انتقاد آقا تهرانی از تخریب شورای نگهبان

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی افزود: وظیفه شورای نگهبان پس از استعلام از نهادهای چهارگانه، بررسی صلاحیت نامزدها است و برای این کار شورای نگهبان در شهرهای مختلف دفاتری را دایر کرده است که اطلاعات کاندیداها توسط این دفاتر جمع آوری و به نهادهای بالاتر ارسال می شود. وی ادامه داد: کار شورای نگهبان …

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی افزود: وظیفه شورای نگهبان پس از استعلام از نهادهای چهارگانه، بررسی صلاحیت نامزدها است و برای این کار شورای نگهبان در شهرهای مختلف دفاتری را دایر کرده است که اطلاعات کاندیداها توسط این دفاتر جمع آوری و به نهادهای بالاتر ارسال می شود.

وی ادامه داد: کار شورای نگهبان موازی کاری با چهار نهاد مورد استعلام نیست بلکه جمع بندی اطلاعات است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: البته این دفاتر کار اجرایی نمی کنند و دولت وظیفه اجرای انتخابات را دارد و اگر جایی دیده شد که شورای نگهبان به صورت موازی اقدام به استعلام و کسب اطلاعات درباره نامزدهای انتخاباتی نیز می کند کاری خلاف قانون اساسی بوده و اگر این گونه باشد مجلس به آن رسیدگی خواهد کرد.

آقاتهرانی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان وظیفه تطبیق دادن مصوبات مجلس را با قانون اساسی و شرع دارد پس فکر نمی کنم کاری خلاف قانون انجام دهد.

به گزارش ایرنا، پیش از این نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود درباره چگونگی فعالیت دفاتر استانی شورای نگهبان گفته بود: اعضای شورای نگهبان ارتباط ارگانیکی با این نماینده ها ندارند و آن ها مستقیما زیرنظر دبیر شورای نگهبان اداره می شوند.

به گفته این عضو شورای نگهبان، این نمایندگی ها به عنوان امری اجرایی تلقی شده اند و مسئول امور اجرایی که دبیر شورای نگهبان است عهده دار هدایت این افراد هستند.

ابراهیمیان افزوده بود: این اشخاص به هیچ وجه یک شبکه امنیتی، اطلاعاتی را تشکیل نمی دهند و کار این افراد داوری و قضاوت درباره اشخاص نیست، بلکه فعالیت های آشکار فعالان سیاسی را رصد می کنند و جهت درج در بانک اطلاعاتی شورای نگهبان، به ما منعکس می کنند. این ها دستگاه اطلاعاتی و تحقیق و تفحص نیستند. امکان این کار را هم ندارند، تشکیلات آن ها گسترده نیست، بلکه مردم شهر و معتمدین، اطلاعاتی را به این افراد منتقل می کنند و این اطلاعات به شورای نگهبان منعکس می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت و گو با انتقاد از برخی نظرها درباره شورای نگهبان افزود: نباید جایگاه یکی از ارکان نظام تخریب شود و اگر فردا مهر شورای نگهبان پای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نباشد آن انتخابات اعتباری ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که هیچ کسی در کشور معصوم نیست، ادامه داد: بنابر این نقد وجود دارد ولی نباید جایگاه ارکان نظام را به هم زد به خصوص این که در آینده ای نزدیک انتخابات مجلس برگزار خواهد شد.

آقا تهرانی همچنین درباره الکترونیکی شدن انتخابات و شفافیت صندوق رای نیز اظهار داشت: بسیار علاقه مندم که آرا شفاف، دقیق و احتمال تخلف پایین باشد زیرا باید نمایندگان واقعی مردم وارد مجلس شوند و مردم این اختیار را داشته باشند که آینده خود را به دست خودشان بسازند، پس هر چه در این جهت محکمتر حرکت کنیم، بهتر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا