رکود بازار مسکن در سال ۹۴ از بین می‌رود؟

در همین رابطه اما مسئولان دولت یازدهم به منظور از بین بردن رکود در بازار طرح های مختلفی همچون افزایش وام خرید مسکن و همچنین اجرای طرح مسکن اجتماعی و اخذ مالیات از مالکان خانه های خالی را در دستور کار خود قرار داده اند که به اعتقاد کارشناسان این طرح ها در سال جاری …

در همین رابطه اما مسئولان دولت یازدهم به منظور از بین بردن رکود در بازار طرح های مختلفی همچون افزایش وام خرید مسکن و همچنین اجرای طرح مسکن اجتماعی و اخذ مالیات از مالکان خانه های خالی را در دستور کار خود قرار داده اند که به اعتقاد کارشناسان این طرح ها در سال جاری تاثیری بر بازار مسکن نمی گذارند.

در این شرایط موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در چشم انداز بخش ساختمان در سال ۹۴، پیش‌بینی کرده است در سال جاری رکود طرف عرضه در ساختمان بخش خصوصی تداوم دارد.

در آخرین گزارش منتشر شده از سوی این موسسه ، آمده‌است در بخش ساختمان دولتی، بر اساس لایحه بودجه سال ۹۴ اعتبارات تملک دارایی سرمایه‎ای در بخش عمران نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. ازاین رو حتی اگر اعتبارات مذکور به طور کامل تخصیص یابد، رشد حقیقی آن نسبت به سال ۹۳ قابل توجه نخواهد بود و نمی‎تواند رشد ارزش افزوده بخش ساختمان را در سال ۹۴ به طور معنادار تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین با توجه به کاهش قیمت‎های نفت، به نظر می‎رسد که بودجه عمومی دولت در سال ۹۴ با کسری مواجه شود. در این صورت، بنا به تجربه گذشته، تخصیص اعتبارات عمرانی به نفع تامین اعتبارات هزینه‎ای کاهش خواهد یافت و افزایش ۱۰ درصدی این اعتبارت نسبت به سال۹۳ محقق نخواهد شد. در این صورت می‎توان پیش‎بینی کرد که ارزش افزوده ساختمان بخش دولتی نسبت به سال۹۳ کاهش یابد. بنابراین با فرض شرایط موجود، می‎توان انتظار داشت که در سال ۹۴ رکود طرف عرضه در ساختمان بخش خصوصی تداوم یابد.

در این شرایط برخی کارشناسان معتقدند اگر موانعی همچون مالیات‌های مستقیم، قانون پیش‌فروش، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه کارگران ساختمانی اصلاح شود، بخش ساخت و ساز مسکن به حرکت درمی‌آید و در آن صورت قیمت‌ها نیز متعادل می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان سازندگان و کارآفرینان نمی‌توانند در بخش مسکن افزایش مصنوعی قیمت ایجاد کنند بلکه این افراد با محاسبه هزینه، درصدی را به عنوان سود برمی‌دارند. اما در این شرایط رکود تورمی، هر جور حساب می‌کنیم دخل و خرج بخش ساخت و ساز با هم جور در نمی‌آید.

کارشناسان در رابطه با شرایط فعلی بازار مسکن می گویند در شرایطی که پروژه‌های قبلی روی دست سازندگان مانده است نمی‌توانند پروژه جدید شروع کنند. منطقی هم نیست که سازندگان خانه‌های خالی خود را زیر قیمت تمام شده بفروشند. البته اگر بخواهند زیر قیمت هم بفروشند در حال حاضر مشتری نیست.

به گفته کارشناسان، کشور سالیانه به یک میلیون مسکن نیاز دارد اما در حال حاضر ساخت و ساز و تولید و عرضه‌ی مسکن و ساختمان در رکود عمیقی به سر می‌برد که دلایل ریشه‌ای دارد و اگر رفع نشوند گره رکود باز نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا