دولت مقابل نمایندگان کوتاه نیامد

۱۸ نفراز اعضاي مجمع نمايندگان فارس، استعفا دادند! اين‌خبر‌در ‌هياهوي اخبار مذاكرات هسته اي از نظر افكارعمومي پنهان نماند و انتقاد‌هايي به اين عمل خلاف عرف از همان ساعات اوليه شروع شد هرچند مشاهده اقدامات عجيب و غريب از مجلس نهم دور از ذهن نبود.‌قصه همين جا به پايان نرسيد و تير نمايندگان كه تصور …

۱۸ نفراز اعضاي مجمع نمايندگان فارس، استعفا دادند! اين‌خبر‌در ‌هياهوي اخبار مذاكرات هسته اي از نظر افكارعمومي پنهان نماند و انتقاد‌هايي به اين عمل خلاف عرف از همان ساعات اوليه شروع شد هرچند مشاهده اقدامات عجيب و غريب از مجلس نهم دور از ذهن نبود.‌قصه همين جا به پايان نرسيد و تير نمايندگان كه تصور مي‌كردند؛ با شلوغ كردن جو سياسي مي‌توانند از دولت امتياز بگيرند،به سنگ خورد و دولت مقتدرانه جلوي زياده خواهي اين عده اندك ايستاد و گزينه خود كه همان محمد‌علی‌افشانی بود را به هيات دولت براي تصدي پست استانداري معرفي كرد.
اقتدار روحاني در تصميم رحماني
عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در حاشیه هفتاد و پنجمین جلسه شورای اجتماعی کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره گزینه نهایی استانداری فارس با ايستادن بر سر گزينه دولت، اظهارداشت: محمد علی افشانی گزینه پیشنهادشده وزارت کشور برای استانداری فارس است. وی افزود: نمایندگان مجلس پنج نفر را به عنوان گزینه پیشنهادی استانداری فارس به وزارت کشور معرفی کردند اما هیچ کدام صلاحیت لازم را برای این استان نداشته اند. وزیر کشور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر این که باتوجه به اعتراض ۱۸نماینده مجلس و تهدید شما به استیضاح، آیا گزینه پیشنهادشده برای استانداری فارس قطعی است، اظهارداشت: هم نمایندگان مجلس، هم دولت وظایفی دارند اما دولت تصمیم می گیرد که کدام گزینه مورد تایید قرار گیرد. وظیفه مجلس نیز نظارت است. رحمانی فضلی ادامه داد: ما در تعامل با مجلس اعلام کردیم حاضر به هماهنگی هستیم و در این خصوص نمایندگان مجلس آن ۵ نفر را پیشنهاد کردند. وی اظهار امیدواری کرد که بعد از معرفی استاندار جدید فارس، نمایندگان مجلس تعامل خوبی را در این خصوص با دولت و استاندار جدید داشته باشند. سخنان رحماني فضلي در رابطه با انتخاب يك استاندار سرشار از اقتدار بود ولي به نظر مي‌رسد اين اظهارات مقتدرانه از سوي وزير كشور كمي بوي تصميمات رئيس جمهور را مي‌دهد. چرا،  كه رحماني فضلي در بسياري از مسائل ديگري كه به مشكل بر مي‌خورد زمين را خالي مي‌كرد و توپ را به زمين اهالي رسانه ‌مي‌انداخت ولي اين‌بار ما‌شاهد آن هستيم كه با اين جسارت از تصميم و گفته خود دفاع مي‌كند.
كي‌بود،كي بود،من نبودم
از سوي ديگر نمايندگاني كه براي فشار بر دولت مدعي استعفا شده بودند، هنگامي‌كه ديدند اين شلوغ بازي ها بر تصميمات دولت اثري نمي‌گذارد با رد استعفا اعلام كردند كه تنها صحن را ترك كرديم و قصد استعفا نداشتيم.البته اعضاي هيات رئيسه مجلس روز گذشته به ايلنا گفتند كه هنوز استعفايي به هيات رئيسه نيامده است. احمدرضا دستغیب در مورد انتشار خبر استعفا تصریح کرد:  خروج نمایندگان به‌دلیل تشکیل جلسه و رایزنی با آقای لاریجانی در مورد انتصاب استاندار جدید فارس بوده که نمایندگان برای این منظور مرخصی ساعتی گرفته‌اند! نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابر قانون هیچ نماینده‌ای تا زمانی که استعفای او پذیرفته نشده، حق ترک محل خدمت و وظیفه نمایندگی خود را به بهانه استعفا ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملي و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نشست علنی مجلس شورای اسلامی اگر نمایندگان یاد شده حضور نیابند، اسامی آنها به عنوان غایب از تریبون هیات رئیسه اعلام می‌شود.وی همچنین در پاسخ به این سوال که خبر استعفا توسط یکی از نمایندگان استان فارس به رسانه‌ها اعلام شده، افزود: نماینده‌ای که بدین شکل این خبر را انعکاس داده یا اشتباه کرده، یا اینکه نظر شخصی خود را گفته است. از سوي ديگر عبدالرضامصری،يك عضو ديگر هيات رئيسه نيز در مورد استعفای دسته‌جمعی نمایندگان استان فارس تصریح کرد: متن استعفایی در این خصوص به هیات رئیسه ارائه نشده و طبیعتا این استعفاها نیز تاکنون اعلام وصول نشده است.
رسوب بي قانوني از دولت قبل
بي قانوني‌هاي سال هاي گذشته در ميان نمايندگان به ارث مانده است و تصور مي‌كنند با فشار هاي غير متعارف بر دولت مي‌توانند از قوه مجريه امتياز بگيرند و آن را تحت فشار قرار دهند.در صورتي كه ادعايي كه نمايندگان مستعفي براي اقدام خود بهانه مي‌كنند، نماد بارز زير پا گذاشتن اصل تفكيك قوا بود و دولت با اين اقدام نشان داد در مسائلي بخواهد، مي تواند آن را به نتيجه برساند و حتي فشارهاي مجلس و تندروها نيز تاثيرگذار نيست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا