نهایی شدن لیست تجهیزات پروژه‌ی نسل جدید شبکه‌های مخابراتی

ناصر یوسف‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: با توجه به این که کلیه شبکه‌ها بر پایه‌ی IP خواهد شد، بنابراین اگر به بحث تولید بومی در این حوزه توجه نشود، به شدت از نظر نرم‌افزاری در مقابل تهاجم آسیب‌پذیر می‌شویم. او با بیان این که NGN یا شبکه‌های نسل …

ناصر یوسف‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: با توجه به این که کلیه شبکه‌ها بر پایه‌ی IP خواهد شد، بنابراین اگر به بحث تولید بومی در این حوزه توجه نشود، به شدت از نظر نرم‌افزاری در مقابل تهاجم آسیب‌پذیر می‌شویم.

او با بیان این که NGN یا شبکه‌های نسل آینده، سرویس‌های جدید ارزش افزوده مانند کنفرانس تصویری، تماس تصویری، دیتا و اینترنت از طریق خط تلفن را در جامعه ارائه می‌کند، تصریح کرد: جامعه نیاز به سرویس‌های ارزش افزوده را احساس نکرده و به‌طور قطع پیاده‌سازی NGN نیز تعداد محدودی کاربر را جذب خواهد خواهد کرد.

عضو هیات مدیره شرکت مخابرات ایران ادامه داد: البته این امر در اکثر کشورهای جهان صدق می‌کند و سرویس‌های مبتنی بر شبکه‌های IP ناشناخته هستند و بهره‌برداری آن به زمان زیادی نیاز دارد.

او با تاکید بر اینکه تمرکز اصلی NGN بر ارائه سرویس‌های جدید به کاربر است گفت: ضرورت سیاست‌گذاری واحد کشوری در گذار به سمت شبکه‌های نسل آینده و لزوم هماهنگی شرکت‌های مهم مخابراتی کشور مانند شرکت ارتباطات زیرساخت، دیتا و شرکت‌های مخابراتی استانی در اتخاذ تصمیمات کلیدی، خریدهای و پیاده‌سازی‌ها و همچنین مشارکت‌ بخش خصوصی و دانشگاه‌ها در این رابطه از موارد مهم و قابل توجه است.

یوسف‌پور ادامه داد: NGN یک تکنولوژی و یا مجموعه‌ای از تجهیزات نیست بلکه یک مفهوم فراگیر است که کل حوزه ارتباطات و فن‌آوری اعم از نوع مبادلات و اطلاعات، نوع تجهیزات و تکنولوژی را متحول می‌کند و این کاری است که به زمان نیاز دارد.

به گفته او بررسی پیامدهای این گذار بر صنعت داخلی و توسعه تکنولوژی در این حوزه و توجه به استفاده از این فرصت برای توسعه دانش و فن‌آوری ملی و لزوم سرمایه‌گذاری سریع‌تر برای رشد بخش خصوصی در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران هم پیش از این تاکید کرده بود: یک نقطه نیست بلکه یک مسیر است که با مفهوم NGN از سیستم‌های مداری به سیستم‌های IP انتقال پیدا می‌کنیم و بدین ترتیب داده‌های صوت، تصویر و دیتا با پروتکل واحدی مبادله می‌شوند.

وفا غفاریان با بیان این که کار شبکه‌های نسل آینده بر اساس برنامه‌ای که برای این موضوع تصویب شده است، دنبال می‌شود گفته بود: شورای عالی NGN به نمایندگی از هیات مدیره در این زمینه فعال است و تقریبا همه کسانی که به نوعی به NGN مربوط می‌شوند را دربرمی‌گیرد.

به گفته او این شورا که توسط یکی از اعضای هیات مدیره هدایت می‌شود کمک می‌کند تا بتوان موضوع را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد و به یک جهت‌گیری واحد رسید.

وی افزود: برنامه‌ای که این شورا تنظیم کرده تقریبا مشابه مدلی است که در اغلب کشورها انجام می‌شود. بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته سه شهر به عنوان پایلوت انتخاب شده تا NGN را پیاده‌سازی کنند و پس از ارزیابی ابعاد مختلف، کار به کل کشور توسعه داده می‌شود.

غفاریان با تاکید بر اینکه دغدغه ما در این زمینه فقط تکنولوژی نیست تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اساسی ما در این موضوع دغدغه‌ اقتصادی است. به عنوان یک شرکت اگر بخواهیم در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام دهیم باید از بازده اقتصادی آن اطمینان حاصل کنیم.

رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران دغدغه‌های رفتاری بازار را از دیگر دغدغه‌های موجود در این زمینه برشمرده و گفته بود: NGN به نوعی منافع سازمان‌ها و شرکت‌های درگیر را دگرگون و آن‌ها را دچار تضاد منافع می‌کند، پس به نوعی باید این موضوع نیز مدیریت و ساماندهی شود، دغدغه‌ استاندارد از دیگر دغدغه‌های موجود است زیرا ما هنوز هیچ استاندارد همه‌پذیر و قطعی برای NGN نداریم.

به گفته او نه اتحادیه بین‌المللی مخابرات و نه IEEE، استاندارد کاملی در رابطه با تجهیزات NGN ندارند و این دغدغه وجود دارد که اگر سرمایه‌گذاری بر مبنای سیستم‌های فعلی انجام گیرد، بعد از اینکه استانداردها مشخص شد، توسعه شبکه ایجاد شده با هزینه زیادی مواجه شود. بنابراین لازم است که با تامل به جلو حرکت کنیم.

اما معاون وزیر ارتباطات در سال گذشته گفته بود: مناقصات تحقیقات داخلی برای اجزای NGN که دیتاسنتر، روترها، Call Center و اجزای دیگر موجود در شبکه را در سه ماهه اول سال آینده خواهیم داشت که این مناقصه برای تولید داخل است.

مهدی اخوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرده بود: این مناقصه‌ها در بهار سال ۸۹ اعلام می‌شوند تا مراکز و شرکت‌های علاقه‌مند و دارای توانایی در این زمینه در آن شرکت کنند، هدفمان تقویت و تشویق تولید بومی و داخلی در این حوزه و تجهیزات مرتبط است که بسیار مهم بوده و مباحث امنیتی را به دنبال خود دارد.

وی با بیان این که در حال حاضر مشکلاتی درباره هک‌ها و امنیت در این حوزه داریم خاطر نشان کرد: اگر فرض کنیم که کل شبکه کشور بر پایه IP شود، در آن صورت می‌توان تخمین زد که با چه خطر بزرگی مواجه خواهیم بود.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا