اميدواري براي آزادي معلمان پيش از ماه مهر

فرشيد اسحاقي/ گروه جامعه معلمان زنداني از اعضاي كانون هاي صنفي معلمان هستند كه سه نفر از آنها به دنبال تجمعات ماه‌هاي اخير معلمان در كشور دستگير شده اند. خانواده هاي معلمان زنداني در هفته هاي اخير از نگراني هايشان درباره زنداني بودن فرزند يا همسران‌شان گفته اند و حتي در هفته قبل، ديداري وي‍ژه …

فرشيد اسحاقي/ گروه جامعه
معلمان زنداني از اعضاي كانون هاي صنفي معلمان هستند كه سه نفر از آنها به دنبال تجمعات ماه‌هاي اخير معلمان در كشور دستگير شده اند. خانواده هاي معلمان زنداني در هفته هاي اخير از نگراني هايشان درباره زنداني بودن فرزند يا همسران‌شان گفته اند و حتي در هفته قبل، ديداري وي‍ژه با وزير آموزش و پرورش براي پيگيري آزادي معلمان زنداني بوده اند. حداقل در يك دهه گذشته، اعتراضات صنفي معلمان همواره با حاشيه‌هاي بسياري همراه بوده كه منجر به دستگيري و زنداني شدن تعدادي از آنها شده است. اما اكنون وزير آموزش و پرورش گفته است كه آزادي معلمان زنداني را پيگيري مي كند. او در پاسخ به سوال خبرنگاري در نشست خبري درباره فرهنگیان زندانی گفت: «چند روز پیش خانواده فرهنگیان زندانی شده درخواست دیدار با بنده را داشتند که موافقت کردم و آنها در این نشست گزارش‌هایی ارائه دادند. در حال پیگیری هستم و امیدوارم شاهد آزادی همکاران‌مان همزمان با بازگشایی مدارس باشیم.»
ديدار با خانواده فرهنگيان زنداني
علي اكبر باغباني، رسول بداغي، مهدي بهلولي، محمد رضا نيك نژاد، محمود بهشتي و اسماعيل عبدي از جمله فرهنگيان زنداني هستند كه به اتهاماتي در زندان به سر مي برند. اظهارات تازه وزير آموزش و پرورش درباره احتمال آزادي اين فرهنگيان به نوعي در ادامه ديدار هفته گذشته وي با خانواده‌هاي فرهنگيان زنداني بود. در این دیدار که شامگاه روز سه شنبه ۱۷ شهریور در ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، عضو کابینه دولت تدبیر و امید بعد از شنیدن نقطه نظرات و مشکلات مطرح شده از طرف خانواده ها با اشاره به اصل استقلال قوا گفت كه «بدون تردید دولت حوزه اختیاراتی دارد  و من به عنوان عضو کابینه دولت تدبیر و امید در حدود اختیارات قانونی برای پیگیری مشکلات همه همکاران فرهنگی به ویژه این معلمان تلاش خواهم کرد.» فانی با اشاره به این که در دولت تدبیر وامید رویکردها در مواجهه با مطالبات مردم متفاوت با سال‌های قبل است ، خاطرنشان کرده بود: همه ما باید به قانون احترام بگذاریم و من هم به عنوان عضوی از این دولت از هیچ اقدامی برای کاستن از دغدغه‌های معلمان و خانواده هایشان کوتاهی نخواهم کرد. بر اساس گزارش پژواك مدرسه، در این دیدار مشاور وزیر در امور تشکل ها و رئیس مرکز حراست هم حضور داشتند و حال بايد ديد اظهارات تازه وزير آموزش و پرورش براي آزادي معلمان قبل مهرماه رنگ واقعيت مي گيرد يا خير؟
به كارگيري معلمان جديد الاستخدام از مهر ۹۵
اما وزير آموزش و پرورش جدا از اظهارات كوتاهي كه درباره فرهنگيان زنداني داشت، در نشست خبري خود به ساير موضوعات وزارتخانه متبوع خود نيز اشاره كرد و از آن جمله موضوع آزمون قريب الوقوع استخدامي معلمان بود. فاني گفت:  این برای نخستین بار است که از این طریق اقدام به جذب نیرو کرده‌ایم و امیدواریم پذیرفته شدگان پس از دوره یک ساله و کسب مهارت‌های معلمی بتوانند از مهر ۹۵ به خیل فرهنگیان بپیوندند.وی به موفقیت دانش‌آموزان در المپیادهای علمی اشاره و عنوان کرد: دانش‌آموزان ما در المپیاد نجوم اختر وفیزیک رتبه اول جهانی را کسب کرده‌اند و در المپیاد ریاضی، فیزیک و کامپیوتر رتبه‌های ما نسبت به سال گذشته از ارتقای بالایی برخوردار بوده و تمام تیم‌های اعزامی ما رتبه تک‌رقمی دریافت کرده‌اند.وی به استقرار مدیریت یکپارچه دوره پیش دبستانی اشاره و عنوان کرد: پیش دبستانی متولیان مختلفی در کشور داشته و با اظهار نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری مدیریت یکپارچه آن به استناد سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری به آموزش و پرورش محول شده و امیدواریم بتوانیم با نظارت و برنامه‌ریزی، مدیریت کلان دوره پیش دبستانی را در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ دنبال کنیم.وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آیین‌نامه کلاس‌های چند پایه در سال گذشته در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد و هدف آن ایجاد عدالت در ارائه خدمات آموزشی بود، گفت: سال گذشته نرخ رشد تحت پوشش نوآموزان پیش دبستانی تا ۱۴ درصد بود. طرح تعالی مدیریت مدارس یکی دیگر از برنامه‌های ما بود که در ۵۷۰۰ مدرسه اجرا شد و امسال افزایش تعداد این مدارس را دنبال خواهیم کرد.
ورود نیرو به آموزش و پرورش متوقف نشده است
فانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ساماندهی نیروی انسانی گفت كه در حال حاضر همان‌طور که گفته شد، پیش‌بینی می‌شود، شمار دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید به ۱۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر برسد. از این تعداد۵/۱میلیون دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی و نزدیک به۵/۱۱ میلیون دانش‌آموز در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند. اگر بخواهیم در بخش دولتی به ازای هر ۱۵ دانش‌آموزان یک معلم در نظر بگیریم باز هم با نیازهای واقعی فاصله داریم. نیروی انسانی آموزش و پرورش به صورت اصولی و صحیح در کشور توزیع نشده است.  ما در بهسازی نیروی انسانی به دنبال توزیع صحیح نیروی انسانی با توجه به جنس، رشته و موقعیت جغرافیایی هستیم. در برخی مناطق با تورم نیروی انسانی و در برخی دیگر با کمبود مواجه هستیم. ورودی به آموزش و پرورش متوقف نشده است و از طریق دانشگاه فرهنگیان و روش‌های دیگر استخدامی داریم اما باید در این جذب نیروها حتما توازن رعایت شود. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری درباره بلاتکلیفی مدیران مجتمع‌های آموزشی تعطیل شده نیز گفت: مجتمع‌های آموزشی که فعال شدند، تعداد قابل توجهی از آنان مغایر با مصوبات شورای عالی بوده است که اینها تعطیل شده‌اند اما مجتمع‌هایی که براساس مصوبه شورای عالی تشکیل شده‌اند، فعالیت خود را به قوت قبل ادامه می‌دهند. وی درباره علت عدم رعایت توازن جنسیتی در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش گفت: در حال حاضر ۵۱۸ هزار و ۷۷ نفر نیروی زن و ۴۶۰ هزار و ۲۱۰ نفر نیروی مرد شاغل در آموزش و پرورش داریم. این در حالی است که ۵۱ درصد دانش‌آموزان ما پسر و کمتر از ۴۹ درصد دختر هستند. باید ساماندهی نیروی انسانی را متناسب کنیم. همین حالا در تهران در مقطع متوسطه ۲۳۰۰ همکار فرهنگی زن مازاد بر نیاز داریم و باید در استخدام‌ها کمبودهای خود را جبران کنیم. شهر تهران ۸۱ درصد از نیرو‌های انسانی‌اش زن هستند و به همین خاطر است که باید در سهمیه استخدامی به مردان توجه داشته باشیم؛ اما درخصوص مدیران این گفته صحیح است و به دنبال آن هستیم در سطوح بالای مدیریتی از زن‌ها بیش از گذشته استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا