استقبال پاپ از توافق هسته‌ای ایران

“پاپ فرانسیس،” رهبر کاتولیک‌های جهان روز جمعه از توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد. پاپ بر اهمیت صلح، پرهیز از جنگ و لزوم حفاظت از محیط زیست و مقابله با فقر تأکید کرد. وی محروم نگه داشتن دختران از تحصیل در برخی از کشورهای جهان را محکوم کرد. وی خواهان احترام به منشور سازمان …

“پاپ فرانسیس،” رهبر کاتولیک‌های جهان روز جمعه از توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد.

پاپ بر اهمیت صلح، پرهیز از جنگ و لزوم حفاظت از محیط زیست و مقابله با فقر تأکید کرد. وی محروم نگه داشتن دختران از تحصیل در برخی از کشورهای جهان را محکوم کرد. وی خواهان احترام به منشور سازمان ملل شد و تأکید کرد: نباید به منشور سازمان ملل به عنوان ابزاری نگاه کرد که هرگاه به نفع ما است از آن استفاده کنیم و هرگاه به زیان ما است، آن را کنار بگذاریم.

پاپ با اشاعه تسلیحات، به خصوص سلاح های کشتار جمعی، مانند سلاح های هسته ای، مخالفت کرد. وی گفت: قوانین حقوقی و اخلاقی که براساس تهدید نابودی متقابل و احتمالاً نابودی تمام بشریت باشد، تناقض ذاتی دارد و توهین به تمامی چارچوب سازمان ملل به حساب می آید، زیرا آن را تبدیل به ملت های متحد بر اساس ترس و بی اعتمادی می کند.

پاپ افزود: نیاز فوری به تلاش برای ایجاد جهانی عاری از سلاح های هسته ای و اجرای کامل مفاد و روحیهِ پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای (ان پی تی) احساس می شود، که باید با هدف ممنوعیت کاملِ این نوع سلاح ها پیگیری شود.

پاپ افزود: توافق اخیر که در رابطه با مسئله هسته ای در منطقه ای حساس از آسیا و خاورمیانه (غرب آسیا) به دست آمد (برجام)، سندی است که قابلیت های بالقوهِ حسن نیت سیاسی و قانون را که با خلوص، از صمیم قلب، با صبر و حوصله و مداومت، به اجرا گذاشته شود، به اثبات می رساند.

من ابراز امیدواری می کنم که این توافق (جمع بندی مذاکرات وین)، توافقی پایدار و ثمربخش باشد و نتایج مطلوب را با همکاری تمام طرف های دخیل ببار آورد.

پاپ سپس با هرگونه مداخله نظامی در امور سایر کشورها بدون هماهنگی با اعضای جامعه بین المللی مخالفت کرد و خواهان پایان اوضاع دردناک در سراسر خاورمیانه، شمال آفریقا و سایر کشورهای آفریقایی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا