بحث سرليست ها در انتخابات هدر دادن انرژي است

مهدی نادمی امادراین میان به نظر می‌رسد درمقطع کنونی وارد شدن به چنین حاشیه هایی، چیزی جز بازی کردن درزمینی نیست که توسط رقبا برای هدر دادن انرژی فعالان سیاسی اصلاح طلب و ایجاد اختلاف و تفرقه طراحی شده است.درحالی که رقبای اصلاح طلبان به‌خصوص حزب پایداری وجبهه یکتادرسطح کشور اقدامات تشکیلاتی وانتخاباتی منسجمی راآغاز …

مهدی نادمی

امادراین میان به نظر می‌رسد درمقطع کنونی وارد شدن به چنین حاشیه هایی، چیزی جز بازی کردن درزمینی نیست که توسط رقبا برای هدر دادن انرژی فعالان سیاسی اصلاح طلب و ایجاد اختلاف و تفرقه طراحی شده است.درحالی که رقبای اصلاح طلبان به‌خصوص حزب پایداری وجبهه یکتادرسطح کشور اقدامات تشکیلاتی وانتخاباتی منسجمی راآغاز کرده اند،وارد شدن به مباحثی مانندسر لیستی در تهران وگزینه های ریاست مجلس،چیزی جزبه دنبال نخود سیاه رفتن نیست.بدیهی است که این مباحث مطرح شده دلایلی دارند که می توان آن را این‌گونه ارزیابي کرد.
گروه های اعتدالگرای طرفدار دولت هیچ راهی جز همراهی و اتحاد با ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات مجلس آتی نخواهند داشت. هر گونه تمایل اعتدالگرایان به جدا کردن راه‌شان از پایگاه اجتماعی ای که در سال ۹۲ آنها را به ساختمان سفید خیابان پاستور فرستاد، بدون شک طی طریق آنها را در مسیر سنگلاخ انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ دشوار خواهد كرد.
آقای دکترلاریجانی وجبهه متحداصولگرایان تا وقتی ازسبدرأی اصولگرایی سهمی خواهندداشت که از دید پایگاه اجتماعی منتسب به آن جناح،راه خودشان را از اصولگرایان جدانکرده‌اند. همان‌طورکه درانتخابات سال ۹۲ جناب آقای دکتر روحانی با اینکه عضو قدیمی ومؤسس جامعه روحانیت مبارز بودندتقریبا هیچ سهمی ازسبدرأی اصولگرایان نداشت و تقریبا هیچ شخصیت سیاسی اصولگرایی از ایشان حمایت نکرد. به همین دلیل مبرهن و قطعی است هر گونه ائتلاف سیاسی اعتدالگرایان با طیف آقای لاریجانی و جبهه متحد اصولگرایان، موجب خواهد شداین گروه از پایگاه اجتماعی اصلاح طلب طرد شوندوآن گروه از پایگاه اجتماعی اصولگرا وبه همین جهت بعید است تحلیلگران سیاسی این  دو طیف، برای چنین ائتلافی برنامه ریزی کرده باشند.
از سویی دیگر درمقطع فعلی شاید جبهه اصلاح طلبان به جای اینکه زمانی را صرف بحث ریاست مجلس وسرلیستی شاخص و اسامی کنند موضوعات دیگری را در دستور کار خویش قراردهند.موضوعاتی چون موارد زیر:
۱- حدود ۱۶۰ حوزه انتخابیه درسراسر کشورتک کاندیدایی است،یعنی ضرورت داردبسان انتخابات سال ۹۲، در این ۱۶۰ حوزه دکتر عارف ها به نفع آرمان ها و اهداف کلان جنبش دموکراسی‌خواهی فداکاری و ایثار كرده تا تمام رأی های اصلاح طلبان درآن حوزه،متحداًدر سبد کاندیدای نهایی اصلاح طلبان آن حوزه واریز شود. نیاز است جوانان ودانشجویان در تمام شهرهای سراسر کشور، کمپین فداکاری ملی را راه اندازی كنندتا این موضوع که در تمام این ۱۶۰ حوزه، اصلاح طلبان باید کاندیدای واحد ارائه كنند به‌صورت یک مطالبه جدی از فعالان سیاسی آن منطقه درخواست شود.
۲-جبهه اصلاحات درحدود ۱۰ دهه اخیردرتمام انتخابات‌هابابحران ردصلاحیت‌ها مواجه بوده است.کاملامحتمل است که بارایزنی وبرگزاری جلسه با اعضای شورای نگهبان بتوان بخش زیادی از این مشکل را مرتفع كرد. جناب آقای دکتر رمضانزاده،  سخنگوی محترم دولت اصلاحات در روزهای گذشته پیشنهادی را مطرح كردند مبنی بر اینکه با شورای نگهبان مذاکراتی شود که دربرابر کاندیدا نشدن جمعی از عزیزان اصلاح طلبی که در مورد آنها حساسیت سیاسی وجود دارد،آنها نیز مانع ازکاندیداتوری افرادی از جناح مقابل شوند تا به اصطلاح، مجلس عقلا شکل بگیرد.
۳-در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، تعدادی از رهبران سیاسی اصلاح طلب (آقایان‌مجید انصاری، اسحاق جهانگیری و موسوی لاری) با مقام معظم رهبری دیداری داشتندودرموردبرنامه های انتخاباتی جبهه اصلاحات با ایشان رایزنی کرده تااگر ابهامات ناخواسته‌ای در مورد عملکرد اصلاح طلبان ایجاد شده است، به‌صورت رودررو مسائل مطرح شود وتوضیحات لازم ارائه شود. شک نباید داشت بخش مهمی از مواضع مدبرانه رهبری درروزانتخابات و روزهای منتهی به آن که هم نهادهای نظامی را از هرگونه دخالت در انتخابات منع فرمودند و هم اینکه رأی مردم را به لحاظ شرعی مصداق حق الناس معرفی کردند، محصول این نوع جلسات و برطرف کردن کدورتهای احتمالی است. به همین جهت ضرورت دارد در آستانه انتخابات های مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان، نمایندگان جبهه اصلاحات، با رهبری انقلاب دیداری رسمی داشته باشند تا هم خواسته ها و مطالبات احزاب و فعالان سیاسی اصلاح طلب با ایشان مطرح گردد و هم اگر ایشان نقطه نظرات و یا انتقاداتی دارند، به‌صورت رو در رو مطرح گردد. ۴-تاکنون شورای مشورتی اصلاحات نقش تعیین راهبرد و سیاستگذاری و شورای هماهنگی اصلاحات نیز نقش مدیریت مباحث تشکیلاتی و سازمانی احزاب اصلاح طلب و ایجاد هماهنگی و همراستایی در بین آنها را ایفا نموده اند. مدیریت پروژه انتخابات در تهران اعم از تعیین لیست نهایی کاندیداها و همچنین مدیریت راه اندازی ستادهای انتخاباتی نیاز به پتانسیل هر دو گروه، هم شخصیتهای ملی و سیاسی غیر حزبی و هم گروهها و احزاب اصلاح طلب دارد. به همین جهت ضرورت دارد هر چه زودتر با مدیریت رهبری اصلاحات، گروهی متشکل از هر دو دسته فوق الذکر را برای مدیریت پروژه انتخابات تهران تعیین نمایند تا تمام گروهها و شخصیتهای سیاسی از موازی کاری باز داشته شوند. ۵-جبهه اصلاحات به دلیل پاک دستی رهبران سیاسی خود، نوعاًدرتمام ادوار انتخابات های قبلی به موضوع ورود پول های کثیف به پروژه های سیاسی و انتخاباتی خودحساس بوده است و به همین دلیل همیشه علی رغم اقبال مردمی بالا به ستادهای انتخاباتی، ولی در موضوع تدارکات و لجستیک ستادهابسیار ضعیف عمل کرده اند. در مقطع زمانی فعلی، باید موضوع تدارکات ستادها و مدیریت جذب منابع ملی هم به‌صورت ملی هم به‌صورت استانی مورد مدیریت قرار گیرد تا از این لحاظ ضعف و نقصانی در ایام تبلیغات نداشته باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا