تنهایی کودک شما را حسود می کند!

سوال : پسری دارم سه سال و نیم دارد. چون خارج از کشور زندگی می کنیم همیشه تو خونه تنها هستیم. موقعی که بچه ای می بیند بهش کتک می زند و به من که مادرشم هم کتک می زند. خیلی جنب و جوش دارد، مخصوصا وقتی یکی بیاد خونه شروع می کند کتک زدن …

سوال : پسری دارم سه سال و نیم دارد. چون خارج از کشور زندگی می کنیم همیشه تو خونه تنها هستیم. موقعی که بچه ای می بیند بهش کتک می زند و به من که مادرشم هم کتک می زند. خیلی جنب و جوش دارد، مخصوصا وقتی یکی بیاد خونه شروع می کند کتک زدن به من و هرچی دعواش می کنم حتی کتکشم زدم ولی فایده ندارد. هرچقدر بهش می گویم این کار نکن بدتر می کند.

پاسخ دکتر مهدی میرطاهری، متخصص نوزادان و کودکان:
در درجه اول، شرايطی که منجر به اين رفتار می شود را بررسی کنيد و عوامل موثر بر اين رفتار را شناسايی کنيد و درصدد رفع آنها برآیید. تنهایی و انزوا گاه باعث بروز احساس حسادت در کودکان می شود. شاید چون برای مدت طولانی به او توجه نکرده ايد و او برای جلب نظر شما، اين واکنش را بروز می دهد. کودکانی که والدین با آنها گفت‌ و‌گو ندارند هم می‌توانند پرخاشگر شوند.
وجود دوست و هم بازی یا خواهر و برادر به او فرصت می‌دهد تا خشم و پرخاشگری‌‌ اش را ابراز کند و به او می‌آموزد تا این حس را هدایت کند. وقتی شما در مورد احساساتش نظیر ناراحتی، خوشحالی، عصبانیت و غیره با او صحبت نمی کنید، این عواطف و احساسات برای کودک ناشناخته باقی می ماند و به شکل کتک زدن و پرخاشگری بروز می کند.
اگر قادر نیستید به تنهایی از پس این مشکل برآیید، باید از روان شناس کودک کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا