وحشی‌ گری را در جهان تمام کنید!

در این پیام، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده بود امسال روز جهانی صلح با بحبوحه خشونت مرگبار و درگیری‌های بی‌ثبات کننده در سراسر جهان مصادف است. به جای تسلیم در برابر ناامیدی مسئولیتی مشترک برعهده داریم؛ مبنی بر درخواست خاتمه وحشی‌گری و گریز از مجازات که متداول شده است. اینجانب همه جناح‌های درگیر را …

در این پیام، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده بود امسال روز جهانی صلح با بحبوحه خشونت مرگبار و درگیری‌های بی‌ثبات کننده در سراسر جهان مصادف است. به جای تسلیم در برابر ناامیدی مسئولیتی مشترک برعهده داریم؛ مبنی بر درخواست خاتمه وحشی‌گری و گریز از مجازات که متداول شده است. اینجانب همه جناح‌های درگیر را فرامی‌خوانم تا سلاح‌های خود را به زمین گذاشته و آتش‌بس جهانی را رعایت کنند.

همچنین در بخش دیگری از این پیام که به مناسبت روز جهانی صلح مصادف با ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ در محل انتشارات فنی ایران خوانده شد، آمده است: ما در زمان مخاطره‌آمیزی زندگی می‌کنیم اما این دوران عصر وعده‌های بزرگ است. طی چند روز آتی رهبران سراسر جهان در سازمان ملل متحد گردهم خواهند آمد تا دستور کار ۲۰۳۰ را که برنامه ۱۵ ساله ما برای دستیابی به توسعه پایدار است، مورد پذیرش قرار دهند. این برنامه برای نوید یک زندگی شرافتمندانه برای همه ضروری است. در جایی که فقر به تاریخ می پیوندد و صلح در اولویت قرار می‌گیرد. اجازه دهید در این روز جهانی در عین اینکه ما ۷۰ سالگی سازمان ملل متحد را جشن می‌گیریم، فرصتی را برای دستیابی به هدف بنیادین این سازمان غنیمت شماریم و نسل آتی را از بلای جنگ نجات دهیم.

در ادامه منیر همایونی به عنوان دبیر شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان نیز با ارایه گزارشی از عملکرد شورا و با قدردانی از افرادی چون نوش‌آفرین انصاری، منصوره راعی و یحیی منافی به‌عنوان پیشگامان اشاعه فرهنگ صلح، تصریح کرد: ما امروز شاهد افزایش سرسام‌آور خشونت، آسیب‌های اجتماعی میان نوجوانان، طلاق و گسست خانواده‌ها، جنگ‌های خانمان‌برانداز، آوارگی و مهاجرت گروهی از روستاها به شهرها و از کشورهایی به کشورهای دیگر هستیم که پیامدهای منفی هرکدام از آن‌ها نسل حاضر و نسل‌های بعدی، یعنی کودکان و نوجوانان را در هر جایی که هستند، تهدید می‌کند.

وی افزود: اگر امروز همه ما در برابر این نابسامانی‌ها به صورت جمعی و مشترک قدم برنداریم و برای استقرار صلح در ذهن جامعه به آموزش فرهنگ صلح نپردازیم، فردا خیلی دیر است. صلح را باید از کودکی بیاموزیم و آموزش دهیم؛ بدون ساختن بستری آرام و به دور از تنش و خشونت، رشد و خلاقیت کودکان میسر نخواهد شد.

نوش‌آفرین انصاری – دبیر شورای کتاب کودک – نیز با حضور در این مراسم گفت: صلح مبحثی پیچیده است که از زوایای مختلف می توان درباره آن حرف زد. زمانی که کتاب “صلح را باید از کودکی آموخت” در حال تدوین و طراحی بود، من به این موضوع فکر می کردم که تمامی تلاش‌های شورای کتاب کودک زیر نظر افرادی چون توران میرهادی، مبین فرهنگ صلح و صلح‌دوستی است؛ چه در حوزه تبلیغ و ترویج ادبیات و چه در حوزه تاسیس فعالیت‌های جنبی این شورا نظیر خانه کتابدار کودک.

وی افزود: کسانی می‌توانند مروج فرهنگ صلح در جامعه باشند که در ابتدا صلح را در درون خود ایجاد کرده و خود به بالندگی کافی نایل شده باشند. امیدوارم همکاران شورایی من بتوانند با ایجاد تعادل به ضرورت‌های رسیدن به صلح دسترسی پیدا کنند.

در این مراسم همچنین توضیحاتی درباره شبکه‌های مجازی و صلح مطرح شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا