زبان تهدید و تحریم را کنار بگذارید

ظریف در ابتدای بیانیه خود، دلیل انتشار آن را این‌گونه بیان می‌کند: «صرفا به دلیل اشاره ناقص آقای کری به برخی نکات مطروحه در مذاکرات، ناگزیر باید نکاتی را مطرح کنیم». موضوعی که کری به آن اشاره کرد در بند اول این بیانیه وزیر خارجه ایران آورده: «همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ایم، مقاومت مردم ایران …

ظریف در ابتدای بیانیه خود، دلیل انتشار آن را این‌گونه بیان می‌کند: «صرفا به دلیل اشاره ناقص آقای کری به برخی نکات مطروحه در مذاکرات، ناگزیر باید نکاتی را مطرح کنیم».
موضوعی که کری به آن اشاره کرد
در بند اول این بیانیه وزیر خارجه ایران آورده: «همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ایم، مقاومت مردم ایران در برابر فشارهای مختلف بین‌المللی برای کنار‌گذاشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و پیگیری حقوق خود برمبنای ان‌پی‌تی که در حماسه سیاسی انتخابات سال ٩٢ با حضور ٧٣‌درصدی مردم در انتخابات متبلور شد، در نهایت آمریکا را وادار ساخت که راه تقابل را کنار گذاشته و تمرکز خود را بر حل‌وفصل موضوع از طریق گفت‌وگو قرار دهد، موضوعی که آقای کری امروز (جمعه) به نحوی به آن اشاره کرد». «جان کری» در شورای روابط خارجی آمریکا با بیان اینکه «ما در حال کسب ایمنی و امنیت برای اسرائیل و منطقه‌ هستیم که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد»، گفته که «موضوع آن نیست که پس از ١٥سال چه اتفاقی خواهد افتاد، موضوع آن است که اگر ما این توافق را نپذیریم، فردا چه اتفاقی می‌افتد».
سخن‌گفتن از طناب پوسیده
«کری» در ادامه جلسه سخنی را گفت که موجب شد همتای ایرانی‌اش در بند دوم بیانیه خود، به آن اشاره کند. «کری» گفته که «رئیس‌جمهور «اوباما» تصریح کرده که ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید و اگر ضروری باشد، او از نیروی نظامی(برای این منظور) استفاده خواهد کرد». همین سخنان کافی بود تا «ظریف» بنویسد: «اما متأسفانه امروز (جمعه‌شب) نیز وزیر خارجه آمریکا یک‌بار دیگر از طناب پوسیده «توان آمریکا برای استفاده از نیروی نظامی» سخن گفت. آقای کری به‌خوبی می‌داند که در طول مذاکرات بی‌فایده‌بودن این تهدیدات توخالی علیه ملت ایران و مقاومت مردم ایران در برابر این‌گونه اقدامات را بارها شنیده است. علاوه بر اینکه این حرف‌ها مربوط به قرن گذشته است و امروز مخالف قواعد آمره حقوق بین‌الملل است، بلکه حتی خود ایشان و دیگر مقامات آمریکایی نیز بارها اذعان کرده‌اند که این تهدیدها هیچ تأثیری در اراده مردم ایران نداشته و وضعیت را به ضرر آنها تغییر خواهد داد. لذا بهتر است آمریکایی‌ها عادت دیرینه خود را فراموش کنند و زبان تهدید و تحریم علیه این مردم بزرگ را یک‌بار و برای همیشه کنار بگذارند و بی‌جهت مصداق این مصرع معروف حافظ نشوند که عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری!».
دنبال علت خشم ایرانیان بگردید
آن‌طور که «تسنیم» گزارش کرده، «کری» در سخنان خود اشاره‌ای هم به شعار «مرگ بر آمریکا»ی ایرانیان کرده و گفته: «به تیم ایرانی گفتم که شعار مرگ بر آمریکا نه‌تنها کمک‌کننده نیست، بلکه کاملا احمقانه است (خنده حضار)». پاسخ این سخنان، در بند سوم جوابیه «ظریف» آمده: «در ارتباط با شعار مردم ایران نسبت به سیاست‌های دولت آمریکا، در طول مذاکرات بارها به آقای کری تأکید کردم که مردم ایران بزرگوار و فهیم‌اند و بی‌دلیل نسبت به اقدامات دیگران عکس‌العمل تند نشان نمی‌دهند. شما به دنبال علت بگردید و نه معلول. علت خشم مردم ایران، سیاست‌های آمریکا در طول بیش از ٦٠ سال گذشته در کودتا علیه یک حکومت دموکراتیک و حمایت از دولت کودتا در سال ١٣٣٢، پشتیبانی همه‌جانبه از رژیم پهلوی، حمایت از رژیم صدام حسین در جنایات بی‌شمار علیه مردم ایران و عراق از جمله استفاده از سلاح‌های شیمیایی و اقدامات خصمانه دیگر علیه ملت ایران من‌جمله اتهامات بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و تحمیل تحریم‌های ظالمانه و کور علیه این مردم است».
البته «کری» در سخنان خود اشاره‌ای هم به حمایت‌های ایالات متحده از «صدام» در طول ٨ سال جنگ تحمیلی داشت؛ مانند «باراک اوباما» در مصاحبه با «نیویورک‌تایمز». وزیر خارجه، «کری» با بیان اینکه «باوجود تحریم‌ها و هر آنچه پیشنهاد شد ایران برنامه خود را ادامه داد» گفت: «آنها (ایرانی‌ها) عمیقا اعتقاد دارند که به‌عنوان یک کشور عضو ان‌پی‌تی حق برخورداری از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را دارند، زیرا از این واقعیت که آمریکا از صدام حسین حمایت کرده بود ناراحت بودند؛ زیرا از اینکه وقتی مردمشان تحت بمباران شیمیایی (صدام) قرار گرفتند هیچ‌کس قطع‌نامه‌ای به شورای امنیت نبرد و آنها احساس می‌کردند که باید برنامه مستقل خود را داشته باشند زیرا هیچ‌کس به آنها کمک نخواهد کرد». او ادامه داد: «آنها (ایرانی‌ها) ثابت کردند که تحریم‌ها متوقفشان نخواهند کرد. نمی‌توان آنها را با تحریم تسلیم کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند. اکنون توافقی داریم که شش کشور دیگر در آن به ما پیوسته‌اند».
خلط «برجام» و «قطع‌نامه»
وزیرخارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال انعطاف‌پذیری ایران در موضوع سوریه گفت: «من بارها سعی کردم که این موضوعات را مطرح کنم اما ظریف اعلام می‌کرد که از اختیارات لازم برای صحبت درباره آنها برخوردار نیست. اما هم روحانی و هم ظریف به‌روشنی اعلام کرده‌اند که با دستیابی به این توافق آماده هستند مسائل منطقه‌ای را نیز موردبحث قرار دهند». او در ادامه گفت که در دیدار با «سرگئی لاوروف»،‌ وزیر خارجه روسیه، در دوحه درباره سوریه مذاکره خواهد کرد و عربستان سعودی، ترکیه و احتمالا ایران را نیز دخیل خواهند کرد. او افزود: «بنابراین احتمالاتی وجود دارند اما من نمی‌توانم بگویم که آنها به کجا ختم خواهند شد».
«ظریف» در این باره نوشته «متأسفانه آقای کری در سخنان امروز خود تعهدات برجام را با مفاد قطع‌نامه ٢٢٣١ خلط کرد. در متن برجام به‌روشنی آمده است که مفاد قطع‌نامه به‌عنوان مفاد برجام تلقی نمی‌شود، بنابراین در توافق ایران و ١+٥، مفاد قطع‌نامه موضوعیت ندارد. برخی مواردی که ایشان درباره اقدامات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و حمایت ایران از متحدان منطقه‌ای‌اش که در صف مقدم مبارزه با داعش و افراط قرار دارند، مطرح کرد هیچ‌گونه ارتباطی با توافق ندارد، بنابراین همان‌گونه که در بیانیه مورخ ٢٩ تیر (٢٠ جولای) وزارت خارجه بیان شده است، جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریزم و افراط در منطقه از تمامی امکانات خود بهره‌برداری خواهد کرد».
سخنان کری، پاسخ ظریف
«کری» در سخنان خود پایه پاسخ بند ٥ جوابیه «ظریف» را مهیا کرده: «هیچ چیز در این توافق براساس اعتماد نبوده است. ما ساده‌لوح نیستیم و تاریخ را می‌دانیم. ما می‌دانیم که ایران در منطقه چه‌کاری انجام می‌دهد، در یمن، در سوریه، در عراق، حزب‌الله لبنان، اما اگر قرار است آنها را عقب برانیم اولین قدم این است که ایرانی را عقب برانیم که سلاح هسته‌ای ندارد». پایه آن بود و جواب «ظریف» این: «سیاست جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل منطقه‌ای و ارتباط با آمریکا کاملا روشن است و دولتمردان کشور در کنار ارتش، سپاه و نیروهای مسلح و در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوعات مختلف یک سیاست واحد را دنبال می‌کنند و تفاوتی بین نظامیان و غیرنظامیان وجود ندارد. تلاش برای اختلاف‌انداختن بین مسئولان جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل دقت و هوشیاری مقامات کشور و مردم هوشمند ایران، محتوم به شکست است. مسئولان آمریکایی نیز که نتیجه این دسته‌بندی‌های ساختگی را قبلا دیده‌اند بهتر است اشتباهات گذشته خود را دوباره تکرار نکنند».

—————–

هشدار ایران درباره سوءاستفاده احتمالی از اطلاعات آژانس
ایسنا: «رضا نجفی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامگاه جمعه با ارسال نامه‌ای به مدیرکل آژانس، رسما به اظهارات غیرمسئولانه سخنگوی کاخ سفید اعتراض کرد و درباره سوءاستفاده احتمالی یا درز اطلاعات از آژانس به بیرون، هشدار داد. در نامه ارسالی نمایندگی دائم ایران به مدیرکل آژانس، اعلام شده است: «این اظهارات نقش آژانس طبق برجام را به مخاطره می‌اندازد؛ زیرا از آژانس خواسته شده در اجرای اقدامات شفاف‌سازی، برای حفظ اسرار تجاری، فنی، صنعتی و سایر اطلاعات محرمانه که به دست می‌آورد، هرگونه احتیاط لازم را در پیش گیرد». «جاش ارنست»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، در ١٧ جولای با تکرار تهدید نخ‌نما‌شده‌ انتخاب نظامی، مدعی شده بود مقامات نظامی آمریکا یا رژیم اسرائیل با کسب اطلاعات از رژیم بازرسی‌های آژانس در سال‌های اجرای برجام، توانایی‌های خود را بهبود می‌بخشند. در ادامه نامه آمده است: «بیانیه ذکرشده و اطلاعات اشاره‌شده در آن، تنها با نقض فاحش اصل محرمانگی اطلاعات پادمانی‌، به‌ویژه نقض صریح مقررات اساسنامه آژانس میسر خواهد شد؛ زیرا طبق ماده ٧ اساسنامه، مدیرکل و کارمندان آژانس در انجام وظایفشان نباید از هیچ منبعی خارج از آژانس دستور بگیرند و نباید هیچ‌گونه اسرار صنعتی یا اطلاعات محرمانه‌ای را که به ‌دلیل اشتغال در آژانس کسب می‌کنند، افشا کنند. دولت‌های عضو هم طبق همین ماده اساسنامه متعهدند به‌دنبال اعمال نفوذ بر مدیرکل و آژانس نباشند». نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه نامه‌اش خطاب به مدیرکل آژانس، با یادآوری مواردی در گذشته که به‌ واسطه نشت اطلاعات بسیار محرمانه جمهوری اسلامی ایران، توسط بازرسان آژانس، امنیت ملی ایران عمیقا تهدید شده و نیز با یادآوری ترور و شهادت دانشمندان هسته‌ای ایران و خراب‌کاری‌های صنعتی، تأکید کرده است: «برای آژانس مطلقا ضروری است که با اتخاذ اقدامات فوری، این‌گونه سوءاستفاده‌ها را که اعتبار آژانس را تحت‌الشعاع قرار داده و صدمات جبران ناپذیری بر بی‌طرفی آژانس در رابطه با فعالیت‌هایش، به‌خصوص در ایران وارد می‌کند، قویا رد کند. جمهوری اسلامی ایران به‌شدت علیه هر تلاشی برای کسب اطلاعات محرمانه‌اش هشدار می‌دهد و مانند هر کشور دیگر اجازه نخواهد داد امنیت ملی و ایمنی شهروندانش به هر شکلی مورد مصالحه قرار گیرند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا