اعتیاد زندگی مدرن با موبایل

بسياري از محققان معتقدند استفاده بيش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب كاربران نوعي اعتياد پديد مي‌آورد .اعتياد به استفاده از تلفن همراه در حقيقت تمايل شديد به رفتاري است كه انجام مي‌گيرد و احساسي كه پس و پيش از آن به فرد دست مي‌دهد. معتادان به استفاده از تلفن همراه از …

بسياري از محققان معتقدند استفاده بيش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب كاربران نوعي اعتياد پديد مي‌آورد .اعتياد به استفاده از تلفن همراه در حقيقت تمايل شديد به رفتاري است كه انجام مي‌گيرد و احساسي كه پس و پيش از آن به فرد دست مي‌دهد. معتادان به استفاده از تلفن همراه از دوستان و خانواده فاصله مي‌گيرند، انزواطلب مي‌شوند، اولويت‌هاي سني و اجتماعي نظير تحصيل و اشتغال را پس مي‌زنند، هنگامي كه تلفن همراه در دسترس‌شان نيست به آن فكر مي‌كنند و از دوري‌اش رنج مي‌برند. خاموش بودن تلفن همراه در افراد معتاد تحمل‌ناپذير است و موجب مي‌شود حتي هنگام خواب يا در مواقع خاصي كه گوشي تلفن همراه را خاموش مي‌كنند يا در حالت سكوت قرار مي‌دهند به استرس و دلشوره دچار شوند. فرد معتاد نمي‌تواند ازگوشي تلفن همراه خود دور بماند و از هر ترفندي براي استفاده دائمي از آن بهره مي‌جويد. اين نوع اعتياد از علاقه و وابستگي فراتر مي‌رود و به نوعي جنون در دسترس بودن تبديل مي‌شود.
پريشاني ذهني ناشي از اعتياد به تلفن همراه به گونه‌اي است كه براي فرد استرس دائمي به ارمغان مي‌آورد و چنان كه مي‌دانيم، استرس ما در دردها و بيماري‌هاست. علاوه بر آن فرد معتاد از اعتياد نامعقولش آگاهي مي‌يابد و در مقابل اتهام اعتياد و وابستگي شديد رفتاري به احساس شرم و تنزل شخصيتي دست مي‌يابد.
به طور كلي مي‌توان ادعا كرد استفاده از تلفن همراه نوعي هيجان منفي و ويرانگر در پي دارد كه با شدت و ضعف متفاوت روحيه، اعصاب و هويت رفتاري و اجتماعي كاربر را تخريب مي‌كند.
انتقال اطلاعات و روابط مجازي در نگاه اول بسيار مطلوب است، اما تبديل شدن شئون آن به بازيچه و وسيله سرگرمي و وقتگذراني آسيبي است كه از ضعف‌هاي فرهنگسازي در اين حوزه حكايت مي‌كند.
نظير چنين فاجعه‌اي براي استفاده از اينترنت نيز رخ داده است و ضرورت فرهنگسازي و اطلاع‌رساني در حوزه وسايل و امكانات مجازي زندگي را پررنگ‌تر مي‌سازد.
موبایل همراه افسردگی
بر اساس تحقیقات جدیدی که در زمینه استفاده از گوشی‌های موبایل و تاثیراتی که روی کاربران می‌گذارد، صورت گرفته، نشان داده که استفاده بیش از حد از گوشی‌های موبایل منجر به افسردگی در میان افراد می‌شود.
در یک نظرسنجی بسیاری از شرکت‌کنندگان گزارش داده‌اند که استفاده بیش از حد از گوشی‌های هوشمندشان باعث تاثیرات بدی روی زندگی آنها شده است.
در حال حاضر اکثر ما زمان زیادی از طول روز را به استفاده از گوشی‌های هوشمندمان اختصاص می‌دهیم. جدای از اضطرابی که به دلیل نبود گوشی‌های هوشمند در کنارمان احساس می‌کنیم، زمانی که غرق استفاده از موبایل هستیم انگار از دنیای واقعی جدا می‌شویم.
شاید شنیدن یا خواندن موضوعی درباره رابطه گوشی‌های موبایل با افسردگی برای بسیاری از کاربران خوشایند نباشد.
مطالعات دانشگاه نورت‌وسترن نشان داده کسانی که زمان بیشتری را برای استفاده از گوشی‌های موبایل صرف می‌کنند بیشتر افسرده می‌شوند.
به طور میانگین افراد ۶۸ دقیقه در طول روز از گوشی‌های موبایل‌شان استفاده می‌کنند در حالی که بهتر است این زمان به ۱۷ دقیقه کاهش پیدا کند.
یکی از دلایلی که باعث بروز استرس و اضطراب در میان افراد می‌شود، احتمال دسترسی نداشتن به سرویس‌های شبکه وای‌فای و قطع شدن اینترنت است.
یکی دیگر از دلایلی که باعث استرس در کاربران می‌شود، اتمام شارژ باتری گوشی‌های موبایل است. این موضوع درباره گوشی‌های هوشمندی که از سرویس‌های شبکه نسل چهارم پشتیبانی می‌کند، تشدید می‌شود زیرا با سرعت بیشتری شارژ باتری خالی می‌شود.
داشتن استرس برای از دست رفتن سیگنال‌های وای‌فای یا تمام شدن شارژ باتری در جایی که امکان دسترسی به منبع الکتریسیته و برق نیست، روی سلامت فکری افراد تاثیر می‌گذارد.
بسیاری از کاربران غیر از وبگردی روی گوشی‌های موبایل‌شان حتی فیلم هم تماشا می‌کنند یعنی این دستگاه‌ها جای تلویزیون و لپ‌تاپ‌ها را نیز اشغال کرده‌اند.
از سوی دیگر کاربران روی این دستگاه‌ها بازی می‌کنند، حتی از فروشگاه‌های آنلاین خرید می‌کنند و با همه دوستان و آشنایان‌مان از طریق همین دستگاه‌ها در طول روز و شب در ارتباط هستند.
حتی برنامه‌های نرم‌افزاری مختلفی طراحی شده که باعث القای احساسات مختلف به کاربران می‌شود.براین اساس استفاده بیش از حد از گوشی‌های موبایل باعث نگرانی بسیاری از محققان شده است.
آنها گوشی‌های هوشمند را باعث منزوی شدن کاربران و به ویژه نوجوانان و جوانان می‌دانند چرا که با همه‌گیر شدن این دستگاه‌ها افراد بیشتر از ارتباط رو در رو از سرویس‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و بیشتر زمان خود را به وبگردی، بازی و جست‌وجو در دنیای مجازی می‌گذرانند. بر این اساس کمتر صحبت می‌کنند و ارتباطات فیزیکی آنها رفته رفته کاهش پیدا می‌کند تا آنجا که نه تنها با خانواده بلکه دایره ارتباطات‌شان تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود و در نهایت به تنهایی مطلق منجر می‌شود.
بر اساس گزارش‌های مختلفی که در زمینه سلامتی و بهداشت و اثرات ناشی از گوشی‌های موبایل و سیگنال‌های آن که بر جسم انسان می‌گذارد، منتشر شده، محققان بیشتر توصیه می‌کنند که استفاده از این دستگاه‌ها را تا آنجا که می‌توانند محدود کنند و حتی تا آنجا که می‌شود سعی کنند کودکان و نوجوانان‌شان را از این دستگاه‌ها دور نگه دارند.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا