رودررویی اتحادیه فناوران و نظام صنفی: چه کسی متولی گارانتی است؟

به گزارش موبنا از روزنامه فناوران اطلاعات، گارانتی و خدمات پس از فروش کالاهای رایانه‎ای چندی است که به بحثی داغ میان محافل صنف فاوا تبدیل شده و اتفاقات اخیر در خصوص تدوین پیش‎نویس آیین‎نامه گارانتی و احراز صلاحیت شرکت‎های متقاضی، باعث شده تا در صنف دو دستگی ایجاد شود و متقاضیان مجوز گارانتی برای …

به گزارش موبنا از روزنامه فناوران اطلاعات، گارانتی و خدمات پس از فروش کالاهای رایانه‎ای چندی است که به بحثی داغ میان محافل صنف فاوا تبدیل شده و اتفاقات اخیر در خصوص تدوین پیش‎نویس آیین‎نامه گارانتی و احراز صلاحیت شرکت‎های متقاضی، باعث شده تا در صنف دو دستگی ایجاد شود و متقاضیان مجوز گارانتی برای ممیزی دچار سردرگمی شوند.

قصه از کجا شروع شد
این دو دستگی از جایی شروع شد که اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با سایر تشکل‎ها در خصوص پیش‎نویس آیین‎نامه گارانتی و خدمات پس از فروش به توافق نرسید و به صورت مجزا با تشکیل کارگروهی، آیین‎نامه‎ای تدوین کرد و در اختیار سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان گذاشت. با تایید مفاد آیین‎نامه توسط سازمان حمایت و ابلاغ آن، اتحادیه فناوران حدود یک ماه پیش در اطلاعیه‎ای از متقاضیان مجوز گارانتی و خدمات پس از فروش کالاهای رایانه‎ای خواست تا برای احراز صلاحیت و ممیزی به اتحادیه مراجعه کنند و همچنین هشدار داد که با گارانتی‎ها و خدمات بدون مجوز برخورد جدی خواهد شد.
از طرفی سازمان نظام صنفی رایانه‎ای نیز که از حدود ۶ سال پیش روی بحث خدمات پس از فروش ICT کار کرده بود، با سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان برای احراز صلاحیت شرکت‎های ارایه دهنده خدمات به توافق رسید و ۸ مهرماه به طور رسمی از متقاضیان خواست برای ممیزی و احراز صلاحیت به سازمان نصرمراجعه کنند. سازمان ادعای هر تشکل و نهادی مبنی بر صدور مجوز ارایه خدمات پس از فروش حوزه ICT را واهی اعلام کرد و دبیر نظام صنفی رایانه‎ای تهران، در نشستی با مدیران سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان عنوان کرد که شرکت‎های متقاضی مجوز گارانتی، تنها باید این مجوز را از سازمان حمایت دریافت کنند. رضانژاد در این خصوص تاکید کرد: نصر تهران به کمک بازوهای کارشناسی خود و بر اساس بندهای آیین‎نامه خدمات پس از فروش درخواست شرکت‌های عضو سازمان برای دریافت مجوز را بررسی می‎کند؛ اگر طبق آیین‎نامه خدمات پس از فروش این شرکت‎ها دارای شرایط لازم باشند تاییدیه سازمان در خصوص واجد شرایط بودن متقاضی به سازمان حمایت ارسال می‎شود.

اتحادیه: خلاف قانون عمل شده
پس از اعلام سازمان نظام صنفی رایانه‎ای مبنی بر احراز صلاحیت شرکت‏های متقاضی مجوز خدمات پس از فروش، رییس اتحادیه صنف فناوران در واکنشی تند، این عمل سازمان را خلاف قانون دانست و گفت: در قانون نظام صنفی رایانه‎ای صراحتا اعلام شده است که اتحادیه متولی رصد کردن صنف زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت است.
سیدمهدی میرمهدی افزود: سازمان نظام صنفی رایانه‎ای باید از پدیدآورندگان نرم افزار حمایت کند و مسایل مربوط به سخت افزار و به خصوص گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات رایانه‎ای به اتحادیه مربوط می‎شود.

اشتباه سازمان حمایت
میرمهدی همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‎کنندگان در خصوص بحث گارانتی و خدمات پس از فروش صنف رایانه گفت: اینکه سازمان حمایت هم با اتحادیه تفاهم‎نامه امضا کرده و هم با نظام صنفی رایانه‎ای، کاری اشتباه است. وی افزود: این اقدام باعث شده تا سازمان و اتحادیه در خصوص احراز صلاحیت متقاضیان مجوز گارانتی رو در روی هم قرار بگیرند. رییس اتحادیه فناوران در عین حال تاکید کرد: اتحادیه به هیچ وجه از موضع خود کوتاه نمی‎آید و طبق قانون ۲۷ نظام صنفی، واحد صنفی متخلف را پلمپ خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

فقظ ممیزی می‎کنیم
وی همچنین با بیان اینکه اتحادیه صنف رایانه فقط ممیزی متقاضیان را برعهده دارد و مجوز از سوی سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان ارایه خواهد شد، گفت: نمی‎دانم به چه دلیل دبیر نظام صنفی رایانه‎ای تهران تاکید دارد که هیچ تشکلی نمی‎تواند مجوز ارایه دهد. در صورتی که اتحادیه اعلام کرده است که فقط احراز صلاحیت می‎کند. میرمهدی افزود: تاکنون ۸ شرکت در اتحادیه ممیزی و احراز صلاحیت شده‎اند و هفته آینده برای دریافت مجوز می‏توانند به سازمان حمایت مراجعه کنند.

اجازه فعالیت نمی‎دهیم
میرمهدی در پاسخ به این سوال که تکلیف شرکت‎های متقاضی در این میان چیست؟ مجددا یادآور شد که طبق قانون نظام صنفی کشور مصوب ۱۲ شهریورماه ۹۲ ، اتحادیه‎ها مسوولیت رسیدگی به مجموعه‎های زیرصنفی خود را برعهده دارند و اگر شرکت یا واحد صنفی خلافی کرد با او برخورد جدی می‎شود.
وی گفت: قطعا اگر شرکتی در خصوص خدمات پس از فروش توسط اتحادیه احراز صلاحیت نشود، اجازه فعالیت به او داده نمی‎شود.

سازمان: دعوا نداریم
در حالی که رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه حرکت سازمان در رابطه با احراز صلاحیت شرکت‎های متقاضی مجوز گارانتی را خلاف قانون می‎داند، علیرضا پورنقشبند عضو کمیسیون سخت‏افزار سازمان نصر و یکی از کارشناسان خدمات پس از فروش عنوان کرد که سازمان رو در روی هیچ تشکلی قرار نگرفته و در مورد گارانتی نیز به وظیفه قانونی خود عمل کرده است.
وی افزود: اتحادیه ادعا کرده که صاحب اختیار و متولی کامل و تمام عیار مسایل مربوط به خدمات پس از فروش است. در حالی که این موضوع سال‎ها دغدغه سازمان بوده و بیش از ۶ سال روی آن کار کارشناسی شده است.

از انحصار جلوگیری شد
پورنقشبند در پاسخ به این سوال که چرا علی‎رغم ورود اتحادیه به بحث ممیزی شرکت‏ها سازمان نیز در این خصوص اقدام کرده است؟ گفت: اتحادیه اکنون از موضع خود کوتاه آمده، زیرا پیش از این بارها اعلام کرده است که شرکت‎های ارایه دهنده خدمات باید مجوز خود را از اتحادیه دریافت کنند. در عین حال اتحادیه در نظر دارد که به صاحبان فروشگاه‎ها نیز مجوز ارایه خدمات دهد که سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کاملا با این موضوع مخالف است.
وی اضافه کرد: همچنین بارها اتحادیه اعلام کرده که در خصوص رد یا پذیرش کلیه درخواست‎های متقاضیان مختار است که این امر بوی انحصار می‏دهد. وی افزود: این موارد موجب شد تا سازمان برای جلوگیری از هرگونه انحصارطلبی وارد عمل شود و با توافق سازمان حمایت از مصرف‎کنندگان بحث احراز صلاحیت شرکت‏ها را بر عهده بگیرد.

اقدام سازمان قانونی‎ است
عضو کمیسیون سخت‎افزار سازمان نظام صنفی رایانه‎ای با تاکید بر اینکه ورود سازمان نظام صنفی به مبحث احراز صلاحیت متقاضیان کاملا قانونی است، گفت: اتحادیه متولی بخش توزیع است و نمایندگان رسمی، تولیدکنندگان و واردکنندگان هیچ کدام تحت پوشش اتحادیه نیستند و اتحادیه صنف رایانه می‎خواهد با این اقدام آنها را عضو اتحادیه کند. وی همچنین افزود: سازمان نمی‏خواهد اتحادیه را در این خصوص دور بزند بلکه در نظر دارد تا رفتار اشتباه اتحادیه در بحث خدمات و گارانتی را اصلاح کند.

سرنوشت شرکت‎های سردرگم
اتحادیه صنف فناوران رایانه و سازمان نظام صنفی رایانه‎ای در حالی احراز صلاحیت متقاضیان مجوز گارانتی را حق مسلم خود می‎دانند که بسیاری از شرکت‎های فعال در صنف رایانه بلاتکلیف مانده‎اند که مدارک خود برای تعیین صلاحیت را به اتحادیه بدهند یا سازمان؟ آنهایی که مدارک‌شان را به اتحادیه داده‎اند تکلیفشان چیست؟ آیا باید دوباره برای احراز صلاحیت به سازمان بروند و یا آنهایی که توسط سازمان احراز صلاحیت می‎شوند از سوی اتحادیه توبیخ خواهند شد؟ در هر صورت بهتر است این دو تشکل مهم صنف IT به جای اینکه رو در روی هم بایستند و قدرت‌شان را به رخ بکشند، به نتیجه‎ای مشترک برسند تا شرکت‎ها از این سردرگمی در آیند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا