بابك زنجاني مي گويد من نباشم به پول نمي رسيد!

تعيين اولين جلسه محاكمه بابك زنجاني حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ابتدای این جلسه، از تعیین زمان نخستین جلسه محاکمه بابک زنجانی خبر داد و گفت: اولین جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در تاریخ یازدهم مهر ماه امسال تعیین شده است.وی گفت: امیدوارم در مدت باقی‌مانده مشکلی پیش نیاید و نخستین جلسه رسیدگی به پرونده …

تعيين اولين جلسه محاكمه بابك زنجاني
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ابتدای این جلسه، از تعیین زمان نخستین جلسه محاکمه بابک زنجانی خبر داد و گفت: اولین جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی در تاریخ یازدهم مهر ماه امسال تعیین شده است.وی گفت: امیدوارم در مدت باقی‌مانده مشکلی پیش نیاید و نخستین جلسه رسیدگی به پرونده وی در تاریخ مقرر برگزار شود. قاضی این پرونده از وکلای بابک زنجانی و وکلای شاکیان وی خواسته است تا به دقت این پرونده را مطالعه کنند. محسنی‌اژه‌ای در مورد برگزاري دادگاه به صورت علني يا غيرعلني، گفت: این موضوع را از قاضی پرونده نپرسیده‌ام و اطلاعی راجع به آن ندارم.
عدم صداقت متهم ميلياردر نفتي
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال كه برخی نمایندگان مجلس معتقدند حساب‌های میلیاردر نفتی در خارج از کشور خالی است، گفت: متهم پرونده وجوهی را دریافت کرده و بابت فروش محموله‌های نفتی نیز مبالغی گرفته بود که باید بازمی‌گرداند اما متاسفانه متهم صداقت لازم را ندارد و لذا نمی‌دانیم دقیقا این پول‌ها چه شده است.. معاون اول قوه قضائیه اضافه کرد: براین اساس هیاتی متشکل از بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، وزارت نفت و سایر دستگاه‌های ذیربط برای بررسی ادعاهای متهم به ۲ باند که مطرح شده بود، اعزام شدند و گفتند چنین وجوهی در بانک‌های اعلام شده وجود ندارد. با این حال از بانک مرکزی و وزارت اطلاعات خواسته شد که پول‌ها را ردیابی کند و متاسفانه بخش عمده‌ای از این پول‌ها هنوز به دست نیامده است اما دستگاه قضایی پیگیر این مسئله است تا پول‌ها را بازگرداند. محسنی اژه‌ای افزود: این متهم اخیرا نیز نامه‌ای نوشته و در آن نامه اعلام کرده که قصد خلاف کردن نداشت و تنها خدمت کرده است و به خاطر تحریم‌ها با این مشکلات مواجه شده است و اگر خودش باشد می‌تواند این پول‌ها را برگرداند. وی در پاسخ به این سوال که در این پرونده چند نفر متهم هستند، گفت: تا جایی که اطلاع دارم تاکنون برای ۳ نفر کیفرخواست صادر شده اما پرونده برای افراد دیگر هنوز مفتوح است.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا پرونده بابک زنجانی از جنس اتهام افساد فی‌الارض هست یا خیر، اظهار کرد: در کیفرخواست دادستانی به این ماده اشاره شده اما اینکه در دادگاه ثابت شود یا خیر باید منتظر بمانیم در حال حاضر خود دادگاه نمی‌تواند اظهار نظر کند چرا که باید متهم تفهیم اتهام شود و پس از شنیدن دفاعیات وی و وکلایش و همچنین دفاعیات شاکی دادگاه تصمیم‌می‌گیرد.
ديدار نمايندگان با بابك زنجاني
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص ادعای یکی از نمایندگان مجلس درباره درخواست جمعی از نمایندگان برای دیدار با بابک زنجانی، گفت: باید به این موضوع توجه داشت که تنها درخواست‌های قانونی نمایندگان از قوه قضائیه پذیرفته می‌شود ولی نمایندگان بر اساس وظیفه نظارت خود حق ورود به پرونده‌های قضایی را ندارند و پیش از این نیز حتی در مقطعی یکی از روسای جمهور با یکی از متهمان شده بود که به وی نیز اجازه داده نشد. لذا در این مورد نیز قراری تنظیم نشده است.
حادثه بیمارستان ممسنی
وي درباره حادثه بیمارستان ممسنی گفت: متاسفانه در مصاحبه یک دقیقه‌ای یک مسئول نظام پزشکی، ۶ مورد خلاف واقع از جمله شلاق زدن، حمله، عدم شناخت آن فرد به عنوان قاضی و … وجود داشت.
اژه‌اي ادامه داد: اطلاع‌رسانی شتاب‌زده و ناقص به هیچ وجه زیبنده نظام پزشکی نیست و ممکن است مشکلات حقوقی را برای گوینده آن نیز به دنبال داشته باشد.
قتل پزشك اردبيلي
محسنی‌اژه‌ای در مورد كشته شدن پزشك اردبيلي توضيح داد: در مورد اتفاقی که در اردبیل افتاد و طی آن یک پزشک متخصص با ضربات چاقو از پای درآمد، این موضوع باعث تاثر همه شد ولی اظهارنظرهای شتاب‌زده برخی‌ها در جامعه پزشکی و خارج از آن پیش از بررسی دقیق موضوع باعث شد تا این اظهارنظرها به ضرر جامعه پزشکی و پزشک مقتول تمام شود. وی افزود: بعد از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که قتل این پزشک متخصص مطلقا ربطی به رابطه پزشکی میان این پزشک متخصص و بیمار نداشته است.
آزادی و تقلیل مجازات  برخي محکومان
محسنی اژه‌ای اظهار کرد: ۲۰ نفر از محکومان ضدامنیتی به مناسبت عید سعید فطر به همراه تعداد قابل توجهی از محکومان دیگر مشمول عفو شدند که از این تعداد ۱۶ نفر آزاد شدند و مجازات حبس ۴ محکوم دیگر نیز تقلیل یافته که طبیعتا این افراد زودتر از موعد مقرر آزاد می‌شوند.
برگزاری دادگاه متهمان تعرض به مطهري
معاون اول قوه قضائیه همچنین از برگزاری دادگاه متهمان تعرض به یکی از نمایندگان مجلس در شیراز در روز ۱۳ مردادماه خبر داد و گفت: دادگاه افرادی که در شیراز به یکی از نمایندگان مجلس متعرض شده بودند، روز ۱۳ مردادماه برگزار می‌شود.
اجراي حكم مهدي هاشمي
سخنگوی قوه‌قضائیه با بیان اینکه امیدوارم حکم مهدی هاشمی زودتر اجرا شود، گفت: حکم این پرونده پس از قطعیت از سوی دادگاه تجدیدنظر، به دادگاه بدوی ارسال شد و دادگاه بدوی حکم را برای اجرا به واحد اجرای احکام ارسال کرد.
محسنی اژه‌ای در خصوص زمان اجرای حکم مهدی هاشمی و اینکه گفته می‌شود وی اعلام کرده به جای تحمل مجازات حبس حاضر است در پرونده کرسنت در مراجع بین‌المللی به نفع ایران همکاری کند، گفت: البته شاید زمان سپری شده بین قطعیت حکم تا مرحله اجراي پرونده مهدي هاشمي یک چیز غیرمتعارف نباشد.وی در خصوص اینکه مهدی هاشمی اعلام کرده حاضر است به جای تحمل مجازات حبس در پرونده کرسنت در مراجع بین‌المللی به نفع ایران همکاری کند، گفت: مطلقا چنین چیزی نشنیده‌ام و نیازی نیست که حکم به خاطر اینکه کسی اطلاعات دارد اجرا نشود.
شکایت احمدی‌نژاد از معاون اول دولت
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شکایت احمدی‌نژاد از معاون اول دولت یازدهم و اینکه موارد اتهامی مطرح شده در شکایات چیست، گفت: به طور قطع هرکسی که شکایت کند ثبت و رسیدگی می‌شود و این شکایت پس از ثبت به شعبه بازپرسی ارجاع شده و هم‌اکنون در مراحل دادسرا قرار دارد. یکی از اقدامات در مرحله دادسرا این است که از شاکی می‌خواهند مستندات شکایات خود را ارائه دهد و همچنین طرف شکایت برای ارائه دفاعیات دعوت می‌شود.
برخورد با مقصران سيل اخير
محسنی اژه‌ای همچنین در خصوص اقدامات دستگاه قضایی برای برخورد با مقصران حادثه سیل اخیر گفت: یکی از وظایف دستگاه قضایی و دادستانی ورود به مسائلی است که با حقوق عمومی سروکار دارد. سال قبل که سیل در شمال کشور رخ داد رئیس قوه قضائیه هیاتی را به استان‌های مازندران اعزام کرد که خوشبختانه اقدامات این هیات موثر بود.وی افزود: در ارتباط با سیل اخیر نیز با توجه به خسارت‌های بسیاری که بر جای گذاشت، رئیس قوه قضائیه از بازرسی کشور خواست موضوع را بررسی کند و ببیند مسئولان و دستگاه‌های ذیربط در این ماجرا کوتاهی داشته‌اند یا خیر. البته نمی‌توان جلوی همه خسارت‌های سیل را گرفت و این یک مسئله طبیعی است. بازرسی کل کشور در این ماجرا وارد شده و هم‌اکنون مشغول بررسی و تهیه گزارش است و اینکه آیا مسئولان در این زمینه کوتاهی داشتند یا خیر، پس از تکمیل شدن سازمان بازرسی مشخص می‌شود.
صدور حکم مرتضوی تا هفته آینده
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص جلسه محاکمه سعید مرتضوی گفت: در این جلسه معاون حقوقی، و مدیر کل تامين اجتماعی در دادگاه حضور یافتند و مطالب موردنظر آقای مرتضوی را ارائه کردند و این مساله بستگی به نظر قاضی دارد و من در جزئیات محاکمه نیستم.وی اضافه کرد: از مسئول بالاتر از شعبه دادگاه شنیدم که جلسه قبلی  جلسه آخر بوده اما آقای مرتضوی درخواست کرده علاوه بر دفاعیات شفاهی یک دفاعیه کتبی ارسال کند و دادگاه نیز گفته ظرف ۷-۸ روز آینده حکم را صادر خواهد کرد.
تعقیب مدعیان وجود پرونده‌های اقتصادی بزرگ در صورت عدم ارائه اسناد
سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: مدعیان وجود پرونده‌های اقتصادی بزرگ در صورت عدم ارائه اسناد تحت تعقیب قرار می‌گیرند.
تخلفات گسترده مالي دولت قبل
اژه‌ای در خصوص ادعای برخی از رسانه‌ها و مسئولان درباره تخلفات گسترده مالی در دولت قبل و نامگذاری پرونده‌هایی تحت عنوان بابک زنجانی ۲ و ۳ خاطر نشان کرد: اگر همه ما ملتزم به قانون باشیم قطعا به نفع کشور خواهد بود وی افزود: در حال حاضر عده‌ای ادعاهایی کرده‌اند و سازمان بازرسی کل کشور نیز نامه رسمی برای ارائه مستنداتشان به آنها ارسال کرده که قطعا در صورت عدم ارائه مستنداتشان مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.اژه‌ای گفت: در حال حاضر نیز هیچ پرونده‌ای تحت عناوین بابک زنجانی ۲ و ۳ تشکیل نشده است.
ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در كشور
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در کشور از اظهار نظر رئیس سازمان اراضی کشور درباره ۵۰۰ هزار ساخت و ساز مجاز گفت: من در مورد تعداد دقیق ساخت و سازهای غیرمجاز اطلاع دقیقی ندارم. وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت، مجلس و قوه قضائیه نسبت به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز حساسیت ویژه‌ای را دارند افزود: متاسفانه یک مشکل در کشور وجود دارد و آن این است که دستگاه‌های موجود در دولت و نظام حدود اختیاراتشان درباره صدور مجوزهای ساخت و ساز و یا تغییر کاربری مشخص نیست. مثلا آنکه آیا شورای شهر و روستاها اجازه اعطای مجوز ساخت و ساز یا تغییر کاربری را دارند یا خیر؟ یا فلان مسافت در حریم است یا خیر؟اژه‌ای افزود: لذا به نظر می‌رسد منابع طبیعی و شهرداری‌های کشور در حیطه وظایف خود دارای تعارضاتی هستند که وزیر کشور مسئول پیگیری تعیین حریم این دستگاه‌ها شده است.
آتش‌سوزی هتل هرمز عمدی بود
محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: در روزهای هفتم و هشتم مرداد ماه در بندرعباس دو آتش‌سوزی صورت گرفت. یکی از این دو آتش سوزی در مجتمع ستاره جنوب بود که تحقیقات تاکنون نشان می‌دهد در این رابطه عمدی در کار نبوده است، اما در مورد هتل هرمز تاکنون مشخص شده که این آتش سوزی عمدی بوده است. وی با بیان اینکه این حادثه منجر به فوت و مصدوم شدن افرادی شده است، گفت: در این رابطه در همان روزهای اول دو نفر بازداشت شدند و یک نفر هم که متواری بود دستگیر شد.
تکذیب ادعای اشرفی‌اصفهانی
وي در ادامه گفت: من شنیده‌ام که آقای اشرفی اصفهانی ادعای خود را تکذیب کرده‌اند ولی از آقای سراج نیز جویای این مسئله نشده‌ام که آیا ایشان به جواب نامه وی برای ارائه مستنداتش پاسخ داده است یا خیر.
مشایی نه بازداشت شد نه احضار
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص صحت داشتن بازداشت یا احضار« الف – ر – م » یکی از معاونان احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: هر دوی این موضوعات (بازداشت یا احضار) الف – ر – م، کذب محض است و ایشان نه به دادگاه احضار شده‌اند و نه بازداشت. لذا اگر سایت، خبرگزاری و یا نشریه‌ای عمومی اقدام به انتشار این خبر کرده باشد، دادگاه متعرض آن خواهد شد و علاوه بر آن نیز این فرد می‌تواند از این نشریات شکایت کند.
پرونده ۳ هزار میلیاردی
وی در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص رسیدگی به پرونده آقای جهرمی و مختومه شدن پرونده ۳ هزار میلیاردی گفت: تنها بخشی از این پرونده مختومه شده چرا که در پرونده‌های اینچنینی که دارای تعداد زیادی متهم هستند امکان مختومه شدن آن به صورت یک‌جا وجود ندارد و در این پرونده نیز تعداد متهمان از ۳۰۰ نفر نیز گذشت.سخنگوی قوه قضائیه افزود: متاسفانه در رسیدگی به پرونده این فرد و آقای خاوری علاوه بر مشکلات موجود با مشکل مضاعفی روبرو شدیم و آقای سراج که در‌ آن زمان قاضی این پرونده بود سمت‌شان تغییر کرد و پرونده به دست قاضی دیگری سپرده شد ولی پس از مدتی این قاضی به بخش دیگری منتقل شد و قاضی جدیدی برای این پرونده در نظر گرفته شده است ولی در مجموع رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد و درخواست اعاده دادرسی برخی از متهمانی که حکمشان صادر شده بود نیز در دست بررسی است و برخی از این درخواست‌ها رد و برخی دیگر پذیرفته شده است.
رسيدگي به پرونده بنياد تعاون ناجا
وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر فساد مالی مسئولان ارشد نیروی انتظامی و تکذیب سخنگوی قوه‌قضائیه در مورد این پرونده گفت: من پیش از این عنوان کردم که نه آقای احمدی‌مقدم و نه پسرش بازداشت نشده‌اند و این مسئله کذب محض است. ولی پرونده‌ای تحت عنوان تخلفات بنیاد تعاون ناجا در قوه قضائیه تشکیل شده و هم‌اکنون در حال رسیدگی است.
پيامك‌هاي تبليغاتي همراه اول
اژه‌ای در خصوص ارسال پیامک‌های تبلیغی اپراتورهای تلفن همراه و متضرر شدن برخی افراد گفت: در خصوص مسائل فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی در کشور وجود دارد ولی متاسفانه چندین ماه است که این جلسات برگزار نشده است. همچنین کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نیز با عضویت ۶ وزارتخانه و ریاست دادستان کل کشور در قانون پیش‌بینی شده اما هیچ‌کدام از این دو نهاد نافی مسئولیت و اختیارات قوه قضائیه نیست. لذا اگر جرمی در فضای مجازی رخ دهد که نیازمند ورود مدعی‌العموم به آن باشد، قوه قضائیه راسا وارد عمل می‌شود ولی در مورد پیامک‌های تبلیغی اگر کسانی که متضرر شده و یا مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند شکایت خود را به قوه قضائیه ارائه دهند قطعا به شکایت‌شان رسیدگی می‌شود.
ادعای بازداشت سعیدلو کذب است
محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بازداشت شدن آقای سعیدلو صحت دارد یا خیر و اینکه گفته می‌شود قرار است بقایی به زودی آزاد شود، گفت: مورد اول کاملا کذب محض است و وی بازداشت نشده است. اینکه آقای بقایی آزاد می‌شود یا خیر، چیزی نشنیده‌ام و این در اختیار بازپرس است. بازپرس اگر احساس کند موارد بازداشت موقت رفع شده، می‌تواند قرار را تبدیل کند.
سفر رحيمي به خارج از كشور
سخنگوی قوه‌قضائیه در خصوص اینکه رحیمی سفری به خارج از کشور داشته است را تایید نکرد و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا امکان دارد جزئیات پرونده بقایی بیان شود، گفت: چنین امکانی وجود ندارد چرا که قانون جلوی ما را گرفته وگرنه من برای بیان جزئیات پرونده قبل ازقطعیت حکم یا بعد از آن مشکلی ندارم اما قانون چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.
وي گفت:هزینه‌هایی که در انتخابات اعم از انتخابات مجلس، شوراها و ریاست جمهوری پول خرج می‌شود باید ساماندهی شود. سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده و انشاءا… ابلاغ خواهد شد.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: آقای رحیمی برای ادعای خود لیستی را به دادگاه ارائه داده بود که برخی از افراد موجود در این لیست اصلا جزو نامزدهای انتخاباتی نبودند و یا بخشی از پول‌ها به ستاد انتخابات داده شده بود نه به نماینده. البته بخشی نیز به برخی از افراد داده شده بود، بنابراین چیزی نیست که بتوانیم الان درباره آن اظهارنظر کنیم و دادگاه نیز در رابطه با این پول‌ها محکومیتی نداده است، بنابراین هیچ وقت اعلام نمی‌کنیم. در این مسئله هرگاه جرمی احراز شود دادگاه رسیدگی می‌کند، البته بار دیگر تاکید می‌کنم که پول‌هایی که برای انتخابات هزینه می‌شود باید ساماندهی شود.
موسسه میزان
سخنگوی قوه‌قضائیه درباره پرونده موسسه مالی میزان نیز گفت: مدیران این موسسه از مدیران قوه قضائیه نبودند بلکه برخی قضات، بازنشستگان و کارمندان دستگاه قضائی و دستگاه‌های دیگر در خراسان رضوی در این موسسه سهم داشتند. براساس بررسی‌های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی این موسسه خود را منحل اعلام کرد و در خصوص تخلفات‌شان نیز پرونده‌ای در دستگاه قضائی تشکیل شده است و هم‌اکنون برخی از اشخاص هیات مدیره این موسسه بازداشت هستند. پرونده این موسسه در حال رسیدگی است و یک سلسله تخلفات مالی وجود دارد اما در حال حاضر نمی‌توانم بگویم اختلاس هست یا خیر.
اشاعه فحشا در فيلم قصه‌ها
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اشاعه فحشا در فیلم سینمایی قصه‌ها گفت :ما در مسائل فرهنگی باید دقت نظر بیشتری داشته باشیم. اگر دستگاه‌های نظارتی در بخش فرهنگ تخلفات را به دستگاه قضائی اعلام کنند به طور قطع دادستانی ورود می‌کند و اگر هم خود دادستانی متوجه تخلفاتی شود موضوع مورد پیگرد قرار می‌گیرد.
پرونده بورسيه‌ها
محسنی اژه‌ای در خصوص اینکه آیا در ارتباط با پرونده بورسیه‌ها شکایتی به دستگاه قضائی واصل شده گفت: تا جایی که اطلاع دارم از طرف این افراد شکایتی به دادگستری نشده است. نامه‌ای را برای من نوشته بودند که آن نامه را به دادستان تهران ارجاع دادم و دادستان نیز موضوع را به مجتمع مربوطه ارجاع داد.  البته اگر کمیسیون اصل ۹۰ یا دستگاه نظارتی دیگری گزارشی را به دستگاه قضائی ارجاع کند حتما دادستانی وارد می‌شود.
گم شدن دكل نفتي
سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود پرونده‌های با موضوع دکل گمشده افزایش یافته است، گفت: پرونده‌های مرتبط با دکل همین یک مورد است البته امکان دارد موارد مشابه وجود داشته باشد که برای خرید کالایی پول داده شده اما جنسی تحویل گرفته نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا