خشکسالی تا ۳۰ سال ادامه خواهد داشت

صابر گلکاری ظهر چهارشنبه در ۲۱ امین گردهمایی سالانه تحقیقات کشاورزی دیم لرستان اظهار داشت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و متوسط بارندگی کشور پایین تر از متوسط بارندگی دنیاست. وی خشکی و تنش رطوبتی را برای کشت دیم نامناسب دانست و افزود: رطوبت و خشکی همواره متوجه کشور ما …

صابر گلکاری ظهر چهارشنبه در ۲۱ امین گردهمایی سالانه تحقیقات کشاورزی دیم لرستان اظهار داشت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و متوسط بارندگی کشور پایین تر از متوسط بارندگی دنیاست.

وی خشکی و تنش رطوبتی را برای کشت دیم نامناسب دانست و افزود: رطوبت و خشکی همواره متوجه کشور ما بوده و کشاورزی ما را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه ۶.۲ میلیون هکتار از اراضی زراعی کشور زیر کشت سالانه دیم هستند عنوان کرد: ۶۰ درصد کشت گندم به صورت دیم انجام می شود.

گلکاری اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد نخود و عدس کشور و حدود ۱۳ درصد علوفه کشور در بخش دیم کشت می شود.

وی به اجرای ۲۱۱ فقره پروژه در موسسه تحقیقات دیم اشاره کرد و بیان داشت: امسال هم در رقم گندم و هم جو رشد معنی داری نسبت به سال گذشته مشاهده شد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تصریح کرد: در سالجاری علاوه بر تنش رطوبتی خسارت ناشی از سرمای زیر صفر درجه در پنجم و ششم اردیبهشت امسال روی روند کشت دیم تاثیر منفی گذاشت.

گلکاری نتایج حاصل از طرح ساماندهی دیم زارها در هشت استان کشور را رضایت بخش دانست و افزود: میزان برداشت از مزارع تحت پوشش این طرح نسبت به دیگر مزارع بیشتر بوده است.

وی به کمبود منابع مالی موسسه دیم کشور برای انجام تحقیقات مرتبط با این بخش اشاره کرد و گفت: شرکت در همایش های بین المللی و برگزاری نشست های علمی تخصصی برای فعالان این موسسه ضروری است که با در اختیار داشتن منابع مالی می توان به توفیقات بیشتری دست یافت.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور یادآور شد: خشکسالی های کشور تا ۳۰ سال آینده ادامه خواهد داشت و در این فاصله زمانی نیاز به محصولات غذایی دو تا سه برابر افزایش خواهد یافت لذا باید برای این موارد برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا