کهرم: خشکسالی بر ایران سایه انداخته است

اسماعیل کهرم عصر امروز در همایش تغییرات آب و هوایی، روندهای جهانی و ملت با اشاره به وضعیت اقلیمی و حیات وحش اظهار کرد: یک سوم از پرندگان به دست ما در حال انقراض بوده که این زنگ خطری برای پرندگان است. وی بیان داشت: اساسا اینکه اگر آب رودخانه‌ها کاسته شده همه به ما …

اسماعیل کهرم عصر امروز در همایش تغییرات آب و هوایی، روندهای جهانی و ملت با اشاره به وضعیت اقلیمی و حیات وحش اظهار کرد: یک سوم از پرندگان به دست ما در حال انقراض بوده که این زنگ خطری برای پرندگان است.

وی بیان داشت: اساسا اینکه اگر آب رودخانه‌ها کاسته شده همه به ما و نحوه برخورد با محیط زیست و اقلیم‌ها برمی گردد.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست افزود: اکنون ۵۳۰ دوزیست در جهان وجود داشته که این‌ها میزان الحراره ما هستند که با خشک شدن زمین دو سوم آنها در معرض انقراض قرار دارند.

وی بیان داشت: جانوران دو زیست نقش مهمی در محیط زیست داشته و تنظیم حرارت و دمای هوا دارند.

کهرم ادامه داد: وقتی گرمای زمین بروز می‌کند باعث ترک بر روی پوست دو‌زیستان می‌شود و این برای محیط زیست باعث نگرانی است.

وی با یادآوری طی سال‌های گذشته دریاهای با سرعت زیادی شور و ترش می‌شوند تصریح کرد: اینها همه حاکی از تغییرات اقلیمی به واسطه اقدامات انسان‌ها در محیط زیست بوده که اکنون شاهد آن هستیم.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته در بجنورد شاهد برف‌های چند متری بودیم گفت: دیگر در زمستان‌ها از آن همه بارش برف خبری نیست و صرفا خشکه سرما داریم.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده زمین ۶ دهم سانتی‌گراد گرم‌تر شده است و این پیامدهای زیان باری را در پی دارد.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با یادآوری اینکه در برخی از کشورهای همسایه تلاش‌هایی برای احیای جنگل‌ها شده است افزود: در سفر چندی قبل به پاکستان آماری ارائه شد که میزان جنگل‌ها در راستای توسعه محیط زیست دو برابر شده است در حالی که ما روند معکوسی در این زمینه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۲۱ تالاب در کشور داشته که وضعیت خوبی ندارند اظهار کرد: از سویی با کاهش وسعت جنگل‌ها مواجه بوده که این‌ها همه تهدید زیست محیطی است.

کهرم از ایران به عنوان یکی از کشورهای کم بارش یاد کرد و یادآور شد: میزان بارندگی در سال خوب بارش‌ها به ۲۵۰ میلی متر می‌رسد از این رو باید در زمینه منابع آب استفاده بهینه شود.

وی هشدار داد تا در صورت تداوم این وضعیت روزگار سختی در پیش خواهد بود و با کمبود شدید آب مواجه خواهیم شد چرا که خشکسالی بر کشور سایه انداخته است و باید به این موضوع بیش از پیش توجه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا