سلطه اژدهای سرخ در بازار گوشی

گوشی‌های چینی نسخه‌های تقلبی گوشی‌های آمریکایی، فنلاندی و کره‌ای هستند و از لحاظ بسته‌بندی هم تفاوتی با نمونه‌های اصلی خود ندارند و با قیمتی در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند.این گوشی ها عموما از کیفیت پایین برخوردار هستند و به صورت غیرقانونی توسط قاچاقچیان روانه بازار می شوند.البته ۸۰ درصد تولیدات …

گوشی‌های چینی نسخه‌های تقلبی گوشی‌های آمریکایی، فنلاندی و کره‌ای هستند و از لحاظ بسته‌بندی هم تفاوتی با نمونه‌های اصلی خود ندارند و با قیمتی در حدود ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند.
این گوشی ها عموما از کیفیت پایین برخوردار هستند و به صورت غیرقانونی توسط قاچاقچیان روانه بازار می شوند.
البته ۸۰ درصد تولیدات گوشی‌های تلفن همراه کشور چین از کیفیت بالایی برخوردار هستند اما فعالان غیرقانونی ایرانی برای سود دهی بهتر سعی بر واردات گوشی‌های بی کیفیت چینی به بازار کشور دارند.
به اعتقاد فعالان بازار تلفن همراه کالا‌های تولیدی چین هر یک کیفیت متفاوتی دارند و در یک سطح قرار ندارند و به همین دلیل نیز بازار  آسیا را نیز تسخیر کرده‌اند.
بیش از چهار سال است که راه گوشی های تلفن همراه ساخت کشور چین به کشور ما باز شده است. حضور کم رنگ این گوشی ها پس از افزایش ناگهانی تعرفه واردات از چهار درصد به ۶۰ درصد رقم زده شد که در ابتدا از مبادی غیر قانونی و به صورت کالاهای بدون گارانتی و با قیمت پایین صورت می گرفت.
اما رفته رفته این گوشی ها توانستند جای خود را در میان گوشی های اصل و گارانتی دار و ملی تا جایی باز کنند که نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده و بسیاری از مردم ترجیح دادند به جای خرید گوشی گارانتی دار با برند معروف ، از گوشی های چینی مشابه برند و مدل های اصلی و معتبر استفاده کنند.
اگر بگوییم که هم اکنون نزدیک به  ۱۰۰ درصد بازار گوشی های تلفن همراه تحت احاطه گوشی های چینی قرار دارد پر بیراه نگفته ایم . حضور این گوشی ها در بازار در کشور معایب بسیاری دارد که کیفیت نامرغوب آن مهمترین مساله است که مستقیما به مصرف کننده نهایی خسارت وارد می کند.
فعالان بازار تهران معتقدند که این گوشی‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند و نمایندگان مجاز برندهای گوشی هم مسئولیت آنها را نمی‌پذیرند.
بنابر اظهارات فعالان بازار، این گوشی‌ها با وجودی که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و گارانتی و خدمات پس از فروش هم ندارند، به دلیل قیمت پایین خود توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های تلفن همراه را به خود اختصاص دهند.
برآورد از خرید و فروش بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه در سطح کشور حکایت دارد.
۱۲۹/۱۱

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا