تراشه جدید IBM یک‌بیستم کوچکترین باکتری روی زمین

به گزارش موبنا، شرکت IBM اعلام کرد که با کنار گذاشتن ترانزیستورهای سیلیکونی و جایگزین کردن تراشه‌های مجهز به نانوتیوب‌های کربنی می‌توان قانون مور را برای همیشه کنار گذاشت. این مواد نیمه‌هادی از ورقه حاوی یک اتم واحد ساخته می‌شوند تا در نهایت بتوان تیوب‌های کربنی را از آن تولید کرد. نانوتیوب‌های کربنی که طی …

به گزارش موبنا، شرکت IBM اعلام کرد که با کنار گذاشتن ترانزیستورهای سیلیکونی و جایگزین کردن تراشه‌های مجهز به نانوتیوب‌های کربنی می‌توان قانون مور را برای همیشه کنار گذاشت.

این مواد نیمه‌هادی از ورقه حاوی یک اتم واحد ساخته می‌شوند تا در نهایت بتوان تیوب‌های کربنی را از آن تولید کرد. نانوتیوب‌های کربنی که طی این فرآیند ساخته می‌شوند، می‌توانند مزایای فراوانی نسبت به سیلیکون داشته باشند.

شرکت IBM بر اساس آخرین بررسی‌های خود توضیح داد که فرآیند مذکور می‌تواند دنیای دستگاه‌های موبایلی را به طور کامل متحول کند و باعث شود سیستم‌های رایانه‌ای با طول عمر بالای باتری، قابلیت‌های پیشرفته و با امکان تحلیل حجم وسیع کلان داده‌ها در زمان کوتاه عرضه شوند.

تولید تراشه‌های کوچک مبتنی بر سیلیکون یا نانوتیوب‌های کربن تاکنون به این صورت دنبال می‌شده که افزایش مقاومت الکتریکی را به دنبال داشته است. این فرآیند باعث کاهش کارآمدی دستگاه دیجیتالی میشد.

ولی محققان IBM توضیح دادند که با روش جدید خود می‌توانند از فرآیندی «شبیه به جوش میکروسکوپی» بهره ببرند. این فرآیند به آنها کمک می‌کند تا بتوانند اندازه ترانزیستور را تا ۱۰ نانومتر کاهش دهند.

برای مقایسه دقیق‌تر می‌توان گفت، اندازه کوچکترین باکتری کشف شده در کره زمین ۲۰۰ نانومتر است و در مقابل IBM می‌تواند نانوتیوب‌های کربنی خود را با اندازه ۱۰ نانومتر تولید کند.

۱۰۰/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا