ناطق هشدار‌دادآيت‌الله عمل‌كرد

سامان صابريان به هاشمی در قدرت، نقدهای زیادی وارد بود. اما اکنون جامعه ایران توانسته بین دو گونه هاشمی تمایز قائل شود. روی سخن امروز ما با هاشمی نوع دوم وکسی است كه راه‌گشای مسیر بسته در سیاست ایران به‌شمار‌مي رود. هاشمی رفسنجانی از معدود سیاستمدارانی است که هم از قدرت بهره گرفته و لذت …

سامان صابريان
به هاشمی در قدرت، نقدهای زیادی وارد بود. اما اکنون جامعه ایران توانسته بین دو گونه هاشمی تمایز قائل شود. روی سخن امروز ما با هاشمی نوع دوم وکسی است كه راه‌گشای مسیر بسته در سیاست ایران به‌شمار‌مي رود. هاشمی رفسنجانی از معدود سیاستمدارانی است که هم از قدرت بهره گرفته و لذت برده و هم هزینه سیاست‌ورزی و تصمیمات بنیادین و سرنوشت‌ساز را در دوران حیاتش پرداخت کرده است.آيت‌ا… سیاستمداری است که از خطر کردن نمی‌هراسد و هرگاه نیاز باشد با همه ثروتش، با آبرویش، با فرزندانش و با آینده‌اش وارد میدان سیاست می‌شود. انتخابات ۹۲ را هیچکس فراموش نخواهد كرد، هنگامی که بسیاری از دولتمردان پرسابقه جمهوری اسلامی از ترس هتاکی‌های سیاسی و امنیتی به گوشه عزلت خزیده بودند او با حضورش در انتخابات عرصه سیاست ایران را تکان داد. پیشاهنگی او در اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان از‌‌ همان جنس است. هاشمی سال‌ها در مجلس خبرگان بوده و به‌حتم ورود مجدد به مجلس خبرگان  برای او تولید کنجکاوی نمی‌کند. اما او با اعلام رسمی خبر حضورش در انتخابات هم بر اهمیت نهادی مثل مجلس خبرگان صحه نهاد و هم مسیر تازه‌ای را فراروی دیگر متقاضیان و شایستگان حضور در چنین عرصه خطیر گشود. اکنون او با اعلام حضور بهنگامش همه را به تکاپو واداشت هم رقبا و هم همپیمانش را.
هشدار ناطق،عمل‌آيت‌ا…
چند روز پيش بود كه ناطق نوري خطاب به همفكرانش‌‌مبني بر سلانه‌سلانه‌عمل‌كردن هشدار داد. اظهاراتي كه شيخ نور در آن انتقادهاي زيادي داشت و با انتقاد از بي‌خيالي برخي گروه ها و شخصيت‌هاي سياسي گفت: زمانی که بنده مسئولیت داشتم یک سال و نیم مانده به انتخابات، اجاق انتخابات را روشن ‌کرده و ۶ ماه مانده به انتخابات کاندیداها را نیز اعلام می‌کردیم. در اين هشدار ناطق، تلا‌ش‌هاي تندروها نيز از قلم نيفتاد و نوري ياران و همفكران خودش را براي اينكه در مقايسه با تندروها كند عمل مي‌كنند، ملامت كرد.حال تنها بعداز دو روز ما شاهد آن هستيم كه آيت ا… هاشمي‌رفسنجاني، مردي كه سال‌هاست خبرگان را در بر دارد، در گفت و گو با سايت انتخاب و هفته نامه طلو ع صبح  اعلام حضور‌مي‌كند.به نظر‌مي‌رسد هشدار ناطق سبب شد تا آيت‌ا… به عمل وادار شود.
چراغ‌سبز‌به جوانان
هاشمي‌كه همين چند ماه پيش و در انتخابات رياست خبرگان با محمد‌يزدي به رقابت نشست و به نوعي صندلي‌جانشيني مهدوي‌كني را به آيت‌ا…‌يزدي واگذار كرد، امروز وارد شده تا  شايد جوان‌ترها كه ميل  و در یعضی اوقات شهامت  چنداني به حضور در عرصه انتخابات ندارند را تشويق به فعاليت‌كند.جواناني كه شايد به دليل رد صلاحيت‌ها و عدم اقبال به آنها از ميدان رقابت خود را دور نگه‌مي‌دارند.
خبرگان‌وافكار‌عمومي
جايگاه والاي مجلس‌خبرگان به دليل نقش اين نهاد در انتخاب‌رهبر‌است و به دليل اين مقام نبايد بازيچه و دستاويز‌جناح‌هاي سياسي شود. ولي متن و مبناي اين مجلس از آنجايي كه در قالب نظام سياسي و تصميمات سياست‌محور قرار دارد، نبايد از سياست‌هاي‌آينده‌نگرانه‌به دور باشد. در همين‌حال غلامعلي‌رجایی،مشاور رئيس مجمع تشخیص مصلحت كه با ايلنا‌به گفت‌وگو‌نشسته،معتقد‌است: برخی این باور را ترویج می‌کنند که رقابت انتخاباتی در مجلس خبرگان شایسته نیست اما صداوسیما باید فضا را طوری آماده‌کند که نامزدها امکان ارائه نظرات خود را داشته‌ باشند.وی افزود: مسئله مهمی که در خصوص مجلس خبرگان و انتخابات مربوط به آن باید مورد توجه قرار بگیرد این است که متاسفانه مجلس خبرگان نتوانسته بدان میزان که اهمیت دارد و تاثیرگذار است، جایگاه خود را به‌ویژه در میان مردم روشن نماید. متاسفانه مردم آنچنان که شایسته است از محتوا و کارکرد آنچه در مجلس خبرگان می‌گذرد باخبر نمی‌شوند. مجلس خبرگان معمولاً جلساتی را به‌صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار می‌کند و لازم است دبیرخانه و روابط‌ عمومی مجلس خبرگان حتماً در عملکرد خود تجدیدنظر کرده و عموم مردم را بیش از این در جریان تصمیم‌های این مجلس قرار دهد. البته متوجه هستم برخی از مسائلی که در خبرگان مطرح می‌شود،‌ محرمانه‌اند اما می‌توان دست‌كم چکیده تصمیم‌ها و صورت‌جلسات را در اختیار افکار عمومی قرار داد.
خبرگان سیاسی‌ترین مسئله
مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تبیین مرز باریک سیاسی یا غیرسیاسی بودن انتخابات خبرگان، تصریح کرد: اگر سیاسی بودن را به معنای تحزب در نظر داشته‌ باشیم، آنچنان که رهبری نباید سیاسی و جناحی عمل کند، مجلس خبرگان  رهبری نیز نباید سیاسی و جناحی عمل کند.رجایی با بیان این‌که میان انتخاب سیاسی و انتخاب حزبی تفاوت وجود دارد، افزود: البته اینکه احزاب نماینده‌ها و نامزدهای خود را انتخاب کنند، ایرادی ندارد اما نکته حائز اهمیت اینجاست که مجلس خبرگان اساساً جای تحزب و حاکمیت جریان‌های سیاسی و سلیقه‌ای نیست. اما اگر مراد از سیاسی بودن معنای عام آن باشد، خبرگان و دلیل تشکیل آن، سیاسی‌ترین مسئله است.
در خبرگان‌دعواي سياسي نداريم
اما در طرف‌مقابل محي‌الدين‌حائري‌شيرازي از اعضاي خبرگان و منتقدان‌هاشمي‌رفسنجاني در گفت‌و گو با تسنيم‌مي‌گويد:مجلس خبرگان، جایگاه علمی، فقهی و دینی خاص خودش را دارد و انتخابات خبرگان محل دعواهای رسانه‌‌ای و سیاسی نیست.وی با بیان اینکه، برخی نباید دعواهای سیاسی خود را به انتخابات خبرگان گره بزنند، گفت: در قدیم، این‌طور بود که علما احترام هم را حفظ می‌کردند، اگر قرار بود همدیگر را به نیکی یاد کنند، اسم می‌بردند و اگر می خواستند انتقادی کنند از ذکر نام هم خودداری می‌کردند اما امروز متاسفانه برخی احترام بزرگان و علما را حفظ نمی‌کنند و تصور می‌کنند که مجلس خبرگان، محل دعواهای سیاسی محل دعواهای سیاسی است.
سياست زدگي‌‌خير،تفكر‌سياسي‌آري
طرفداران احزاب و چهره‌هاي سياسي كه متعلق به هر گروهي‌هستند،چه بخواهند و چه نخواهند بايد بپذيرند كه خبرگان با يك انتخابات برگزيده‌مي‌شوند و انتخابات هم يك كارزار سياسي است.ولي‌اينكه سياست‌بازي‌هاي مرسوم در عالم سياسي به فضاي اين مجلس و وظايف‌خبرگان نفوذ كند، امري مردود است.از سوي ديگر افرادي كه به عنوان خبره  قرار است وارد مجلس خبرگان شوند بايد افرادي‌باشند كه تفكر سياسي داشته باشند و بدانند كه در سياست‌روز چه مي‌گذرد.خبرويت تنها به فقه‌و اصول منتهي نمي‌شود و اين شرايط لازم هست ولي كافي نيست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا