مشکلی به نام حسادت در سیستم‌های اداری

حسادت یک حالت هیجانی است که معمولا با غبطه متفاوت است اما غبطه ؛ گاهی حسادت را به دنبال دارد. حسادت سازمانی، مانند یک هیولای مخربی است که سازمان را از درون می بلعد و قدرت مدیران در آنجا مشخص خواهد شد که بتوانند حسادت را به رقابت‌ تبدیل کنند. دکتر ربابه غفار تبریزی روان‌شناس، …

حسادت یک حالت هیجانی است که معمولا با غبطه متفاوت است اما غبطه ؛ گاهی حسادت را به دنبال دارد.

حسادت سازمانی، مانند یک هیولای مخربی است که سازمان را از درون می بلعد و قدرت مدیران در آنجا مشخص خواهد شد که بتوانند حسادت را به رقابت‌ تبدیل کنند.

دکتر ربابه غفار تبریزی روان‌شناس، در این خصوص می‌گوید: حسادت زمانی که باعث تشویق افراد می‌شود ، سالم و خوب است اما به شرطی که پاداش‌ها به موقع و به جا داده شود و در صورتی که این پاداش ها به افراد نالایق اعطا شود؛ افراد احساس منفی نسبت به همکاران خود پیدا می‌کنند که این امر منجر به زیرآب‌زنی و حسادت در میان آنان می‌شود و در اینجا مدیریت کارفرما بسیار مهم است.

*بزرگنمایی اشتباهات همکاران توسط افراد زیرآب زن

این افراد معمولا عمل ناشایست و اشتباه همکار خود را بیش از اندازه پررنگ و بزرگنمایی می‌کنند و شاید اهمیت اشتباه در عملکرد سازمان و ادارات آنقدر ها هم زیاد نباشد.

چشم دوختن به موقعیت دیگران ریشه‌زیرآب‌زنی است و حسادت سازمانی که ریشه‌ این کار است را باید در روحیات و شخصیت که زیر مجموعه عوامل فردی شخص است جستجو کرد.

کسی که احساس می‌کند به اندازه کافی در محیط کار خود دیده نمی‌شود، به موقعیت دیگران چشم می‌دوزد و احساس می کند باید حق خود را از دیگران مطالبه کند.

*ضعف شخصیت از ویژگی‌های شخص زیرآب زدن

از ویژگی‌های بدگو و زیرآب‌‌زن ضعف شخصیتی، نداشتن مهارت زندگی و اعتماد به نفس است.

به طور کلی تحقیقات روان شناسان نشان می دهد افرادی که فاقد اعتماد به نفس هستند به صورت منفعل عمل می کنند به بدگویی و زیرآب‌زنی همکاران خود می‌پردازند. این افراد با محیط کار خود کنار نمی آیند و از بیان احساسات خود نسبت به دیگران واهمه دارند.

*درک کردن همکار حسود بعنوان راه چاره

درک کردن زمانی میسر می شود که ما به قضاوت کردن نسبت به شخص و تجربیات او توجه کنیم که باید به همراه این باشد که فرد زن آب زن ممکن است بیشتر تجربیات اومنفی باشد و به اصطلاح خودمان را تا حدی جای او بگذاریم.

این روان‌شناس در ادامه می گوید: ما باید برای مقابله با همکار حسود خود او را درک کنیم که از دوران بچگی دچار کمبودهایی است و به عبارت دیگر او قربانی تفکر غلط خود است و گاهی دوستها و محبت نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

باید برای درمان حسادت نسبت به همکاران نگرش خود را نسبت به آنها و خودمان تغییر دهیم و در سازمان ها نیاز مدیریت سالم و پاداش‌دهی درست و منصفانه می تواند این مشکل را حل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا