همکاری ایران و اسپانیا پس از تحریم‌ها

حمید چیت‌چیان در حاشیه دیدار با وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا با بیان اینکه اسپانیا اعلام حمایت جدی از دولت ایران کرده است، اظهار کرد: قصد من این است که در چارچوب توافق کلی که بین دو کشور صورت می‌گیرد بتوانیم این همکاری‌ها را سر و سامان دهیم. وی ادامه داد: طبیعی است که …

حمید چیت‌چیان در حاشیه دیدار با وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا با بیان اینکه اسپانیا اعلام حمایت جدی از دولت ایران کرده است، اظهار کرد: قصد من این است که در چارچوب توافق کلی که بین دو کشور صورت می‌گیرد بتوانیم این همکاری‌ها را سر و سامان دهیم.

وی ادامه داد: طبیعی است که اقدامات اجرایی موکول به رفع تحریم‌ها می‌شود اما بر اساس مذاکرات صورت‌گرفته قرار بر این شد تا در زمان فعلی نیز که تحریم‌ها به طور کامل از بین نرفته است، شرکت‌های ایران و اسپانیا با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

وزیر نیرو با بیان اینکه اقدامات اجرایی در چارچوب توافق بین دو کشور صورت می‌گیرد، گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌هایی همچون ساخت تجهیزات نیروگاه‌های آبی و بادی، خطوط انتقال برق و مساله آب با توجه به تشابهات اقلیمی دو کشور زمینه‌های همکاری جدید تعریف کرده و به اجرا بگذارند.

چیت‌چیان با بیان اینکه اسپانیا تجربیات خوبی را در زمینه مدیریت منابع آب، کاهش مصرف آب و مدیریت مصرف دارد، گفت که در این زمینه مذاکراتی مبنی بر ایجاد توافق صورت گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص انرژی‌های نو و انتقال فناوری نیز مواردی را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم که پس از توافق نهایی اجرایی می‌شود.

وزیر نیرو در خصوص میزان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این پروژه، گفت: میزان سرمایه‌گذاری بستگی به مذاکرات دقیق بین شرکت‌ها و موسسات دارد. به طورکلی باید گفت پس از آنکه زمینه کار تعریف شود میزان سرمایه‌گذاری مشخص و عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

چیت‌چیان با اشاره به سیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب که به سرعت در ایران در حال توسعه است، اظهار کرد: یکی دیگر از زمینه‌هایی که می‌تواند مورد بحث و گفت‌وگو بین دو کشور قرار گیرد، این موضوع است.

وزیر نیرو در خصوص نحوه همکاری دو کشور نیز خاطرنشان کرد: در این راستا نحوه همکاری‌های دو طرف بسیار اهمیت دارد که به عقیده ما می‌تواند به صورت سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های اسپانیایی در ایران، فاینانس پروژه‌ها به صورت انتقال تکنولوژی و همکاری‌های فنی، تحقیقاتی و علمی باشد.

چیت‌چیان با اشاره به رویکرد مثبت اسپانیا به ایران در زمان تحریم‌ها گفت: با توجه به اینکه این کشور در زمان تحریم رویکرد مناسبی نسبت به ایران داشته است قطعا این مساله موجب استقبال بیشتر ما از حضور اسپانیایی‌ها و فعالان اقتصادی آنان در کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار باید چارچوب همکاری‌های سرمایه‌گذاری و مالی دو طرف به نتیجه برسد، گفت که پس از آن دو کشور می‌توانند در زمینه همکاری وارد مرحله اجرایی شوند.

وزیر نیرو با اشاره به تصویب قانون حمایت از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: علاوه بر این باید در زمینه بیمه و بانک مرکزی نیز توافقاتی بین دو کشور صورت بگیرد که این توافقات چارچوب‌های آینده را مشخص می‌کند.

چیت‌چیان یادآور شد: تا زمان حصول توافق و تفاهم کامل بین دو دولت، شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی می‌توانند مذاکرات لازم را انجام دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا