مدیریت مبتنی بر دانش‌وعلم گره‌گشای مشکلات است،نه مدیریت مبتنی بر هزینه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد در سی و دومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور که صبح امروز (دوشنبه ۱۲ مردادماه) با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، صالحی امیری رییس کتابخانه ملی، عبدالوحید فیاضی و قاسم احمدی لاشکی از اعضای کمیسیون آموزش و …

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد در سی و دومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور که صبح امروز (دوشنبه ۱۲ مردادماه) با حضور علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، صالحی امیری رییس کتابخانه ملی، عبدالوحید فیاضی و قاسم احمدی لاشکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در محل برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان اینکه دغدغه جدی مدیران و رؤسا باید اصلاح خود باشد گفت: تمام اهداف و آرمان هایی که در جستجوی آن هستیم بدون استثنا از اصلاح شخصی می گذرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر امام(ره) عمری را به اصلاح نسل خویش حکمت نمی کرد شاهد دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نبودیم.

وی افزود: همین اصلاح درونی بود که باعث شد امام(ره) در وصیتنامه سیاسی خود بنویسد با دلی آرام، روحی شاد و ضمیری امیدوار به سمت پروردگار از خدمت شما خواهران و برادران مرخص می شوم؛ که البته ایشان شکسته نفسی کرده اند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه راه پیشرفت و توسعه کشور هرگز از مسیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان مقام تخصیص دهنده بودجه عبور نمی کند، بیان کرد: بودجه عمومی کشور در سال ۸۴، ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۴ به بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که باید انقلاب عظیمی در این زمینه رخ می داد این در حالی است که عملکرد بودجه برای سال ۹۴ تنها ۱۹۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد ادامه داد: اگر تا کنون می توانستیم از این معبر برای پیشرفت استفاده کنیم باید بسیار جلو می بودیم لذا مشکل آنجاست که از منابع موجود به درستی استفاده نشده و نظام بهره وری را از یاد برده ایم در حالی است که ارتقاء کارایی و افزایش ظرفیت ها با استفاده از توانایی های بالقوه و بالفعل می تواند ما را نسبت به آینده امیدوار کند.

نایب رئیس قوه مقننه خطاب به مدیران و رؤسای آموزش و پرورش حاضر در جلسه گفت: شما باید همراه و پیشگام تحولی عظیم باشید چرا که امروز نهاد آموزش و پرورش سکان دار نظام است و این امر با ویژگی های سابقه مدیریتی قابل قبول کامل می شود که می توانید برای تحول از آن بهره بگیرید.

معروف و منکر صرفا در پوشاندن چند تار مو نیست

وی در ادامه موفقیت حرکت اسلامی را در چارچوب اصول، مبانی و ارزش های قطعی نظام دانست و یادآور شد: باید به مردمسالاری و تقویت پایه های نظام اهمیت داد همچنین نباید معروف و منکر را صرفا در پوشاندن چند تار مو دانست بلکه باید تمام معروف ها  و منکرها از جمله رفتارهای ناشایست را نیز دید که بر همین اساس مردمسالاری بزرگترین معروف است که باید مواضع شفافی در برابر زیاده خواهان و جهانخواران که در هر کجا حضور دارند تا ریشه مردمسالاری را بزنند داشت.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه با بیان اینکه جایی که غرب باشد مردمسالاری وجود ندارد گفت: زمانی که در عراق مردمسالاری شکل گرفت غرب تمام تلاش خود را برای زدن ریشه آن به کار برد و داعش را خلق کرد تا نظام مردمسالاری به وجود آمده در این کشور را از هم بپاشد لذا شما نمی توانید بدون جهت گیری روشن در برابر زیاده خواهان از مردمسالاری دفاع کنید.

مدیران باید تحول گرا باشند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دانش را سرمایه بزرگی برای رسیدن به استقلال و موفقیت کشور عنوان و تصریح کرد: بدون علم نمی توان به آینده امیدوار بود لذا مدیران و چهره های فاخر باید نگاه جامعی به اصول داشته باشند و در کنار آن تحول گرا باشند چرا که ایستادن، به معنای مردن است.

وی افزود: امام(ره) معلم تحول در عرصه سیاست، فرهنگ، منطقه و بین الملل بود که با نگاه به اصول شکل گرفت، اکنون نیز آموزش و پرورش نیازمند تحول است و باید در طول حیات خویش هر روزه از ظرفیت های جدید بهره برد و خلاقیت داشته باشد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه تصریح کرد: بنگاه داران و تولیدکنندگان اندیشه و فکر باید باعث تحول در سایه نگاه علمی به مسائل و کاهش هزینه ها تا جای ممکن شوند و باید دانست مدیریت مبتنی بر هزینه گره گشا نبوده و تنها مدیریت مبتنی بر دانش و علم است که گره گشا است که باید در این زمینه از منابع ریالی، ارزی و نیروی انسانی به درستی استفاده شود.

وی در ادامه در خصوص تنگناهای نهاد آموزش و پرورش اظهار کرد: اراده دولت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت آموزش و پرورش و مجلس بر این است که از تمام ظرفیت های ممکن برای پاسخگویی به مشکلات استفاده شود که تا کنون جلسات منظمی نیز در این خصوص با اولویت جایگاه آموزش و پرورش تشکیل شده است و تا جایی ادامه خواهد داشت که معلم از بالاترین جایگاه و هویت در نظام آموزش و پرورش برخوردار باشد که بدون این نگاه، آرمان ها دست نایافتنی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تولید دانش و نگاه علمی یک واقعیت است که عینی شدن آن نیاز به کار، برنامه و تلاش دارد همچنین آموزگاران باید فاخرترین و برجسته ترین جایگاه و هویت  اخلاقی را در کشور داشته باشند.

فانی: رونمایی از نقشه راه آموزش و پرورش مسیری جدید در تحول تعلیم و تربیت است

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به‌عنوان سخنران دیگر این مراسم به بیان اهداف برگزاری سی‌ودومین اجلاس ۳ روزه مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور اشاره کرد و گفت: اجرای سند تحول و نقش آن در برنامه ششم توسعه، هماهنگی‌های نهایی و اجرایی برای بازگشایی مدارس در مهر ۹۴ و اجرای رتبه‌بندی معلمان به‌عنوان طرحی که نخستین‌بار است که در کشور در حوزه تعلیم و تربیت اجرا می‌شود، از اهداف برگزاری این مراسم است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تشکر از همکاری‌های مجلس جهت رفع دغدغه معیشتی معلمان عنوان کرد: جلسه غیرعلنی مجلس در رابطه با معیشت معلمان و مشکلات مالی و اعتباری آموزش و پرورش که به ریاست حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد برگزار شد، منجر به تشکیل کمیته مشترکی میان مجلس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت آموزش و پرورش شد که با مسئولیت شخص نایب‌رئیس مجلس اداره می‌شود و تاکنون ۵ بار تشکیل جلسه داده است و گام‌های موثری در راستای معیشت، منزلت و هویت معلمان برداشته است.

وی در ادامه ضمن تشکر از اعتماد مجدد مجلس به خود برای ادامه خدمت در دستگاه تعلیم و تربیت گفت: این اعتماد مجدد تکلیف مضاعفی را بر دوش من و مدیران و روسای آموزش و پرورش قرار داده است.

فانی در ادامه با ابراز امیدواری از همکاری مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب برنامه ششم توسعه و احکام مربوط به آن اذعان داشت: امیدواریم مساعدت و همکاری‌های نمایندگان مجلس بیش از پیش برای تصویب احکام به نحوی که آموزش و پرورش بتواند کارکردها و وظایف خود را به انجام برساند، ادامه یابد، چنانکه روز گذشته نیز از نقشه راه آموزش و پرورش که موجب تحول در این حوزه خواهد شد، رونمایی شد.

به گزارش خانه ملت در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد از کتب درسی جدیدالتألیف سال پنجم ابتدایی و نهم متوسطه یک به همراه بسته‌های آموزشی این دو کتاب رونمایی کرد./

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا