بازار خودرو رونق ندارد

نیم نگاه قیمت خودروهای داخلی ۱۰ درصد در بازارکاهش یافته است، اما این درصد درمورد خودروهای خارجی بیشتر است قیمت خودروهایی که در بازار به فروش می‌رسد بین یک تا یک و نیم میلیون در مقایسه با قیمت کارخانه ارزان‌تر است. اما با توجه به این وضعیت باز هم مردم رغبتی برای خرید خودرو ندارند …

نیم نگاه

قیمت خودروهای داخلی ۱۰ درصد در بازارکاهش یافته است، اما این درصد درمورد خودروهای خارجی بیشتر است
قیمت خودروهایی که در بازار به فروش می‌رسد بین یک تا یک و نیم میلیون در مقایسه با قیمت کارخانه ارزان‌تر است. اما با توجه به این وضعیت باز هم مردم رغبتی برای خرید خودرو ندارند
طی هفته‌های اخیر قیمت خودروهای چینی حدود ۳ میلیون تومان ارزان‌تر شده است

اواخر سال گذشته بود که نمایشگاه داران از کاهش خرید و فروش خودرو خبردادند، اما بین آنها این امیدواری وجود داشت Table-Price-Car-94-06-15که با شروع فصل تابستان و افزایش مسافرت‌ها مانند سال‌های گذشته بازار خودرو رونق گیرد. فصل تابستان آمد و به روزهای پایانی خود نزدیک شد ولی بازار خودرو رونق نگرفت. برهمین اساس طی هفته‌های اخیر قیمت خودروهای داخلی و وارداتی بازهم کاهش یافت که البته این کاهش نرخ در خودروهای خارجی و وارداتی بیشتر نمایان است. رکود بازار و کاهش متناوب فروش خودروسازان باعث شد وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و بانک مرکزی برای خروج از این پدیده به فکر چاره باشند.در نخستین اقدام، دولت تصمیم گرفت وام ۵ و ۷ میلیونی خودرو را به ۱۵ میلیون تومان برساند. حدود یک ماه است بانک مرکزی بخشنامه افزایش وام خودرو را به بانک‌ها ابلاغ کرده است اما براساس گزارش‌ها استقبال بانک‌ها برای پرداخت این نوع وام بسیار محدود و اندک بوده است. به اعتقاد کارشناسان اگر افزایش وام خودرو اجرایی شود می‌توان تا حدی شاهد خرید و فروش خودرو در بازار بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره گفته است: افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو از ۷ به ۱۵ میلیون تومان تصویب شده است ولی هنوز برخی بانک‌ها به آن عمل نکرده‌اند از این رو بانک‌ها باید این روند را تسریع دهند تا تقاضای داخلی برای خودرو افزایش پیدا کند.ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی هم خروج از این وضعیت را تنها در تحریک تقاضا دانست و گفت: با ابلاغ دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری خرید کالا می‌توان امیدوار بود مردم به سمت خرید کالاها بخصوص خودرو بروند. درحقیقت بانک مرکزی به دنبال سیاست اعتباری جدیدی است و این سیاست با توجه به مبنا بودن هدف خروج از رکود که جزو سیاست اعتباری بانک مرکزی است، متمرکز بر سیاست اصلی سال گذشته که تأمین سرمایه در گردش بود، تغییر خواهد کرد.هفته آینده در مورد اینکه چطور می‌توان بازار خودرو را از رکود فعلی خارج کرد مسئولان نشست‌های تخصصی خواهند داشت و قرار است راهکارهای عملیاتی توصیه شود که بازار خودرو حداقل مهرماه به جریان عادی خود بازگردد. نمایشگاه داران خودرو معتقدند برای آنکه بازار به سال‌های گذشته بازگردد دولت باید شرایط خرید را توسعه دهد تا مردمی که توان خرید ندارند بتوانند اقساطی خودرو خریداری کنند.
رکود شدید در بازار خودرو
نعمت‌الله کاشانی نسب کارشناس بازار خودرو درمورد وضعیت بازار به خبرنگار <ایران> گفت: بازار خودروهای داخلی راکد است و میزان خرید و فروش خودرو به صفر نزدیک شده است. بر این اساس تشکیل فراخوان(کمپین)نه به خرید خودروهای داخلی، افت کیفیت، کاهش قدرت خرید مردم و انتظار افت قیمت خودرو مهم‌ترین دلایل رکود بازار هستند. وی افزود: قیمت خودروهای داخلی ۱۰ درصد در بازارکاهش یافته است، اما این رقم درمورد خودروهای خارجی بیشتر است. از آنجا که توافق هسته‌ای صورت گرفت و خیلی از کشورها برای فروش خودرو به ایران اعلام آمادگی کردند واردکنندگان خودروهای خارجی از قیمت‌ها کاستند تا بازار را از دست ندهند.
کاشانی نسب خاطرنشان کرد: در مقطع فعلی باید به خودروسازان حق داد که قیمت‌های خود را کاهش ندهند چرا که قیمت ارز هیچ تغییری نداشته است. قیمت نهایی خودرو وابسته به قیمت ارز و مواد اولیه است، وقتی موارد یاد شده روند کاهشی نداشتند مردم نباید منتظر کاهش قیمت خودروها توسط خودروسازان باشند. وی گفت: قیمت خودروهایی که در بازار به فروش می‌رسد بین یک تا یک و نیم میلیون در مقایسه با قیمت کارخانه ارزان‌تر است. اما با توجه به این وضعیت باز هم مردم رغبتی برای خرید خودرو ندارند و همه منتظر ورود خودروهای جدید و کاهش قیمت از سوی خودروسازان هستند.
این کارشناس بازار خودرو در مورد وضعیت خودروهای خارجی نیز گفت: بازار خودروهای خارجی هم در رکود است. به عنوان مثال خودروی مزدا ۳ جدید که ۱۳۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد و قیمت ثبت‌نامی آن در شرکت ۱۱۲ میلیون تومان بود اکنون در بازار با قیمت ۱۰۷ میلیون تومان هم به فروش نمی‌رسد. همچنین خودرو سراتو تولیدی سایپا هم که ۹۱ میلیون تومان بود اکنون با قیمت ۸۶ میلیون تومان هم مشتری ندارد.
وی در مورد خودروهای چینی اذعان داشت: بازار این خودروها اصلاً شرایط خوبی ندارد و هر روز رکود این بخش بیشتر می‌شود. مردم متوجه شدند که خودروهای چینی بی‌کیفیت است و نمی‌توان بیش از یک‌سال از آنها استفاده کرد.
کاهش ۳ میلیونی خودروهای چینی
همچنین حسین علی اکبری کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت پیش آمده در بازار و «نه» مردم به خرید این محصول به «ایران» گفت: بازار خودرو چند ماهی است که در رکود به سر می‌برد چرا که مردم تصور می‌کنند قیمت خودرو طی ماه‌های آینده کاهش پیدا می‌کند بدین جهت دست از خرید کشیدند. وی با بیان اینکه قیمت نهایی خودرو را برخلاف دوره‌های پیش، خریداران تعیین می‌کنند و فروشندگان نقشی ندارند اظهار داشت: به عنوان مثال خودروی ماکسیما مدل ۸۹ که قیمتی در حدود ۸۲ میلیون تومان دارد برای آنکه به فروش برسد ۷۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. لذا قیمت‌ها در بازار کاملاً به خریداران وابسته است. با این اوصاف بازار همچنان در رکود است و مردم تمایلی به خرید خودرو ندارند. این کارشناس بازار در ادامه صحبت‌های خود از کاهش شدید قیمت خودروهای چینی در بازار خبر داد و افزود: طی هفته‌های اخیر قیمت خودروهای چینی حدود ۳ میلیون تومان ارزان‌تر شده است و این امر در مورد خودروهای شاسی بلند چینی بیشتر است و بعضاً دیده شده است که خودروهای چینی شاسی بلند بیش از ۵ میلیون تومان کاهش یافته است. خودروی ایکس ۳۳ در حال حاضر به قیمت ۵۵ میلیون تومان رسیده است و قیمت ایکس ۶۰ نیز در حدود ۵۶ الی ۵۷ میلیون تومان در نوسان است. علی اکبری خاطرنشان کرد: بعداز توافق هسته‌ای مردم دیگر مشتاق به خرید خودروهای چینی نیستند و حتی حاضر نیستند قیمت آن را بپرسند. این در حالی است که با توجه به شرایط رکود مردم قیمت خودروهای داخلی را پرس و جو می‌کنند. وی تأکید کرد: از وضعیت پیش آمده واردکنندگان خودروهای چینی بیش از سایر بخش‌ها متضرر شدند. در حال حاضر قیمت خودروی و‌ام وی‌ام ۳۱۵ حدود ۳۶ میلیون تومان، خودروی ۵۲۰ این کارخانه هم با تنزل قیمتی به ۳۶ میلیون تومان رسیده است. خودروهای جیلی و جک هم در حدود قیمتی ۵۴ و ۵۵ میلیون تومان است. این کارشناس بازار خودرو در مورد افزایش وام خودرو از ۷ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان گفت: از آنجا که این مصوبه از سوی بانک‌ها اجرایی نشد افزایش وام خودرو بر تحرک بازار اثری نداشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا