واکنش سعودی ها به پایان خوش مذاکرات

یک مقام سعودی که نخواسته نامش فاش شود در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد: دولت سعودی همواره از رسیدن به توافقی که مانع دست یابی ایران به سلاح هسته ای شود و دارای اقدامات راستی آزمایی دقیق باشد و همچنین مکانیزم بازگشت به عقب داشته و تحریم ها را در صورت نقض …

یک مقام سعودی که نخواسته نامش فاش شود در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد: دولت سعودی همواره از رسیدن به توافقی که مانع دست یابی ایران به سلاح هسته ای شود و دارای اقدامات راستی آزمایی دقیق باشد و همچنین مکانیزم بازگشت به عقب داشته و تحریم ها را در صورت نقض تعهدات ایران بازگرداند ، حمایت کرده است.
این مقام سعودی افزوده است:” ایران پس از این توافق باید منابع حاصل از آن را صرف رشد و توسعه کشور و بهبود شرایط مردم کند و از استفاده از آن در جهت بی ثبات کردن منطقه بپرهیزد.”

ادعای ایجاد بی ثباتی ایران در منطقه در حالی مطرح می شود که عربستان سعودی از نگاه غالب تحلیلگران منطقه ای و بین المللی بانکدار اصلی حمایت از گروه های تروریستی و تکفیری در منطقه خاورمیانه است.

از سوی دیگر سعودی ها در ۴ سال گذشته با حمله آشکار و لشکر کشی به دو کشور مستقل عضو سازمان ملل (بحرین و یمن) در این دو کشور دخالت نظامی کرده اند و در یمن در ۱۰۰ روز گذشته هزاران نفر در اثر حملات سعودی ها کشته و زخمی شده و دهها هزار نفر نیز آواره شده اند.

این مقام سعودی در ادامه مدعی شده است کشورش خواهان ایجاد روابط بهتر با ایران بر اساس اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است.

عربستان سعودی پیش از این بارها به صورت صریح و تلویحی از توافق هسته ای جامع با ایران ابراز نگرانی کرده است.  پیشتر سعودی ها اعلام کرده اند در توافق نهایی هسته ای هر امتیازی که به ایران داده شود، باید به این کشور نیز داده شود.

سعودی ها برنامه های بلند پروازانه ای برای توسعه صنعت هسته ای خود دارند و تا کنون قراردادهای چند ده میلیارد دلاری برای توسعه هسته ای با کشورهای خارجی بسته اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا