دردسرهای‌ اوباما برای تصویب‌ توافق در کنگره

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به روند بررسی توافق هسته‌ای ایران و غرب در کنگره آمریکا نوشت: دموکرات‌های آمریکایی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران تحت فشار شدیدی قرار دارند و تغییر موضع نمایندگان دموکرات‌ یکی از این مسایل است. به عنوان مثال «دونالد نوکراس» نماینده دموکرات آمریکایی برای حمایت از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا …

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به روند بررسی توافق هسته‌ای ایران و غرب در کنگره آمریکا نوشت: دموکرات‌های آمریکایی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران تحت فشار شدیدی قرار دارند و تغییر موضع نمایندگان دموکرات‌ یکی از این مسایل است. به عنوان مثال «دونالد نوکراس» نماینده دموکرات آمریکایی برای حمایت از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا از تمایل کمی از جانب نمایندگان برجسته برخوردار بود.

«نوکراس نماینده ایالت نیوجرسی ۲ بار با اوباما و دیگر نمایندگان دموکرات در کاخ‌سفید دیدار کرد و به گزارشی از «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «ارنست مونیز» وزیر انرژی این کشور و مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا گوش کرد. وی همه هزینه‌های سفر به اسرائیل را به جان خرید و با «بنیامین‌ نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و ۲۱ تن از دموکرات‌ها ۲۱ ساعت دیدار داشت و تلاش کرده تا شکاف موجود مبنی بر مخالفت اسرائیل با توافق هسته‌ای ایران را برطرف کند. همه اینها در شرایطی است که کسانی که از ایالت‌نیوجرسی به نوکراس رای دادند، با تلفن و ایمیل در مورد توافق اظهارنظر می‌کردند.»

«سه‌شنبه گذشته نوکراس اعلام کرد که با توافق هسته‌ای با ایران مخالفت خواهد کرد چرا که این توافق مبنای لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ندارد و گفت که تمام اطلاعاتی که باید برای قانع کردن وی به او داده شود را به دست آورده است. نوکراس و دوستانش ماه گذشته تصمیم داشتند تا چندین میلیون دلار برای یکی از مهمترین تصمیم‌های سیاست خارجی هزینه کنند.»

«از این رو به نظر می‌رسد که در شرایطی که شماری از دموکرات‌ها از اوباما فاصله می‌گیردند، ماه آینده و هنگامی که درباره توافق هسته‌ای با ایران تصمیم‌گیری می‌شود، فشار بر دولت افزایش یابد. کنگره در اختیار اکثریت جمهوری‌خواه است و انتظار می‌رود توافق را رد کند اما همچنان اوباما این امکان را دارد که توافق را حفظ کند.»

باید گفت که سرنوشت توافق با ایران در آمریکا در دست ۱۸ سناتور دموکرات و حدود ۱۰۰ عضو دموکرات مجلس نمایندگان است که باید بگویند به توافق چطور رای می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا