عجیب ترین مهریه‌هاي دنيا

 بال مگس یکی از عجیب ترین مهریه‌های تاریخ ایران چند سال قبل در شعبه ۲۶۴ دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شد: یک کیلو بال مگس! سال ۸۶ بود که زنی با مراجعه به دادگاه خانواده به قاضی گفت تنها در صورتی حاضر به طلاق می شود که همسرش یک کیلو بال مگس مهریه او …

 بال مگس
یکی از عجیب ترین مهریه‌های تاریخ ایران چند سال قبل در شعبه ۲۶۴ دادگاه خانواده به اجرا گذاشته شد: یک کیلو بال مگس! سال ۸۶ بود که زنی با مراجعه به دادگاه خانواده به قاضی گفت تنها در صورتی حاضر به طلاق می شود که همسرش یک کیلو بال مگس مهریه او را بپردازد! او که سومین ازدواج خود را شکست خورده می دید، دلیل جدایی از همسرش را فریبکاری او عنوان کرد و گفت: «همسرم علی رغم متاهل بودن، با من ازدواج کرده و حالا من تا مهریه ام را نگیرم از زندگی اش بیرون نمی روم.»
 دست چپ داماد  
مهریه زن جوان دیگری بود که در شعبه ۲۶۳دادگاه خانواده تهران به اجرا گذاشته شد. این زن که دست‌ چپ‌ هـمسـرش‌ را به عنوان مهریه خود انتخـاب‌ كـرده‌ بـود، بـا مـراجعـه‌ بـه‌ دادگـاه‌ خانواده گفت: «من‌ از بچگی‌ با دختران‌ فامیل‌ در رقابت‌ بودم‌ و می‌خواستم مهریه ای متفاوت داشته باشم. از طرفی خانواده همسرم بسیار ثروتمند هستند و هر تعداد سكه‌ كه‌ مهرم می کردند می‌توانستند بپردازند. بنابراین تصمیم گرفتم برای‌ محكم‌ كاری‌ دست‌ شوهرم را به همراه ۷۰۰ سكه‌ مهریه‌ام‌ قرار دهم و آنها هم پذیرفتند.»
 چشم‌هایش!
سال گذشته، زن دیگری به دادگاه رفت و چشم‌های شوهرش را از دادگاه خواست! او عروس یک خانواده ثروتمند شده بود که ۵هزار سکه مهرش کرده بودند اما کابوس تکرار زندگی خواهر مطلقه اش دست از سر او بر نمی داشت. بنابراین بعد از عقد از همسرش خواست تا چشم‌هایش را مهر او کند. زن جوان می گفت دلش می‌خواهد مهریه‌اش آنقدر خاص و تعهد‌آور باشد که شوهرش هیچ‌گاه نتواند از قید و بند آن خودش را رها کند. بنابراین یک ماه بعد از عقد به دفترخانه رفتند و قرار گذاشتند بدون اطلاع خانواده‌ها، یک بند دیگر به مهریه اضافه کنند: چشم‌های آقای داماد!
اما چند ماه بعد ورق برگشت و اختلافات آن دو شروع شد تا جایی که چاره ای جز طلاق نماند. البته قاضی دادگاه اعلام کرد که طبق قانون شرع اعضای اصلی بدن قابل جدا کردن نیست و تعهد مالی ایجاد نمی‌کند، چون چشم زمانی که زنده و قابل استفاده برای فرد باشد، باارزش است و نمی‌تواند مورد رهن و گرو قرار بگیرد.
ضمن آنکه مهریه همان است که عقد براساس آن صورت گرفته و داماد فقط محکوم به پرداخت پنج هزار سکه طلاست.
 ۱۹۷۸ توپ ورزشی!
سال۸۷ زوج دیگری در شعبه ۲۶۸ دادگاه خانواده از هم جدا شدند، آن هم با یک مهریه عجیب! ۱۹۷۸توپ ورزشی که البته زن آنها را بخشید تا جانش را بردارد و فرار کند.
این زن جوان که تنیس باز موفقی هم هست، می خواست نشان دهد مادیات برایش اهمیتی ندارد. به همین دلیل مهریه اش را ۱۹۷۸ توپ ورزشی قرار داد اما بعد از ۷سال از ازدواج، به دادگاه رفت تا با بخشیدن مهرش طلاق بگیرد. چون همسرش اصرار داشت به کانادا مهاجرت کنند اما او دوست نداشت از ایران برود. به همین دلیل این زوج به صورت توافقی جدا شدند.
 ۱۰آهوی وحشی
پرونده شکایت زنی با مهریه ۱۰ آهوی وحشی هم یکی از عجیب‌ترین پرونده‌هایی بود که در دادگاه خانواده به جریان افتاد. مهناز ۲۶ساله که با یکی از آشنایان خود در شهر مادری اش ازدواج کرده بود، به دلیل علاقه ای که به طبیعت داشت این مهریه را انتخاب کرد. او چند ماه بعد از ازدواج به خاطر شغل همسرش به تهران آمد اما آنقدر تنهایی و غربت آزارش داد تا تصمیم گرفت مهریه اش را به اجرا بگذارد و شوهرش را مجبور کند تا زمانی که ۱۰ راس آهوی وحشی را شخصا از دشت‌های شهرستان محل سکونت‌شان شکار نکرده، به تهران برنگردند!
 مهریه‌هايي که بوی پول نمی دهند
علیرضا افتخاری در گفت‌وگو با یکی از مجله‌ها اعلام کرده بود که از دامادهایش خواسته به جای مهریه دخترانش، قرآن مجید و دیوان حافظ را حفظ کنند. مهریه ای که آن زمان سر و صدای زیادی به پا کرد و خیلی‌ها در مقام تحسین از افتخاری، او را به عنوان یک الگوی اخلاقی معرفی کردند.
يكي ديگر از جالب ترین این مهریه‌ها، متعلق به همسر لبنانی شهید چمران است که یک جلد قرآن کریم و یک لیره لبنانی تعیین شده بود اما غاده چمران، از همسرش خواست یک بند دیگر به این مهریه اضافه کند: «تعهد از داماد تا عروس را در راه تکامل و اهل بیت و اسلام هدایت کند».
همسر شهید همت هم یکی دیگر از زنانی بود که از همسرش مهریه نخواست. او ماجرای ازدواج بدون مهریه اش را  این طور روایت می کند: «به حاجی گفتم خانواده‌ من تیپ خاص خودشون رو دارند. چندان مذهبی نیستند و از سپاهی‌ها هم خوششون نمیاد. احتمالا پدر و مادرم مخالفت می‌کنند، صحبت با این‌ها با خود شما و دیگه این‌که من می‌خوام بدون مهریه ازدواج کنم. شما وقتی می‌روید پدرم رو راضی کنید، مهر تعیین نکنید».
  اسلحه کلت
مهریه همسر شهید باکری اسلحه کلت او بود. همسر شهید جهان آراهم یک سکه طلا به عنوان مهریه خود درخواست کرد.
در هر حال آمار و ارقام نشان می دهد که مهریه‌های سنگین يا عجيب و غريب نمی تواند ضامن خوشبختی یا مانعی برای از هم پاشیدگی خانواده‌ها باشد، پس چه خوب است که زنان و دختران جوان ما بیش از آنکه به دنبال مطالبه مهریه‌های سنگین و گاهی عجیب باشند تلاش کنند راه و رسم درست و با عشق زندگی کردن را از همسر خویش مطالبه کنند که مطمئنا این مطالبه می تواند ضامن خوشبختی افراد باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا