وزارت نیرو برای مدیریت منابع آبی برنامه ندارد/۴۰ درصد منابع آبی سدها از گسل‌ها خارج می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عزیز اکبریان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۳ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از حمید چیت‌چیان وزیر نیرو گفت: مطالبی را که آقای وزیر در رابطه با کاهش بارندگی ارائه کردند، همه در ایران می‌دانند ولی موضوع ما بحث مدیریت منابع آبی است که مسئله‌ای جداگانه …

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عزیز اکبریان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۳ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از حمید چیت‌چیان وزیر نیرو گفت: مطالبی را که آقای وزیر در رابطه با کاهش بارندگی ارائه کردند، همه در ایران می‌دانند ولی موضوع ما بحث مدیریت منابع آبی است که مسئله‌ای جداگانه می‌باشد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نیرو در میان وزرای دولت بالاترین رأی را از نمایندگان مجلس کسب کرد که این موضوع حاصل سابقه درخشان ایشان بوده است ولی متاسفانه چیت‌چیان برنامه صحیحی برای مدیریت آب ندارد؛ مشکل اینجاست که وزیر نیرو خود را تنها مسئول توزیع آب می‌داند و برنامه‌ریزی برای تولید و مدیریت منابع آبی ندارد.

وی ادامه داد: ۳۰ تا ۴۰ درصد منابع آبی سدها از طریق گسل‌ها خارج می‌شود، برنامه وزارت نیرو چیست؟ به قول نمایندگان آذربایجان غربی میزان آب دریاچه ارومیه از ۳۰ درصد به ۳ درصد کاهش یافته و موضوع مدیریت آب نیز از کنترل وزارت نیرو خارج شده است که این مسئله نشان‌دهنده ضعف و ناتوانی وزارت نیرو در مدیریت منابع آبی است.

اکبریان گفت: متاسفانه چاه‌ها در دشت‌ها حفر می‌شوند در حالی که باید این اقدامات در گسل‌ها صورت گیرد. برنامه دولت و وزارت نیرو برای مسئله نشست زمین چیست؟ رقم‌هایی که از نشست زمین در شهرهای مختلف و دشت‌ها اعلام می‌شود، فاجعه‌بار است.

نماینده کرج گفت: یکی از را‌ه‌های برون‌رفت از بحران آب، ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب شهری جهت تامین آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی است که تاکنون محقق نشده است. به‌عنوان نمونه شهرستان فردیس با ۴۵۰ هزار نفر جمعیت حتی یک متر فاضلاب هم ندارد و مشکل اصلی آن زمین تصفیه‌خانه است. در این شهرستان نیروگاه شهید منتظر قائم برای خنک کردن ژنراتورها از طریق ۸ چاه عمیق اقدام به تامین آب می‌کنند. این آب باید به‌عنوان یک ذخیره لحاظ شود اما وزارت نیرو هیچ برنامه‌ای برای مدیریت ندارد. متاسفانه وزارت نیرو علی‌رغم تمام درخواست‌ها چهت حذف مازوت از سوخت نیروگاه منتظر قائم امتناع کرد تا آنکه در نهایت مجبور به تمکین از حکم دادگاه شد.

وی افزود: در استان البرز جهت تامین آب کشاورزی از آب شرب استفاده می‌شود و حقابه‌های سنگینی از کشاورزان دریافت می‌شود. ما به هیچ عنوان راضی به این موضوع نیستیم که آب‌های سطحی و چاه‌های عمیق برای مصارف کشاورزی مصرف شود، بلکه می‌توان با ایجاد تصفیه‌خانه  فاضلاب می‌توان نیاز بخش صنعت و کشاورزی را به آب تامین کرد.

اکبریان تصریح کرد: وزیر نیرو کلنگ تصفیه‌خانه فاضلاب را در ماهدشت زمین زدند ولی تاکنون حتی یک متر نیز لوله‌گذاری نشده است. با اجرای این پروژه هم مردم منطقه ماهدشت از بوی تعفن فاضلاب رها می‌شوند و هم منابع آبی جهت مصارف کشاورزی و صنعتی تامین می‌شود.

این نماینده مردم در خانه ملت در بخش دوم سخنان خود افزود: مردم استان البرز با مشکل بحران کم‌آبی مواجهند. مردم اشتهارت آب شور مصرف می‌کنند و بسیای از مناطق فاقد آب شرب آشامیدنی هستند. آیا این انصاف است آب در استخرهای خصوصی برج‌ها و خانه‌های ویلایی تهران مصرف شود و ما در استان البرز با بحران آب مواجه باشیم؟ چرا این موضوع ساده توسط وزارت نیرو مدیریت نمی‌شود؟

وی گفت: ما با دبه در استان کرج به دنبال آب آشامیدنی باشیم ولی در تهران اقشار مرفه از آب شرب برای استخرهای خود بهره بگیرند. در بعضی از شهرها متاسفانه مردم حتی برای وضو گرفتن هم آب ندارند، به هر کدام از مسئولان وزارت نیرو هم که مراجعه می‌کنیم به در بسته می‌خوریم، امیدواریم که چیت‌چیان به قولی که داده عمل کند.

اکبریان تصریح کرد: انتقال آب از سد طالقان با کانال وضعیت چاه‌های استان البرز را به خشکی می‌کشاند. این موضوع باعث افت سطح آب‌های زیرزمینی می‌شود که این خود یک فاجعه است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: با تلاش‌های نمایندگان مجلس و وزارت نیرو شرکت آب و فاضلاب استان البرز سال گذشته تشکیل شد، اما این موضوع تنها موجب بحران آب در بخش کشاورزی شده است. در منطقه پر آب جاده چالوس و منطقه پر آب طالقان اگر چه مشکل آب وجود ندارد، ولی بحران آب شرب مشاهده می‌شود. وزارت نیرو هیچ برنامه‌های برای حل مشکل ندارد. شما می‌گویید آبرسانی با تانکر سیار انجام گیرد ولی این راه حل بحران نیست.

وی افزود: استان البرز ۴ سال است که تشکیل شده ولی همچنان مدیریت سدهای طالقان و امیرکبیر با تهران است. یک‌سال پیش وزارت نیرو قول داد که مدیریت این دو سد را تجمیع خواهد کرد ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. تا کی ما در استان کرج برای آب خوردن باید از تهران اجازه بگیریم.

اکبریان بیان کرد: مردم روستاهای جاده چالوس به دلیل بحران آب فراری شده‌اند. وزارت نیرو برای رودخانه‌ها حریم ۱۵۰ متری وضع کرده است که مردم نمی‌توانند خانه و کاشانه خود را تعمیر و بازسازی کنند. سازمان آب استان تهران حکم تخریب خانه‌های مردم را بدون اطلاع مسئولان از طریق قوه قضائیه کسب کرده است. چرا به مردم فشار وارد می‌کنید که از روستاها فراری شوند؟

نماینده مردم کرج در مجلس نهم گفت: قول داده‌اید که از درآمد سد کرج ۴ میلیارد به استان بدهید. استان البرز در جمع‌آوری زباله‌های جاده چالوس نیز ناتوان است، باید در مسائل مختلف به مردم کمک‌رسانی کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا