و هر جاي ديگري كه من را مي‌بينند صحبت‌هايي مطرح مي‌كنند كه خيلي اهميت دارد. ۴۰هزارنفر براي مراسم هادي نوروزي شركت كردند كه خودش نشان‌دهنده خيلي از مسائل است.
انتقادي كه برخي‌ها از جمله افشارزاده داشتند، به حضور اطرفيان شما در استقلال بود.
اطرفيان من چه كساني هستند؟
قبول نداريد اطرافياني زيادي در كنار شما بودند؟
همان اطرافياني كه سال گذشته كنار استقلال بودند، امسال هم كنار تيم هستند. بهتر است بگويند منظورشان از اطرافيانم چه كساني هستند.
بحث ديگر دستياران‌تان بود كه گفته مي‌شد در تمرين هيچ‌كاره بودند و همه كارها دست شما بود. چه واكنشي به اين انتقادات داريد؟
اين مربيان از افتخارآفرينان استقلال هستند. به اسامي آنها نگاه كنيد و ببينيد چه زحماتي براي استقلال كشيده‌اند. كجا مي‌توانند اين گروه كه زماني افتخار آفريده‌اند، يكجا جمع كنند؟ به لطف خدا و اهل‌بيت‌‌(ع) با اين دستياران مقام‌هاي زيادي كسب كرديم. در اين ۲ سال هم به گفته آقايان كه مي‌گويند نتيجه نگرفتيم، در كورس قهرماني قرار داشتيم. آيا ماشيني كه در مسابقات شركت مي‌كند، بدون بنزين مي‌تواند جلو برود؟ ما ۸ ماه پول نگرفته بوديم. خودتان مي‌بينيد كه بارسلونا بدون ليونل مسي چه بلايي سرش آمده است. بگذريم كه بارسلونا تشكيلات خودش را دارد و درگير بي‌پولي نيست. مورينيو در چلسي نتيجه نگرفته است، اما آيا مي‌توانند بگوئيد كه مربي بدي است؟ سال گذشته همه مشكلات را به دندان كشيديم و از چمن زمين تمرين و سكوسازي گرفته تا دادن سكه به بازيكنان برعهده ما بود. مدام مدارا كرديم و حرفي نزديم ولي آقايان نتوانستند ۱۰۰ميليون تومان پول جور كرده و بين بازيكنان تقسيم كنند. اين چه معنايي دارد كه باشگاه نتوانسته ۱۰۰ميليون تهيه كند؟ اگر ميلاد نوري را گرفتيم بايد به اين بازيكن افتخار كرد چون خودش پول رضايت‌نامه‌اش را پرداخت كرد و تنها ۱۰، ۱۵ ميليون تومان گرفت. نه اينكه بازيكني ۳ ميليارد بگيرد و اندازه ۳۰ هزار تومان هم بازي نكند.
شما با ستاره‌ها مشكلي داريد؟ اينكه گفته مي‌شود قلعه‌نويي باعث فراري دادن ستاره‌هايي چون رحمتي، نكونام و تيموريان از استقلال شد.
چه مشكلي؟ اين هم جزو حرف‌هايي است كه در مورد قلعه‌نويي درمي‌آورند. زماني مي‌گفتند قلعه‌نويي به تيم‌هايي مي‌رود كه ستاره داشته باشد اما اكنون اين حرف‌ها را مي‌زنند. زماني كه هدايت استقلال اهواز و مس كرمان را برعهده گرفتم چه رتبه‌اي داشتند؟ استقلال سيزدهم و نهم جدول بود، چرا اين حرف‌ها را نزدند؟ در استقلال اهواز كدام ستاره را داشتم؟ بازيكناني كه مي‌گفتند به خاطر قلعه‌نويي رفتيم، چرا امسال به استقلال نيامدند تا كمك كنند؟ از علي نظري‌جويباري تعجب مي‌كنم كه چرا مسائل اول فصل سال گذشته را به مردم نمي‌گويد. چرا نمي‌گويد كه چه ليستي به باشگاه دادم و چند نفر جذب شدند. افشارزاده چند صباحي هست و مي‌رود، به موقع در مورد اين آقايان صحبت مي‌كنم. اكنون هم به صورت كلي با مردم حرف مي‌زنم ولي تعجبم از نظري‌جويباري است كه سكوت كرده است. چلسي با يك گل جلو بود اما ۳ گل دريافت كرد و شكست خورد اما مورينيو درگير سكو ساختن و درست كردن چمن و تقسيم پول بين بازيكنان نيست. بازيكن مورينيو اواسط فصل از تيمش جدا نمي‌شود. به كميته نقل‌وانتقالات ۳ بازيكن به نام‌هاي كاوه رضايي، بابك حاتمي و محسن مسلمان را دادم اما كدام يك جذب شدند؟ همان‌هايي كه عضو كميته نقل‌وانتقالات شدند، بعدها به چيزهايي كه مي‌خواستند، رسيدند.
شاهرخ بياني مدعي شد ۱۰ بازيكن به استقلال خيانت كردند و شما هم پس از آخرين بازي فصل به برخي از اين بازيكنان گفتيد كه آنها را به خدا واگذار مي‌كنيد. اعتقاد داريد كه به شما خيانت شد؟
الان هم مي‌گويم كه برخي از بازيكنان را به خدا واگذار مي‌كنم. براي هر بازيكني نمره‌اي در نظر مي‌گيرند. نمي‌گويم خيانتي شد اما با روح و روان برخي‌ از بازيكنان بازي شد. در فرصت مناسب همه چيز را مي‌گويم.
حرف‌هاي زيادي مطرح شد كه پس از اختلاف با منصور پورحيدري، او كاري كرد كه پرويز مظلومي به جاي شما سرمربي استقلال شود و شما از استقلال برويد.
ما سنتي داريم كه بايد به بزرگ‌ترهاي‌مان احترام بگذاريم. زماني كه از تركتورسازي به استقلال آمدم، به دليل اينكه پورحيدري ۱۰ سال مربي من بود، او را مدير فني تيم كردم اما نمي‌دانم چه كارهايي كرده و در جريان آن نيستم و دوست ندارم قضاوتي كنم. اگر خيلي از مسائل را كنكاش كنيد به خيلي از اتفاقات سال گذشته مي‌رسيد.
در مورد استقلال اين فصل چه نظري داريد؟
اميدوارم نتايج استقلال ادامه داشته باشد و موفق باشد. اكنون كه در استقلال نيستم، سكوت كرده‌ام؛ نه حرفي از طلب‌هاي‌مان زدم و نه عادت به شكايت دارم. نزديك به ۷۰۰، ۸۰۰ ميليون تومان از استقلال طلب دارم ولي مثل آقاياني نيستم كه زماني در استقلال مسئوليت داشتم، تهديد به شكايت مي‌كردند يا پول‌شان را مي‌گرفتند. من مثل آقاياني نيستم كه به باشگاه بروم تا تهديد كنم پولم را بدهند. مرگ از رگ گردن به انسان نزديك‌تر است. خدا هادي نوروزي را رحمت كند و اميدوارم راه و افكار هادي در فوتبال حاكم شود. اين موضوع در لقمه و نطفه آدم‌ها است و نطفه هادي پاك بود و اكنون دردناك است كه كنار ما حضور ندارد. برخي افراد جلوي درِ خانه‌ام التماس مي‌‌كردند، ۲ نفر واسطه مي‌فرستادند و گريه مي‌كردند كه در حال نابودي هستند و كمك‌شان كنم، من هم به آنها محبت كردم اما رفتارشان تغيير كرد. حالا برويد ببينيد چه زندگي شخصي دارند و چه كارهايي مي‌كنند. در جلسه‌اي كه مسعود معيني حضور داشت، طرف گفت كه قلعه‌نويي مثل پدرم است ولي همان جا صحبت از پول كرد. معيني شايد عليه من برخي مواقع موضع گرفته ولي حقايق را مي‌گويد و آدمي نيست كه مثل برخي‌ها چسبيده به فوتبال باشد. او فرد دانشگاهي است و بهتر است برخي مسائل را عنوان كند.
فيلم «من ناصر حجازي هستم» را تماشا كرده‌ايد؟
تماشا نكرده‌ام ولي متوجه شدم چه اتفاقي افتاده و از طريق وكيلم پيگير شكايت از تهيه‌كنندگان اين فيلم هستم.
صحت دارد كه پس از مسافرتي كه با علي فتح‌ا…‌زاده به تركيه داشتيد، قرار است با هم مسئوليت يك تيم را برعهده بگيريد؟
با وجود اينكه با فتح‌ا…‌زاده در برخي از مسائل اختلاف داشتم اما او جزو مديران با ارزشي است. الان با هم تماسي نداريم اما تازه ارزش كار فتح‌ا…‌زاده را فهميده‌ايم. ديديد كه وقتي يورگن كلوپ از دورتموند جدا شد، چه رفتاري با او كردند. مسلماني و مومني را از آنها ياد گرفتيم. به آمار فتح‌ا…‌زاده نگاه كنيد و ببينيد چند جام گرفته اما رفتار خوبي با او نشد. من و فتح‌ا…‌زاده چيزي نداريم كه بخواهيم باندي درست كنيم يا بخواهم با او برگردم. شايد پيشنهادي برسد و با هم كار كنيم اما فعلا اين موضوعات صحت ندارد. امثال فتح‌ا…‌زاده، داريوش مصطفوي، محمد دادكان و… كجا هستند؟ امير عابديني آدم كوچكي نيست و مي‌تواند فوتبال را متحول كند اما اكنون كجاست؟ كاظم اوليايي قهرماني جام باشگاه‌هاي آسيا را براي استقلال به ارمغان آورد ولي اكنون كجاست؟
از طرف سياه‌جامگان و تراكتورسازي با شما صحبت شده بود؟
ابتدا بايد بگويم حضور در ملوان جزو لحظات به يادماندني زندگي‌ام بود. دوست داشتم ملوان را متحول كنم و ۲، ۳ هفته‌اي كه در اين تيم بودم، بهترين لحظات زندگي‌ام بود. پيش از حضورم در ملوان، ذهنيت‌هايي وجود داشت اما وقتي داخل مجموعه ملوان شدم، فهميدم كه ملوان را واقعا دوست دارند و نظرم نسبت به ملوان تغيير كرد. فرهاد كاظمي سرمربي سياه‌جامگان شده و اعتقاد دارم يكي از مربيان خوب فوتبال ايران است و اميدوارم موفق باشد. از طرف سياه‌جامگان ۲ بار با من صحبت كردند. علاوه بر سياه‌جامگان خيلي از باشگاه‌ها صحبت‌هايي با من انجام دادند كه اكنون زمان مناسبي براي حرف‌ زدن نيست. از طرف تراكتورسازي هم هيچ صحبتي با من نشده است.
حرف ديگري داريد؟
سال گذشته با چنگ و دندان تيم را در كورس قهرماني نگه داشتيم، آن هم بدون اينكه پولي بگيريم. من به مسئولان استقلال برنامه دادم و گفتم كه اين تيم راحت قهرمان مي‌شود و زماني كه درخواست جذب ۳ بازيكن را دادم، هيچ كدام‌ را جذب نكردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا