افزایش نظارت بر اپراتورها، رگولاتوری و افق کار از راه دور در برنامه پنجم

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال، که با توجه به رقابتی شدن بازار ICT کشور و اینکه در پیش‌نویس برنامه پنجم صحبتی از سازمان تنظیم مقررات نشده، جهت‌گیری برنامه‌‌های رگولاتوری در سال‌های پیش‌رو به چه سمتی خواهد بود و وزیر از رگولاتوری جدید چه انتظاراتی دارد، …

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال، که با توجه به رقابتی شدن بازار ICT کشور و اینکه در پیش‌نویس برنامه پنجم صحبتی از سازمان تنظیم مقررات نشده، جهت‌گیری برنامه‌‌های رگولاتوری در سال‌های پیش‌رو به چه سمتی خواهد بود و وزیر از رگولاتوری جدید چه انتظاراتی دارد، گفت: مأموریت‌های این سازمان مشخص است و شاید دلیل نام نبردن از رگولاتوری این است که وظایف آن بیشتر در قالب آیین‌نامه‌ها است.
وی تاکید کرد: البته کلان این موارد در برنامه پنجم وجود دارد و من فکر می کنم جاهای دیگر نیز ما خیلی اسم تک‌تک سازمان‌ها را نبرده‌ایم و اگر برای مثال می‌گوییم در طول برنامه این مقدار زیرساخت توسعه پیدا می‌کند حتما نگفته‌ایم که این امر در شرکت زیرساخت ارتباطات و یا کجا اتفاق می‌افتد.

* افزایش نظارت رگولاتوری و کاهش صدور پروانه‌

تقی‌پور سازمان تنظیم مقررات را یکی از محورهای اساسی کار وزارت ارتباطات دانست و افزود: در گذشته در این سازمان بیشتر بر تنظیم و صدور پروانه‌ها متمرکز بودیم، که به علت اینکه هم اکنون در اکثر حوزه‌ها پروانه‌های لازم برای وضعیت موجود ارائه شده از این پس قدری منحنی صدور پروانه‌هایمان افت خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: برای توسعه‌های بعدی باید پروانه‌های جدید را کار کنیم که برای پست این کار هنوز در گام‌های اولیه است و یکی از موارد اصلی در برنامه پنجم، صدور پروانه‌های مرتبط به حوزه پست است که کار از مدت‌ها قبل شروع شده و امیدواریم بتوانیم پروانه اپراتور پست اول را به زودی ارائه دهیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پررنگ‌تر شدن وظیفه نظارت در رگولاتوری در سال جدید، گفت: محور بعدی که پررنگ خواهد شد بحث نظارت است، اپراتورها چند سالی است کارشان را شروع کرده‌اند و در گذشته با روش‌های قبلی نظارت به کار اپراتورها جریان داشته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد اپراتورها و به تناسب آن افزایش حجم فعالیتشان، برای نظارت بر آنها لازم است روش‌های جدیدی که مهمترین آنها نظارت آن لاین و برخط بر کار اپراتورها است، را داشته باشیم که البته در گذشته نیز تا حدودی انجام ‌شده است.
تقی‌پور افزود: مقررات و چارچوب‌های این کار تنظیم شده و حجم زیادی از کار ما در برنامه پنجم، توسعه روش‌ها و سامانه‌های نظارت بر کار اپراتورها خواهد بود که این امر نیز در حال برنامه‌ریزی است.

* پرهیز از تبلیغ، علت عدم ارائه آمار فعالیت اپراتورها

تقی‌پور در پاسخ به این پرسش که علیرغم اهمیت موضوعاتی از قبیل تعداد مشترکان اپراتورها، چرا مرجع قانون‌گذار و نظارتی رگولاتوری هیچ‌گاه آمار رسمی و شفافی از جزئیات اپراتورهای کشور منتشر نمی‌کند و مرجع موجود در این زمینه بیشتر آمارهایی است که اپراتورها از مشترکان خود اعلام می‌شود، گفت: اینکه می‌فرمائید آمار داده نمی‌شود، درست نیست. آمارهایی که به صورت رسمی وزارت‌خانه اعلام می‌کند همان آمارهایی است که رگولاتوری به وزارت‌خانه اعلام می‌کند و محل تأمین آمارهای وزارت‌خانه، رگولاتوری است.
وی در خصوص عدم ارائه آمار از سوی رگولاتوری توضیح داد: در این زمینه ما ملاحظاتی داشتیم که در صورت ارائه آمارها به صورت تک‌تک به نحوی تبلیغی برای اپراتوری نشود و یک مقدار ملاحظه این موارد را داریم.
وی تاکید کرد: ما آمارها را به صورت دقیق داریم و برای مثال اینکه اپراتور اول و یا اپراتور دوم چه تعداد سیم‌کارت فروخته و از این تعداد چه تعداد فعال است برای وزارت‌خانه محرز است.
تقی‌پور افزود: ما یک سیستمی داریم به اسم OMC که دسترسی به رایانه مرکزی اپراتورها را برایمان ممکن می‌کند و این نکته‌ای که فرمودید کاملاً برای ما روشن است و نه تنها میزان مشترکان بلکه میزان مکالمه به دقیقه، ارتباط بین اپراتورها و همه‌ اطلاعات در اختیار رگولاتوری است.

* اعلام آمار کلی به معنی نداشتن آمار دقیق نیست

وی در پاسخ به این سوال که پس بحث رقابت چه می‌شود، گفت: همان طور که عرض کردم علت اینکه الان ملاحظاتی داریم به دلیل بحث تبلیغ است اما شاید در آینده روشی پیدا کنیم که همین طور که شما اشاره کردید، اعلام آمار را به یک روش رقابت تبدیل کنیم، اما در حال حاضر احساس ما این است که شاید اعلام این آمارها باعث تبلیغ یک اپراتور و ضرر دیگری شود و به همین دلیل است که تا به حال به صورت ریز اعلام نکرده‌ایم و آمارهای کلی داده‌ایم، مانند اینکه اعلام می‌کنیم ضریب نفوذ موبایل در کشور چقدر است.

* ” کار از راه دور ” در برنامه پنجم

وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به این سوال که در برنامه پنجم صحبت از “کار از راه دور ” شده، تمهیدات امروز وزارت‌خانه برای تحقق این هدف در سال‌های بعد، چیست، گفت: در کلیه موضوعات مربوط به دولت الکترونیک که “کار از راه دور ” نیز یکی از این بخش‌هاست، وزارت ICT وظیفه تأمین زیرساخت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دارد.
وی ادامه داد: باید بتوانیم به حد کافی پهنای باند در اختیار همه مشترکان قرار بدهیم و وقتی می‌گوئیم “کار از راه دور “، به معنای آن است که فرد برای قرار گرفتن در محل کار جابه‌جایی انجام نمی‌دهد و امر نیازمند این است که پهنای باند کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند محتوای کارش را منتقل کند.
تقی پور تاکید کرد: پس مأموریت وزارت ارتباطات در این مسئله تأمین پهنای باند لازم است که نسبت به چیزی که الان وجود دارد، پهنای باند زیادی است و باید تا چندین برابر توسعه پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: نکته دوم در مورد زیرساخت‌های “فناوری اطلاعات ” است؛ به این معنی که باید شرایط، چارچوب‌ها و استاندارد‌های لازم را برای بسته‌ها و سامانه‌های نرم‌افزاری برای سامان‌دهی “کار از راه دور ” را تدوین کنیم و در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دهیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعان ادامه داد: به موازات این کار باید آیین نامه و ضوابط مربوط به “کار از را دور ” توسط معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی ریاست محترم جمهور تدوین شود؛ که وزارت کار اکنون وارد موضوع شده و در حال تهیه ضوابط و آیین‌‌نامه‌ها با همکاری معاونت توسعه و مدیریت ریاست جمهوری است.
وی ادامه داد: مجموعاً شرایط باید به نحوی فراهم شود که “کار از راه دور ” به صورت قانونی و معتبر برای دولت و شرکت‌های خصوصی که از نتایج این نوع کار بهره‌مند می‌شوند دربیاید و نهایتاً براساس قوانین در قبال کاری که انجام می‌دهند پرداخت داشته باشند.
تقی پور خاظر نشان کرد: در حال حاضر مقررات کشور برای این کار کافی نیست، اما وقتی “کار از راه دور ” برابر مقررات مجاز باشد فرد باید بتواند کارهایش را در خانه ببیند و اقدامات لازم را روی آن انجام دهد؛ حاصل کارش به اداره بازگردانده شود، در فضای مجازی گردش کند و منجر شود به سند و گواهی و هر مدرکی که باید به دست مراجعه کننده داده شود و در یک منطقه‌ای که می‌تواند کیوسک‌های دولت الکترونیک باشد چاپ شود و به دست کاربر برسد.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا