چرا تک فرزندی برای جامعه مضر است؟

سیدحامد سجادپور در گفتگو با مهر، با اشاره به رواج تک فرزندی در بین برخی خانواده ها، با بیان اینکه تک فرزندی زمینه ساز بسیاری از معضلات اجتماعی است، افزود: تك فرزندی علاوه بر معایب، از مزایایی نیز برخوردار است اما باید به معایب آن بیشتر توجه داشت. وی با اشاره به اینكه تك فرزندان …

سیدحامد سجادپور در گفتگو با مهر، با اشاره به رواج تک فرزندی در بین برخی خانواده ها، با بیان اینکه تک فرزندی زمینه ساز بسیاری از معضلات اجتماعی است، افزود: تك فرزندی علاوه بر معایب، از مزایایی نیز برخوردار است اما باید به معایب آن بیشتر توجه داشت.

وی با اشاره به اینكه تك فرزندان هنگام برزگسالی از حمایت های خواهر و برادر محروم هستند، گفت: به سبب سالمندی والدین در آن هنگام تنهایی تك فرزندان زمینه بسیاری از معضلات اجتماعی را فراهم کرده و احتمال افزایش اختلالات رفتاری و اجتماعی را به همراه دارد.

سجادپور افزود: معمولا والدین بر این باورند چون یك فرزند دارند باید تمامی امورات به میل و خواسته فرزند صورت بگیرد و تمام سرمایه مادی و معنوی را برای رشد شخصیت فرزند در اختیار او می گذارند.

وی اظهار كرد: همچنین برخی والدین تربیت سختی برای تك فرزند اعمال می كنند كه ممكن است به فرزندان آسیب وارد كند.

سجادپور اضافه كرد: علاوه بر این چون تك فرزندان مركز توجه افراد و خویشاوندان هستند معمولا پدربزرگ و مادربزرگ بیشتر در تربیت آن دخالت می كنند كه این موضوع نیز سبب چند تربیتی فرزند می شود.

این روانشناس افزود: حتی وقتی ارتباط بین زوجین تضعیف و یا تخریب می شود در صورت تک فرزند بودن خانواده، بیشتر به سمت مثلث سازی سوق پیدا می كنند به این معنا كه هركدام از والدین در تلاش هستند تا فرزند را به سمت خود بكشانند كه این خود نیز باعث شكسته شدن مرزهای ضروری بین فرزند و والد می شود.

وی در خصوص گرایش و تمایل برخی خانواده ها به تك فرزندی تاكید كرد: در جامعه بیشتر بی انگیزگی برای داشتن فرزند زیاد، مربوط به اشتغال و درآمد است.

سجاد پور با اشاره به مزایای تك فرزندی نیز گفت: افزایش توانایی شناختی، فكری، اقتصادی، هوشی، اعتماد به نفس بالا، برخورداری از سلامت بهتر، اهمیت دادن به دیگران در بحث مسائل احساسی و … از جمله مزایای تك فرزندی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا