تعرفه‌های وایمکس تغییر می‌کند؟

محمد کرم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: پیشنهادهای دارندگان پروانه وایمکس درباره تعرفه‌ها را دریافت کردیم که در دست بررسی است و فعلا تعرفه مصوب کمیسیون اعلام نشده است و در مورد میزان آن هنوز نمی‌توان چیزی عنوان کرد. به گزارش ایسنا وایمکس، یک فن‌آوری نوین برای انتقال …

محمد کرم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: پیشنهادهای دارندگان پروانه وایمکس درباره تعرفه‌ها را دریافت کردیم که در دست بررسی است و فعلا تعرفه مصوب کمیسیون اعلام نشده است و در مورد میزان آن هنوز نمی‌توان چیزی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا وایمکس، یک فن‌آوری نوین برای انتقال بی‌سیم و پرسرعت اطلاعات است که با پوشش منطقه وسیع تحت پوشش دکل‌های وایمکس، شهر، شهرک‌های صنعتی و مناطق راهبردی را پوشش می‌دهد و اینترنت پرسرعت را برای سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های تجاری و هم‌چنین منازل مسکونی و تمامی افراد در هر نقطه‌ای از مکان‌های تحت پوشش شبکه وایمکس فراهم می‌آورد.

کاربر با استفاده از این سرویس قادر خواهد بود در هر لحظه، حتی در شهرهای دیگر تحت پوشش وایمکس، توسط رایانه‌اش به اینترنت پرسرعت بی‌سیم متصل شود؛ در حال حاضر از سه شرکت دارنده پروانه برای ارائه سرویس وایمکس در ایران، ایرانسل نسبت به راه‌اندازی این سرویس اقدام کرده است.

اما مدیر یکی از شرکت‌های دارای مجوز ارائه اینترنت پرسرعت بی‌سیم در کشور – هم اواخر سال گذشته با بیان این که برنامه ما راه‌اندازی آزمایشی پوششی وایمکس در ۳۰ مرکز استان است اظهار امیدواری کرده بود که این سرویس بعد از تایید تست از مراجع ذی‌صلاح بعد از ۲ ماه راه‌اندازی شود.

جعفر ذبیحی – رییس هیات مدیره شرکت مبین‌نت – گفته بود: کلیه‌ی تعرفه‌ی اپراتورهایی که در بخش مخابرات فعالیت می‌کنند با اجازه‌ی سازمان تنظیم مقررات هماهنگ و تصویب می‌شود و ما نیز بنا داریم سرویس‌ها را به نحو مطلوب و با هزینه کمتر از هر سرویس دهنده‌ای در سراسر کشور ارائه دهیم.

او تاکید کرده بود: هر پروژه‌ای باید قطعا طرح تجاری برای خود داشته باشد و براساس آن سرمایه‌گذاری و فروش محصول داشته و در این زمینه همه موارد را پیش‌بینی کند. اگر بخواهیم این هزینه سرمایه‌گذاری را با توجه به بازار کشور ببینیم، اگر چهار درصد کل استفاده‌کنندگان باند اینترنت را در کشور وایمکس در نظر بگیریم، ما می‌توانیم ۵۰ درصد آن را به خود اختصاص دهیم.

در هر حال تاکنون خدمات وایمکس ایرانسل طبق اعلام این شرکت با پهنای باند ۶۴ کیلوبیت بر ثانیه تا ۲ مگابیت بر ثانیه براساس درخواست، در ۱۰ شهر اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شیراز، کرج، مشهد مقدس، شهریار، شهر قدس و خمینی شهر عرضه می‌شود.

در حال حاضر دو نوع مودم داخلی و فضای باز به مشترکان و متقاضیان عرضه می‌شود که مودم داخلی با آنتن داخلی خود ضمن پشتیبانی از استاندارد امنیتی امکان پشتیبانی از سرویس تلفن اینترنتی یا همان VoIP را هم داراست.

این مودم با ابعادی کوچک و قابلیت نصب و کاربرد بسیار آسان، متناسب با فضای منزل و یا دفاتر کار کوچک طراحی شده و با بهای ۱۱۰هزار تومان فروخته می‌شود؛ مودم مذکور که در خارج از ساختمان نصب می‌شود به علت قدرت گیرندگی بسیار بالا برای مکان‌هایی که به علت فشردگی ساختمان‌ها فرکانس‌ها ضعیف است طراحی و توصیه شده است و با بهای ۲۲۰هزار تومان به متقاضیان عرضه می‌شود.

اما بر اساس تعرفه‌های ایرانسل، هزینه آبونمان ماهیانه سرویس‌ وایمکس با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه با طرح تعرفه پایه به همراه ۳ ترافیک رایگان ماهیانه ۱۵ هزار تومان، هزینه آبونمان ماهیانه با سرعت ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه با طرح تعرفه نامحدود ماهیانه مبلغ ۴۵ هزار تومان اعلام شده است.

هزینه آبونمان ماهیانه سرویس وایمکس ایرانسل با سرعت ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه با طرح تعرفه پایه به همراه ۳ گیگابایت ترافیک رایگان ۲۹ هزار تومان است و با همین سرعت با ترافیک نامحدود به مبلغ ۸۵ هزار تومان ماهیانه عرضه میشود.

هم‌چنین این سرویس با سرعت ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه با ۴گیگابایت ترافیک رایگان در طرح تعرفه پایه مبلغ ۳۵ هزار تومان است و با همین سرعت در طرح تعرفه نامحدود به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

بنا بر اعلام، وایمکس ایرانسل با سرعت یک مگابیت بر ثانیه با ۱۰ گیگابایت ترافیک رایگان در طرح تعرفه پایه ماهیانه به مبلغ ۸۰ هزار تومان و با ترافیک نامحدود ۲۰۰ هزار تومان است، هم‌چنین با سرعت دو مگابیت بر ثانیه در طرح تعرفه پایه با ۲۰ گیگابایت ترافیک رایگان به مبلغ ۱۴۰ هزار تومان و در تعرفه نامحدود به مبلغ ۳۶۰ هزار تومان است.

پیش از این طرح‌های تعرفه وایمکس ایرانسل برای سرعت‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه، در دو نوع طرح تعرفه پایه با ترافیک رایگان مشخص و طرح تعرفه نامحدود عرضه شده بود که با آغاز جشنواره بهاری وایمکس ایرانسل، طرح تعرفه پیشرفته با حجم ترافیک رایگان بیش‌تر نیز به مشترکین و متقاضیان عرضه می‌شود.

اما هزینه آبونمان ماهیانه سرویس وایمکس ایرانسل با سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه با طرح تعرفه پیشرفته به همراه ۱۲ گیگابایت ترافیک رایگان، ماهیانه ۳۰هزار تومان و اشتراک این سرویس با سرعت ۲۵۶ کیلوبیت بر ثانیه و با طرح تعرفه پیشرفته به همراه ۲۰ گیگابایت ترافیک رایگان، ۴۵هزار تومان است.

هم‌چنین استفاده از وایمکس ایرانسل با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه و با طرح تعرفه پیشرفته به همراه ۴۵ گیگابایت ترافیک رایگان، ۸۰هزار تومان در ماه هزینه خواهد داشت. ۱۰ درصد تخفیف مذکور در حساب وایمکس کاربر ذخیره شده و از هزینه اشتراک ماه بعدی کاربران اعتباری کسر شده و یا در قبض دوره بعد کاربران دائمی منظور می‌شود. کاربران وایمکس ایرانسل می‌توانند از مبلغ تخفیف مذکور جهت خرید بسته افزایشی استفاده کنند.

بنا بر اعلام با انتخاب سرویس اعتباری، نیازی نیست در پایان هر ماه قبض پرداخت شود. فرد طرح تعرفه خود را بر اساس مبلغی که می خواهد به صورت ماهانه برای استفاده از وایمکس بپردازد انتخاب می‌کند و کاربران اعتباری وایمکس ایرانسل می‌توانند از کارت شارژهای موجود در بازار (ویژه سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل) جهت پرداخت اشتراک ماهیانه خود استفاده کنند.

اما کاربران سرویس دائمی می‌توانند تا میزان مورد نظر خود از این سرویس استفاده کنند، با این تفاوت که این گروه از کاربران باید در پایان دوره، صورتحساب پرداخت کنند. این کاربران در زمان ثبت نام و اشتراک سرویس، مبلغی را به عنوان سپرده‌ در اختیار ایرانسل قرار می دهند که میزان سقف مصرف آن‌ها، بر اساس مقدار سپرده مذکور تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است که ارائه خدمات به متقاضیان استفاده از سرعت های بیشتر از ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه، مشمول قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور هستند.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا