پرتاب ماهواره جدید ایرانی به فضا در سال جاری

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در بیان آخرین اخبار حوزه فضایی گفت: در حوزه فضایی طی ۴-۳ سال گذشته زیرساخت‌های خوبی آماده شده که اولین نتیجه و اثر مشهود آن پرتاب ماهواره بومی ” امید ” با ماهواره بر بومی “سفیر امید ” بود.وی دست‌یابی به این دانش را نشان …

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در بیان آخرین اخبار حوزه فضایی گفت: در حوزه فضایی طی ۴-۳ سال گذشته زیرساخت‌های خوبی آماده شده که اولین نتیجه و اثر مشهود آن پرتاب ماهواره بومی ” امید ” با ماهواره بر بومی “سفیر امید ” بود.
وی دست‌یابی به این دانش را نشان از عقبه علمی و فناوری بالا دانست و افزود: طبیعی است که این اتفاق یک اتفاق تصادفی نیست و نشان از بومی شدن دانش فضایی در کشور دارد، در عین حال که امروز متخصصان زیادی با دانش بالا در کشور داریم و تقریبا می‌توانیم بگوییم هیچ مشکل و کم و کسری در این زمینه نداریم.

* طراحی همزمان چند ماهواره داخلی در مراکز تحقیقاتی

تقی‌پور با اشاره به در دست ساخت بودن همزمان چندین ماهواره، افزود: هم‌اکنون به صورت موازی حداقل ۶-۵ ماهواره در داخل کشور در برخی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در حال طراحی و ساخت است و در بحث ماهواره‌بر نیز همین‌طور است.
وی تاکید کرد: طبیعی است که اگر ماهواره‌ای بسازیم که امکان پرتاب‌ آن را نداشته باشیم برنامه‌ جالبی نیست، زیرا بعد از آن باید برای پرتاب منتظر ماهواره‌بر بمانیم که در همین راستا توسعه پایگاه‌های پرتاب و توانایی پرتاب ماهواره‌های کشورهای دیگر نیز جزء برنامه کشور قراد دارد.

* پایگاه‌های پرتاب جدیدی در نقاط تازه شناسایی شده مستقر می‌شود

وی در پاسخ به این سؤال که آیا روزی می‌رسد که مانند برخی کشورها سکوهای پرتاب داشته باشیم و کشور‌های دیگر ماهواره‌هایشان را از سکوهای ایرانی پرتاب کنند، گفت: در حال حاضر یک پایگاه پرتاب در کشور داریم که با توجه به نقطه جغرافیایی پایگاه، ماهواره را با زاویه مشخصی در مدار تزریق می‌کند و محدودیت‌هایی از نظر زاویه مدار تزریق وجود دارد. برای اینکه بتوانیم ماهواره‌ها را با زاویه‌‌های دیگر نیز پرتاب کنیم نقاط دیگری را شناسایی کرده‌ایم و این پایگاه‌های پرتاب در این نقاط مستقر خواهند شد.
وی ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا ماهواره‌های کوچک تحقیقاتی و کوچک کشورهای دیگر را نیز در صورتی که به ما رجوع کنند از این پایگاه‌ها پرتاب کنیم.

* ماهواره مشترک با کشورهای اسلامی، در مرحله تائید مشخصات

تقی‌پور در خصوص اینکه “برنامه ساخت ماهواره مشترک با کشورهای دیگر چه شد “، توضیح داد: ماهواره مشترک یک ماهواره عملیاتی است که با کشورهای اسلامی صحبت کرده‌ایم، تقریباً مشخصات اولیه بدست‌ آمده و در حال نظرخواهی به صورت گردشی است و در صورتی که همه روی ویژگی‌ها و مشخصات ماهواره اتفاق‌نظر داشته باشند نهایی و فازهای تأمین سرمایه‌، طراحی و ساخت‌ آن آغاز خواهد شد.

* امسال هم پرتاب ماهواره خواهیم داشت

وزیر ارتباطات در خصوص اینکه آیا در نیمه اول سال پرتاب ماهواره خواهیم داشت، گفت: امسال انشاءالله از داخل کشور پرتاب ماهواره خواهیم داشت و با محاسبات انجام شده ۲ پنجره زمانی در نیمه اول سال و نیمه دوم سال برای پرتاب مشخص شده است.
وی با اشاره به اینکه برای انجام پرتاب آماده شدن چندین عامل از جمله ماهواره، پایگاه پرتاب، ماهواره‌بر و ایستگاه گیرنده لازم است، خاطر نشان کرد: تعداد زیادی از این عوامل در ۶ ماه اول آماده شده است و طبق روال گذشته معمولاً زمانی اعلام می‌کنیم که همه عوامل آماده (یکی دو هفته قبل) و پرتاب نهایی شده باشد.
تقی‌پور تاکید کرد: برنامه‌ریزی انجام شده برای ۶ ماه اول سال است و اگر کار به هر دلیلی اتفاق نیفتد ۶ ماه فاصله پیش می‌آید.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا