مجمع گفت‌وگو منطقه‌ای، خاتمه بحران و انشقاق خاورمیانه

خبرگزاری خانه ملت؛ حمیدرضا خدامی؛ “بحران”، “جنگ” و “کشتار”؛ واژه‌هایی است که در هفتاد سال اخیر به‌ویژه بعد از جنگ جهانی دوم به یکی از مسائل منطقه خاورمیانه تبدیل شده است. از تصرف ایران توسط متفقین، تجاوز عراق به خاک ایران، حمله روسیه و آمریکا به افغانستان، حمله آمریکا به عراق گرفته و در چند …

خبرگزاری خانه ملت؛ حمیدرضا خدامی؛ “بحران”، “جنگ” و “کشتار”؛ واژه‌هایی است که در هفتاد سال اخیر به‌ویژه بعد از جنگ جهانی دوم به یکی از مسائل منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.

از تصرف ایران توسط متفقین، تجاوز عراق به خاک ایران، حمله روسیه و آمریکا به افغانستان، حمله آمریکا به عراق گرفته و در چند سال خیر هم شاهد بروز و تشدید بحران‌ها تروریسم در منطقه و حمله نظامی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به مردم یمن هستیم.

در تمام این ادوار همواره بحران و ناامنی یکی از ویژگی‌های منفی منطقه خاورمیانه بوده و این موضوع عملا تأثیر به سزایی در کاهش رشد و توسعه منطقه داشته است.

خوشبختانه در چند سال اخیر و با روی کار آمدن دولت یازدهم بر خلاف سالیان گذشته، بار دیگر شاهد تقویت قدرت دیپلماسی از سوی جمهوری اسلامی هستیم، که ماحصل این استراتژی را می‌توان در تحقق توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ مشاهده کرد، که این موضوع به گفته مسئولان کشورمان می‌تواند به افزایش ثبات و آرامش در منطقه بی‌انجامد.

حال محمدجواد ظریف پس از انجام مجموعه سفرهایی به برخی کشورهای منطقه‌ای، روز گذشته مقاله‌ای را در چهار روزنامه الشروق مصر و السفیر لبنان، الرای کویت، الشرق قطر مقاله ای نوشته است، که محورهای این مقاله نشان‌نگر اهمیت باز شدن درهای گفت‌وگو و مذاکره میان کشورهای منطقه است.

ظریف در مقاله خود بر ضرورت تاسیس مجمع گفتگوی منطقه‌ای تأکید و اعلام کرد که گفت‌وگو میان کشورهای منطقه می‌تواند طبق اهداف مشترک، مسائل منطقه‌ای و برخی اصول مورد قبول میان کشورها از جمله احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی تمامی کشورها،عدم دخالت در أمور داخلی سایر کشورها و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات انجام شود.

حال اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت به تشریح استراتژی جدید وزیر خارجه کشورمان پرداخته‌اند.

تشکیل”مجمع گفت‌وگو منطقه‌ای” راهی برای آرامش دنیای‌اسلام/دکترین ایران، تعامل با کشورهای‌منطقه‌ است

عباسعلی منصوری‌آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پیشنهاد ظریف وزیر خارجه کشورمان درباره تشکیل مجمع گفت‌وگو منطقه‌ای، گفت: به نظر من در شرایط کنونی تشکیل چنین نهادی برای بررسی و رسیدگی به مسائل منطقه‌ای به‌ویژه بحران منطقه بسیار ضروری است.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از طرف دیگر استراتژی و دکترین جمهوری اسلامی، تعامل با کشورهای پیرامونی و اسلامی بوده، بدیهی است اجرا و تحقق این سیاست، نیازمند یک نقطه آغازین است.

وی تصریح کرد: ایران همواره در سال‌های اخیر به‌دنبال توسعه ارتباطات با کشورهای منطقه بوده، اما به خاطر برخی مسائل و مشکلات، در راه تحقق این سیاست موانعی ایجاد شده که قطعا منشأ این مسائل، کشورهای فرامنطقه‌ای است.

منصوری‌آرانی، ادامه داد: بر اساس پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان، تنها راهی که در شرایط کنونی می‌تواند آرامش را به منطقه بر گرداندند، گفت‌وگو و مذاکره است، بنابر این طرح موضوع “گفت‌وگو” از سوی ظریف بسیار متفاوت از مسائل مطروحه از سوی غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی برای گفت‌وگوی منطقه‌ای است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به منافع کشورهای غربی در پی بحران و تلاطمات منطقه‌ای، گفت:‌ کشورهایی مانند آمریکا پشت این تحولات، به‌دنبال توسعه تجارت تسلیحاتی در منطقه هستند، به‌ویژه در بحث ایران‌هراسی غرب توانست سود بسیاری در منطقه کسب کند.

منصوری‌آرانی، ادامه داد: قطعا تشکیل مجمع گفت‌وگو منطقه‌ای آثار بسیاری مثبتی حتی در کوتاه مدت به‌دنبال دارد و می‌تواند منطقه را به سمت ثبات سوق دهد.

تأسیس بانک سوخت اتمی، گامی برای هسته‌ای شدن کشورهای‌اسلامی

حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پیشنهاد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره تأسیس بانک سوخت اتمی در منطقه، گفت:این موضوع قطعا می‌تواند به یکی از مباحث مورد بحث و مذاکره در میان کشورهای منطقه تبدیل شود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از طرف دیگر بر اساس توافق برجام، قرار است که یک بانک سوخت هسته‌ای در کشور قزاقستان تشکیل شود، که پیشنهاد ظریف هم در همین راستا است، زیرا دستیابی به فواید فناوری صلح آمیزهسته ای بر اساس مقررات بین المللی حق ایران و همه کشورهای مسلمان خاورمیانه است.

وی پیشنهادات مطرح شده درباره تأسیس مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به‌طور حتم تأسیس این مجمع می‌تواند به بهبود شرایط منطقه کمک شایانی کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: هر نوع ساز‌وکاری که بتواند مسائل منطقه را توسط کشورهای منطقه حل وفصل کند، پیشنهاد مفید و مثبتی است، از این رو این باید مدنظر قرار گیرد که مشکلات و بحران‌ها تنها با همکاری کشورهای منطقه قابل حل است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: گفت‌وگو میان کشورهای منطقه می‌تواند طبق اهداف مشترک، مسائل منطقه‌ای و برخی اصول مورد قبول میان کشورها از جمله احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی تمامی کشورها،عدم دخالت در أمور داخلی سایر کشورها و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات انجام شود.

خلا مجامع گفت‌وگو محور برای حل مسائل‌منطقه‌ای/ایجاد بحران‌های منطقه‌ای به‌علت نبود استراتژی مذاکره

عوض حیدرپورشهرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پیشنهاد ظریف وزیر خارجه کشورمان درباره تشکیل مجمع گفت‌وگو منطقه‌ای، گفت:قطعا در شرایط کنونی با توجه به بحران‌های منطقه، تشکیل چنین مجامعی در سطح منطقه بسیار ضروری است.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایط کنونی متأسفانه گفت‌وگو و مذاکراتی برای حل مسائل و بحران‌های منطقه‌ای انجام نمی‌شود، که یکی از دلایل این موضوع، فقدان چنین مجامعی است.

وی افزود: هم‌اکنون کشورهای منطقه دچار مسائل مشترکی هستند، که این موضوعات باید در نشست‌هایی در چند سطح کارشناسی، وزرای خارجه و رؤسای جمهور منطقه بررسی و شفاف‌سازی شود.

حیدرپورشهرضایی ادامه داد: در چند سال اخیر شاهد هستیم که بحران‌های منطقه‌ای به تدریج در حل افزایش و گسترش است، که این موضوع تمام کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار داده و می‌دهد، از این‌رو پیشنهاد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای تشکیل مجمع گفت‌وگو منطقه‌ایبسیار به جا و به موقع است، تا با استفاده از ظرفیت این نهادها بتوان بحران‌ها رخ داده، را مهار کرد.

وی تصریح کرد: به‌طور حتم حل مشکلات منطقه نیازمند عزم و تصمیم جدید کشورهای منطقه است و حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در این روند تنها به وخیم‌تر شدن مشکلات و بحران ها می‌انجامد، زیرا این کشورها تنها به‌دنبال منافع حداکثری خود هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا