سلطانی فر: آیین نامه راهنمایی گردشگری پس از ۴۰ سال اصلاح می شود

مسعود سلطانی فر روز یکشنبه در نشست فصلی مدیران تشکل های گردشگری کشور با اشاره به ضرورت اصلاح قوانین و آیین نامه های گردشگری گفت: صنعت گردشگری در ۳۰ سال گذشته به صورت جدی به آن پرداخته نشده و نیازمند اصلاح است. وی با اشاره به اینکه فرآیند اصلاحات و ایجاد انسجام در قوانین و …

مسعود سلطانی فر روز یکشنبه در نشست فصلی مدیران تشکل های گردشگری کشور با اشاره به ضرورت اصلاح قوانین و آیین نامه های گردشگری گفت: صنعت گردشگری در ۳۰ سال گذشته به صورت جدی به آن پرداخته نشده و نیازمند اصلاح است.
وی با اشاره به اینکه فرآیند اصلاحات و ایجاد انسجام در قوانین و مقررات گردشگری تا ۵ سال طول خواهد کشید افزود: برخی از این قوانین نیازمند مصوبه مجلس است.
سلطانی فر با اشاره به تعامل و همکاری قوه مقننه و قوه قضاییه برای حمایت از گردشگری گفت: رییس جمهوری در شعارهای انتخاباتی و بعد از پیروزی در انتخابات در مصاحبه های داخلی و خارجی بر رونق بخش گردشگری تاکید داشته است.

* اصلاح قوانین گردشگری ۳ تا ۵ سال طول می کشد
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برای اصلاح تشکیلات و فرایند قوانین از هم گسیخته گردشگری و ایجاد انسجام در گردشگری عزم و اراده ویژه ای داریم ولی با توجه به تلاش های صورت گرفته که از سال ۹۳ آغاز شده، این مهم ۳ تا ۵ سال زمان خواهد برد.
وی شرایط بوجود آمده پس از توافق وین را یک شرایط ویژه و فرصتی تاریخی دانست و گفت: ما باید قدر این شرایط ویژه را بدانیم و ضمن مدیریت این شرایط، از آن به نفع کشور بهره برداری کنیم.

* توجه رهبر انقلاب به موضوع گردشگری
سلطانی فر از اتفاق نظر و ایجاد یک تعامل سازنده بین مسولین کشور در حوزه گردشگری خبر داد و افزود: پیش از این در بین مسوولین کشور تا این اندازه اهتمام برای توسعه گردشگری فعال وجود نداشته است.
وی افزود: وقتی مقام معظم رهبری توجه ویژه ای نسبت به ظرفیت های بخش گردشگری دارند و در برنامه ششم هدف گذاری کمی در حوزه گردشگری می کنند که ایرانگردی به پنج برابر افزایش پیدا کند، ما باید احساس مسوولیت بیشتری کنیم.
معاون رییس جمهوری درباره چگونگی تعامل با مجلس و قوه قضاییه و سایر نهادها تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی همکاری خوبی در این زمینه دارد و فراکسیون های گردشگری و صنایع دستی از سوی برخی نمایندگان ایجاد شده است.
وی افزود: در زمینه حفظ و احیای بافت های تاریخی شهرها نیز طرحی از سوی مجلس مطرح شد و اگرچه کمیسیون فرهنگی مجلس ذهنیت هایی داشت ولی با توضیحاتی که بنده ارائه کردم، تصور می کنم این کمیسیون نیز از سازمان میراث حمایت می کند.
سلطانی فر درباره حمایت های قوه قضاییه از سازمان میراث فرهنگی گفت: بازرسی کل، دیوان عالی و ریاست دادگستری تهران با عملکرد خود نشان داده که از این سازمان حمایت می کند و پیگیری های دادستان کل کشور نشانگر اشتیاق این قوه برای موضوع های گردشگری است.

* بررسی طرح ارتقاء امنیت گردشگران یک سال به طول انجامید
وی تصویب برخی قوانین در حوزه گردشگری را نیازمند مطالعه و بررسی دقیق دانست و گفت: تدوین و تصویب طرح ارتقاء امنیت گردشگران حداقل یک سال طول کشید و مراحل کارشناسی آن در کمیسیون های مختلف دولت بررسی شد و وزیر کشور نیز به سرعت آن را تصویب کرد.
سلطانی فر از برگزاری جلسه ای با موافقت علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد و گفت: جلسه ای با حضور رییس امور مالیاتی و همچنین رییس کل گمرک تا قبل از پایان شهریور به منظور بررسی مشکلات تشکل های گردشگری برگزار خواهد شد.
وی افزود: از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز دعوت کرده ایم تا با این تشکل ها درباره برخی مسائل مانند بیمه و سایر درخواست های تشکل های گردشگری جلساتی برگزار کنند.

* بسته های پیشنهادی گردشگری برای پس از دوره تحریم
سلطانی فر درباره شرایط گردشگری بعد از لغو تحریم ها گفت: پس از سی و چند سال کشمکش در یک نبرد نابرابر ۲۲ ماهه و فرایند مذاکرات حساس و تاریخی و به یادماندنی موفق شدیم حقانیت خودمان را به جهان غرب دنبال کنیم و حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته شود.
وی افزود: در ماه های آینده پایه های تحریم فروخواهد ریخت و فضای جدیدی در کشور بوجود خواهد آمد و لذا این فرصت های جدید را نباید از دست بدهیم.
معاون رییس جمهوری با اشاره به حضور گروه های سرمایه گذاری خارجی از برخی کشورها مانند فرانسه، ایتالیا، ژاپن و آلمان در یک ماه گذشته گفت: در این فضای جدید فرصت های جدیدی هم بدست آمده که برای مثال چندین سرمایه گذار خارجی در بخش سرمایه گذاری و ساخت و احداث هتل های جدید به ما پیشنهاد داده اند و سرمایه گذارانی از اسپانیا و کره طی یک ماه آینده به ایران سفر خواهند کرد.
وی افزود: برای استفاده از این امتیازها، یک بسته پیشنهادی در حدود هزار و ۲۰ طرح گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی با ترجمه به زبان های گوناگون ارائه کردیم که بخش های مختلف گردشگری، صنایع دستی و ایجاد بازارچه های مختلف و غیره را شامل می شود.
معاون رییس جمهور با بیان این که خاکریز تحریم سقوط کرده، افزود: ما به جایی رسیده ایم که با دنیا تعامل داریم. مثلا ویزاکارت و کارت اعتباری و بسیاری مسائل پیچیده دیگرکه در ایران قابل استفاده نبود، در حال حل شدن است.
وی تاکید کرد: در شرایط جدید ما بیش از بخش های فرهنگی و اقتصادی در بخش گردشگری تاثیرات محسوس داریم مثلا در افزایش گردشگران خارجی که باید منجر به توسعه خدمات ما و بهره مندی اقتصادی مناسب شود.

* فضای امن کشور زمینه ای برای رونق گردشگری
سلطانی فر از عزم و اراده مسولین و شرایط جدید بعد از توافق و همچنین استفاده از فضای امن کشور به عنوان عوامل تحول در گردشگری برشمرد و گفت: در برخی کشورهای اطراف به ویژه سوریه، یمن، مصر، عراق و تونس که ناامنی وجود دارد، ورود گردشگران به این مناطق محدود و یا قطع شده است.
وی از مشکلات به وجود آمده در ترکیه نیز به عنوان یکی از عواملی یاد کرد که باعث حضور بیشتر گردشگران فرهنگی و تاریخی به کشورمان می شود.
رییس سازمان میراث فرهنگی بر تقویت زیرساخت های گردشگری کشور تاکید کرد و گفت: آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و نظارت بر فعالیت آنها در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده است.
وی اصلاحات انجام شده برای صدور ویزای فرودگاهی و ایجاد مقدمات صدور ویزای الکترونیکی تا سال آینده از سوی وزارت امور خارجه را از دیگر اقدامات سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری دانست که ماه ها با انجام کار کارشناسی صورت گرفته است.

* صنعت یا صنف گردشگری
رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به بررسی های انجام شده درباره وضعیت و ماهیت گردشگری کشور گفت: معاون حقوقی رییس جمهور تاکید کرد که اطلاق صنف برای بخش گردشگری صحیح نیست و از نظر حقوقی گردشگری را نمی توان صنف دانست بلکه گردشگری یک صنعت است و لذا با توجه به این موضوع تشکل های گردشگری نباید از اتحادیه ها و اصناف مجوز بگیرند.
وی خواستار مهار لجام گسیختگی در آیین نامه ها و تعدد مراکز قدرت و ارتباطات در حوزه گردشگری شد و گفت: هر یک از تشکل های هتل ها، دفاتر گردشگری و تورها نباید چند تشکل داشته باشند.
سلطانی فر نگرانی بخش خصوصی را در تصویب لوایح جدید بی مورد دانست و گفت: اقدامات سازمان میراث فرهنگی به نفع تشکل های خصوصی دست اندرکار گردشگری خواهد بود و ما اهداف بلندتری را در این زمینه می بینیم و همچنین برنامه ریزی برای برنامه ششم را از دو هفته قبل به صورت رسمی شروع کردیم.

* تشکل های گردشگری درباره برنامه ششم نظر بدهند
وی از عدم تعامل سازنده بخش خصوصی گردشگری کشور انتقاد کرد و گفت: از یک سال پیش خواستار مشارکت دست اندرکاران و کارشناسان گردشگری برای اظهارنظر در برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری شدیم ولی تاکنون هیچ پیشنهاد و نظری به دستمان نرسیده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی مهمترین نیاز و ضرورت جامعه گردشگری را احکام تعاملی با نهادها دانست و گفت: ما باید در بخش گردشگری با ۲۸ دستگاه و نهاد تعامل و همکاری داشته باشیم و لذا به عنوان نمونه در بخش میراث می توان به همه دستگاه های اجرایی اجازه داد تا از محل اعتبار خود برای مرمت بناهای تاریخی که ثبت ملی شده، استفاده کنند.

** رشد تشکل های گردشگری نیازمند از خودگذشتگی است
مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لازمه ایجاد تشکیلات حرفه ای در این حوزه را نیازمند از خودگذشتگی دانست و گفت: تشکل های موفق آن تشکل هایی هستند که ارتباطی همگون با سایر نهادها برقرار کنند و ضمن داشتن ساختاری قوی بتوانند گفتمان سازی کنند.
وی افزود: فعال بودن و اثرگذاری، پشتیبانی از یکدیگر، فرهنگسازی برای انجام فعالیت ها در حوزه سازمانی و افکار عمومی و همچنین داشتن مقبولیت از مهمترین ویژگی های تشکل های موفق است.
رحمانی موحد اضافه کرد: قانون صنعت ایرانگردی و جهانگردی در سال ۷۰ تصویب شد و نگاه ما به گردشگری باید یک نگاه صنعتی باشد. چون صنعت می تواند کیفیت و اعتبارسنجی بدهد.
معاون سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: نگاه کلان رییس سازمان میراث فرهنگی به این موضوع و ارتباط تشکل ها یا بخش خصوصی در این زمینه یک نگاه واگذاری به بخش خصوصی است و این بخش باید این آمادگی را در خود ایجاد کند.
وی خواستار اجرای قوانین حوزه گردشگری با همکاری تشکل های گردشگری شد و گفت: ریشه بسیاری از مشکلات این است که همکاری لازم و اشتراک نظر کمتر دیده می شود و معتقدم برای اجرای قوانین نباید قانون های دیگر را به صنعت گردشگری اضافه کنیم. چون باعث تنش های جدید می شود.
رحمانی موحد همچنین گفت: تحقق نیافتن ماده ۲۶ آیین نامه ایجاد، اصلاح ، تکمیل ، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و نظارت برفعالیت آنها باعث مشکلاتی برای ایجاد تشکل ها شده است.
وی اجرای این ماده را یکی از مطالبات تشکل های گردشگری دانست و گفت: راه موفقیت تشکل های گردشگری در سایر کشورها در گروی یکپارچگی و هماهنگی آنهاست و ما نیز برای موفقیت در این زمینه باید به این نکته توجه کنیم.

* هدف از تاسیس مجمع هماهنگی تشکل های گردشگری
جمشید حمزه زاده دبیر مجمع هماهنگی تشکل های گردشگری و رییس جامعه هتلداران ایران گفت: این مجمع از سال ۹۳ به منظور انسجام بخشی به حرکت تشکل های گردشگری و در راستای دفاع از منافع صنف و توسعه گردشگری تشکیل آغاز به کار کرده است.
وی افزود: تشکل هایی مانند اتحادیه هتلداران تهران، جامعه تورگردانان ایران، اتحادیه مهمانپذیرها، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، کانون صنفی راهنمایان سراسر کشور، کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و اتحادیه سفره خانه های سنتی از اعضای این مجمع هستند.
دبیر مجمع هماهنگی تشکل های گردشگری با گرامی داشت روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمی از خبرنگاران حاضر در این مراسم به عنوان اعضای شورای اطلاع رسانی تشکل های گردشگری کشور یاد کرد.
محمدعلی فرخ مهر نایب رییس جامعه هتلداران و رییس اتحادیه هتل ها و هتل آپارتمان های استان تهران،
محمدحسن کرمانی رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، مسعود عبدالهی عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و ابراهیم پورفرج رییس جامعه تورگردانان مطالبی را درباره مشکلات تشکل های گردشگری مطرح کردند.
همچنین سیدعلی معین زاده رییس انجمن هتلداران استان کرمان، مهدی نریمانی رییس اتحادیه هتل داران استان اصفهان، محمد قانعی رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی، رضا اباذری رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران، عبدالحمید حرمتی رییس اتحادیه مشترک هتلداران، مهمانپذیرها و کافه های بین راهی خوزستان و علی رحیم پور مدیرعامل گروه هتل های هما به بیان نظرات و دیدگاه های خود در زمینه گردشگری پرداختند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا