توافق ایران و روسیه برای پرتاب دو ماهواره مخابراتی و سنجش از راه دور

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در سفر به روسیه با همتای روسی خود در زمینه پرتاب دو ماهواره مخابراتی به توافق رسیدند.بر اساس توافق به عمل آمده پرتاب این دو ماهواره در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال جاری قرار گرفته است.محمد حسین پور مشاور وزیر ارتباطات …

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در سفر به روسیه با همتای روسی خود در زمینه پرتاب دو ماهواره مخابراتی به توافق رسیدند.
بر اساس توافق به عمل آمده پرتاب این دو ماهواره در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سال جاری قرار گرفته است.
محمد حسین پور مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید این توافق بین ایران و روسیه گفت: طبق توافقات صورت گرفته میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان و همتای روسی وی، پرتاب دو ماهواره مخابراتی و سنجش از دور در برنامه و دستور کار وزارت ارتباطات برای سال جاری قرار گرفت.
وی  در تشریح سایر دستاوردهای سفر اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان به روسیه و مذاکره با همتای روسی خود گفت: در این سفر به منظور گسترش همکاریهای مخابراتی و ارتباطی در حاشیه دریای خزر، گسترش شبکه فیبرنوری از مسیر دریای خزر به عنوان یکی از موضوعات مورد مطالعه قرار گرفت.
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه با توجه به حجم بالای تبادل ترافیک ارتباطی و مخابراتی در این منطقه، ایجاد شبکه فیبرنوری می تواند از لحاظ اقتصادی مورد توجه و حائز اهمیت باشد اضافه کرد: اجرای این امر مستلزم مذاکرات بیشتر میان کشورهای این منطقه است.
حسین پور با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان وزرای ارتباطات ایران و روسیه در مورد تقویت و توسعه همکاری ها ادامه داد: تلاش می شود با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های مخابراتی و ارتباطی ایران و روسیه با انجام مذاکرات و ادامه گفتگوها میان مقامات دو کشور، مطالعات لازم برای گسترش همکاریهای مشترک دو جانبه صورت گیرد.
وی اضافه کرد: طبق مذاکرات صورت گرفته ایران و روسیه به عنوان دو کشور ترانزیت اطلاع رسانی می توانند نقش موثری در برقراری ارتباطات مخابراتی و ایجاد کانال های ارتباطی ایفا کنند.
مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به امکان همکاری و گسترش فیبرنوری بین دو کشور ایران و روسیه، زمینه های بسیاری برای فعالیت مشترک در این بخش وجود دارد که برای همکاری منطقه ای بسیار با اهمیت است.
حسین پور افزود: ایران با توجه به توان خود آماده است در امر کاهش بار ترافیک ارتباطی و مخابراتی روسیه به اروپا با مسکو همکاری کند و مسیر ترانزیت ارتباطی روسیه به اروپا باشد.
مشاور وزیر ارتباطات در مورد دلایل مطرح شده از سوی روسیه برای ادامه همکاریها با ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به مهر گفت: مقامات روسی معتقدند که حجم خدمات ارتباطی میان ایران و روسیه در آینده افزایش خواهد یافت و روسیه به تدریج به کانالهای قوی برای تبادل ارتباطات نیاز پیدا می کند.
به گزارش مهر، وزیر ارتباطات روسیه نیز در دیدار با وزیر ارتباطات کشورمان گفته است: در روسیه روی ساخت و بکارگیری تجهیزات روسی بر کانل های ارتباطی و مخابراتی تاکید و اصرار داریم زیرا تجربه نشان داده تجهیزات کشورهای غربی در زمان اضطراری اطمینان بخش و مفید نیستند.
وی از مسئولان شرکتهای مخابراتی روسی تله کوم و تله روس خواسته تا در توسعه تجهیزات روسی و به کار گیری آن در همکاریهای مشترک با دیگر کشورها توجه لازم صورت گیرد.
به اعتقاد وی، ایران و روسیه در زمینه ارتباطات و اطلاعات رسانه ای به همکاری با یکدیگر نیاز دارند.
رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان هفته گذشته به دعوت شوبولوف وزیر مخابرات روسیه به مسکو سفری داشت.
روسیه از همسایگان بزرگ ایران است و با توجه به موقعیت دو کشور در منطقه، ظرفیتهای بسیاری برای تقویت و توسعه همکاریهای مشترک در بخش های مخابراتی و ارتباطی وجود دارد. ایران از نظر ژئوپلیتیکی در منطقه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این کشور در چهار راه بین المللی واقع بوده و محل دسترسی به نقاط مختلف جهان است.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا