اسرائیل و آمریکا بعد از توافق هسته ای ایران

اکنون که دموکرات‌های کنگره مانع از تلاش‌های جمهوری‌خواهان در رد توافق هسته‌ای ایران شدند، نگاه‌ها به این سمت معطوف شده است که آمریکا برای اطمینان خاطر اسرائیل و حامیان آمریکایی‌اش، مبنی بر این‌که توافق هسته‌ای به امنیت اسرائیل لطمه نمی‌زند، باید چه کاری انجام دهد. در مقاله نیویوک تایمز آمده است، افزایش همکاری بین آمریکا …

اکنون که دموکرات‌های کنگره مانع از تلاش‌های جمهوری‌خواهان در رد توافق هسته‌ای ایران شدند، نگاه‌ها به این سمت معطوف شده است که آمریکا برای اطمینان خاطر اسرائیل و حامیان آمریکایی‌اش، مبنی بر این‌که توافق هسته‌ای به امنیت اسرائیل لطمه نمی‌زند، باید چه کاری انجام دهد.

در مقاله نیویوک تایمز آمده است، افزایش همکاری بین آمریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش مانند کشورهای حوزه خلیج فارس و نیز اسرائیل برای اطمینان از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای که در ازای رفع تحریم‌ها برنامه هسته‌ای‌اش را محدود می‌کند،‌ بسیار حیاتی است.

نویسنده این مقاله در دیدگاهی مداخله‌جویانه ایجاد مانع از سوی آمریکا و شرکایش جهت جلوگیری از حمایت ایران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله را خواستار شده و آورده است:‌ این‌ها اهداف یک بسته قانونگذاری کلی هستند که اکنون کاخ سفید و قانونگذاران دموکرات در حال مذاکره بر سر آن هستند. این خطر وجود دارد که برخی از احزاب تلاش کنند تا تنش‌های سیاسی تلخ برسر توافق هسته‌ای ایران را جبران کنند و در تلاش برای خرسند کردن اسرائیل و کشورهای خلیج فارس زیاده‌روی کنند. قانونگذاران جمهوری‌خواه و دیگر گروه‌های مخالف توافق هسته‌ای ایران روشن ساخته‌اند که برای رد توافق هسته‌ای از هر قانون جدیدی استفاده خواهند کرد.

این مقاله با اشاره به پیشنهاد اوباما رئیس جمهور آمریکا در ارسال بمب ۴۴۴۴ پوندی تخریب‌گر اهداف زیرزمینی به اسرائیل نوشت: پیشنهادی دیگر این است که ایالات متحده بمب‌های نفوذگر ۳۰ هزار پوندی را برای اسرائیل فراهم کند که می‌تواند به تاسیسات فردو که در کوه ساخته شده است آسیب جدی وارد کند. برخی دیگر از کنگره در خواست کرده‌اند که به طور رسمی به رئیس جمهور آمریکا این اجازه را بدهد تا در صورتی که ایران توافق هسته‌ای را نقض کرد از نیروی نظامی استفاده کند.

چنین ادعاهایی در شرایطی مطرح می‌شود که مقامات سیاسی و نظامی ایران بارها تاکید کرده‌اند که هرگونه اقدام نظامی از سوی هر کشوری به خصوص رژیم صهیونیستی و آمریکا را در نطفه خفه خواهند کرد و آن را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

نویسنده این مقاله هم‌چنین معتقد است: چنین اقداماتی ممکن است باعث شود تا حامیان چنین پیشنهاداتی احساس قدرت کنند اما این اقدامات تندروها در ایران را جسور می‌کند و نیز کسانی که خواستار موفقیت توافق هسته‌ای هستند را تضعیف می‌کند. همچنین این فکر که تهدید بهترین راه برای واشنگتن در اعمال نفوذ است را تقویت می‌نماید. طبق قانون روسای جمهور ایالات متحده برای استفاده از عملیات نظامی آزادی عمل بسیاری دارد. اوباما مکررا متعهد شد که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد و آماده است که در صورت نیاز از نیروی نظامی استفاده کند.

این در حالی است که آمریکا با حمایت از رژیمی اشغالگر و تروریست همواره ادعای حمایت از حقوق بشر را دارد و با این ادعا در امور دیگر کشورها مداخله می‌کند.

در این مقاله با اشاره به کمک های نظامی ایالات متحده به اسرائیل از سال ۲۰۰۹ آمده است،‌از سال ۲۰۰۹ ایالات متحده بیش از ۲۰ میلیارد دلار کمک نظامی و نیز بیش از سه میلیارد دلار برای سیستم‌های دفاع موشکی و ۱/۹ میلیارد دلار برای تجهیزات هدایت گر دقیق هزینه کرده است. ایالات متحده همچنین متعهد شده است که اسرائیل تنها دارنده هواپیمای جنگنده پیشرفته F-35 در خاورمیانه باشد. اوباما با مذاکره توافق امنیتی جدید و اطمینان دادن به اسرائیل ، تنها کشوری که در منطقه سلاح هسته‌ای دارد، که همواره نسبت به همسایگانش از اولویت نظامی برخوردار خواهد بود، متعهد به تقویت بیشتر روابط با اسرائیل شده است.

افزایش کمک آمریکایی‌ها به اسراییل احتمالا غیرقابل اجتناب خواهد بود اما کنگره می‌داند که چنین ازدیادی در زمان محدود کردن شدید مخارج فدران بدون شک نیازمند قطع دیگر برنامه‌ها است.

این مقاله می‌افزاید: آمریکا مسوول حفظ امنیت اسرائیل و دوستانش در خلیج فارس و نیز پایبندی ایران به توافق هسته‌ای است. اما در صورتی که کنگره محدودیت هایی اعمال کند که منجر به فروپاشی توافق هسته‌ای شود یا از بهره‌مندی کابینه اوباما از مزایای همکاری با ایران ممانعت به عمل آورد، چنین هدفی محقق نخواهد شد. کنگره می‌تواند با خلق روندی برای نظارت بیشتر در اجرای توافق هسته‌ای بیشتر مفید باشد.

تمرکز بر الزامات ایالات متحده اغلب باعث نادیده گیری مسئولیت اسرائیل و دیگر کشورهای خلیج فارس در امنیت منطقه‌ می‌شود. عربستان سعودی برای حمایت از گروه‌های افراطی به شدت مورد انتقاد است و اسرائیل با طفره رفتن از گفت‌وگوهای صلح با فلسطینیان باعث بی ثباتی در منطقه می‌شود.

در پایان این مقاله آمده است:‌مهمترین مساله در امنیت اسرائیل رابطه با ایالات متحده است. چنین روابطی از سوی نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و جمهوری خواهان کنگره که مناظرات بر سر توافق هسته‌ای ایران را دو قطبی کردند، به مخاطره انداخته شد. لازم است تا احساس اعتماد دوباره بازسازی شود. صرف نظر از این‌که آمریکا چه تعداد قول کمک و همکاری به اسرائیل می‌دهد،‌اما مشخص نیست که این اتفاق به زودی رخ دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا