احضار فرماندهان به دادگاه مرتضوي

جلسه ديروز در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد . دادگاه ديروز يك خبربسيار مهم داشت و آن‌هم درخواست روح الاميني براي احضار فرماندهان سابق نيروي انتظامي  بود كه اگر قضات رسيدگي‌كننده به اتهامات مرتضوي با اين درخواست موافقت كنند گامي مهم در آشكار شدن زواياي گوناگون اين …

جلسه ديروز در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد .
دادگاه ديروز يك خبربسيار مهم داشت و آن‌هم درخواست روح الاميني براي احضار فرماندهان سابق نيروي انتظامي  بود كه اگر قضات رسيدگي‌كننده به اتهامات مرتضوي با اين درخواست موافقت كنند گامي مهم در آشكار شدن زواياي گوناگون اين پرونده خواهد بود. دادستان وقت تهران بارها اظهار بي اطلاعي از وقايع كهريزك كرده و خود را اينگونه بي گناه و مبرا  از خطا دانسته بود اما افشاگري هاي احمدي مقدم در سال ۹۲ تمامي ادعاهاي او را مبني بر بيگناهي زير سوال برده است. هرچند دادگاه ديروز  غير علني بود اما  سعيد مرتضوي  در پايان جلسه دادگاه مانند هميشه به بيان جزئيات دادگاه در جمع خبرنگاران پرداخت و خبر از درخواست احضار فرماندهان سابق نيروي انتظامي توسط روح‌الاميني داد.
مرتضوی، با حضور در جمع خبرنگاران به توضيح اتفاقات دادگاه پرداخت و گفت: پنجمین جلسه رسیدگی به شکایات جدید آقای روح‌الامینی و شکایت سازمان تأمین اجتماعی صبح ديروز در شعبه ۹ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. وی با بیان اینکه قانون جدید آیین دادرسی کیفری در حال حاضر لازم‌الاجرا شده است، بیان کرد: چهار جلسه گذشته در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران و با ترکیب ۵ قاضی برگزار شد، اما در حال حاضر با تغییر قانون آیین دادرسی کیفری جلسه پنجم دادگاه در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک با ترکیب ۳ قاضی برگزار شد.
دادستان سابق تهران خاطرنشان کرد: در ابتدای جلسه وکیل سازمان تأمین اجتماعی توضیحات خود را بیان کرد. دادگاه استعلامی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرده بود و همچنین استعلامی از سازمان تأمین اجتماعی انجام داده بود که هر دو سازمان از ارائه پاسخ کامل استنکاف کرده بودند، دادگاه از وکیل سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با این استعلام توضیح خواست.
مرتضوی ادامه داد: وکیل سازمان تأمین اجتماعی توضیح داد که پیگیری‌هایش منتهی به نتیجه نشده و پاسخی برای جواب استعلام ارائه نکردند و لذا تقاضای مهلت کردند تا در یکی دو هفته آینده با مراجعه به وزارت کار و تعاون اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی پیگیری صورت گیرد و جواب استعلام‌ها را بگیرد و ارائه کند.مرتضوی درباره شکایت آقای روح‌الامینی از خود نیز چنین توضیح داد: در رابطه با شکایت وی دفاعیات خود را در ۵۱ صفحه لایحه تنظیم و تقدیم دادگاه کردم. مرتضوی افزود: آقای روح‌الامینی پس از پایان دفاعیات من از دادگاه تقاضاهایی را داشت که قرار شد تا جلسه بعدی دادگاه این تقاضاها را بررسی کند و ببیند که کدام یک از آنها قابل اجراست. یکی از تقاضاهای آقای روح‌الامینی این بود که چند تن از مسئولان سابق نیروی انتظامی به دادگاه بیایند و توضیحاتی را ارائه دهند. وي ادامه داد: براساس شكايت جديد، روح الاميني خواستار احضار سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده سابق ناجا، سردار احمدرضا رادان جانشین سابق فرماندهی ناجا، سرتیپ دوم پاسدار علیرضا عليپور رئیس سابق پلیس امنیت عمومی فرماندهی تهران بزرگ و والدين دکتر رامین پوراندرجانی پزشک بازداشتگاه کهریزک در جلسه بعدی دادگاه شد.
دليل احضار فرماندهان نيروي انتظامي
روزهاي پاياني آبان ۹۲ بود كه سردار اسماعیل احمدی مقدم در یک گفت وگو به افشاگري در رابطه با پرونده كهريزك پرداخت و ابعاد  تازه اي از اين پرونده روشن شد. حضور احمدي مقدم و ساير فرماندهان نيروي انتظامي كه شاهد ماجراي كهريزك بودند در دادگاه، مي‌تواند در نحوه رسيدگي به اتهامات سعيد مرتضوي دادستان وقت تاثير گذار باشد. احمدي مقدم توضيح داده بود كه کهریزک اساسا بازداشتگاه نبود، بلکه سوله‌ای بود که هنگامی که محله خاک سفید معروف به «جزیره» پاکسازی شد، اولین بار از کهریزک در آنجا استفاده شد. چرا که هر خانه ای را که در خاک سفید جمع می‌کردند، اسباب و اثاثیه شان را جمع‌آوری و اسم خانواده شان را رویشان می زدند و در کهریزک این اسباب را نگهداری می کردند تا این خانواده ها تعیین تکلیف شوند. در دوران سرداران طلایی و قالیباف که بعضا اراذل و اوباش جمع آوری می‌شدند، اراذل را به اینجا منتقل می کردند و قرار بود ناجا بازداشتگاه ویژه این کار – اراذل و اوباش – ایجاد کند. تا اینکه کلا این محل تعطیل شد تا زمان اجرای طرح امنیت اجتماعی که زندان ها عنوان کردند جا و امکانات کافی برای نگهداری اراذل و اوباش ندارند و در دوران سردار رادان نیز مدتی از این فضا استفاده شده و مقداری تجهیز و مرتب شده بود.
سردار رادان بازداشتگاه كهريزك را درست کرده بودقرار نبود بازداشتگاه کهریزک جای خیلی راحتی برای اراذل و اوباش باشد، چرا که آدم های شرور و خطرناک آنجا می فرستادیم؛ اما فضا و ظرفیت کافی نداشت و یکسال قبل از حادثه کهریزک در‌صدد آن برآمدیم تا بازداشتگاه مدرن و مجهزی با ظرفیت ۱۰۰۰ تن ایجاد کنیم که در اردیبهشت ماه سال ۸۸ پیش از اینکه حادثه کهریزک اتفاق بیفتد، سردار رادان و جمعی از مهندسان برای بازدید از روند ساخت این بازداشتگاه جدید، با بالگرد به این منطقه سفر کردند تا از نزدیک در جریان پیشرفت کار قرار بگیرند و این سفر زمینه ای شد تا شایعاتی مطرح شود که سردار رادان با بالگرد به کهریزک رفته و دستور داده که «همه را بزنید و بکشید» و از آنجایی که سردار رادان قبل تر نیز این بازداشتگاه را درست کرده بود و چون نماد اقتدارگرایی ناجا محسوب می‌شود، به راحتی نقش ایشان در افکار عمومی ثبت شد تا حتی این سخنان به درجه ای زیاد شد که مقام معظم رهبری عنوان کردند که من این طور شنیده‌ام و اگر سردار رادان هم قصور و تقصیری در این ماجرا دارد، مبرا  از رسیدگی قضایی نیست و باید اگر اتهامی دارد، پاسخگو باشد. من به ایشان توضیح دادم که چگونه بوده، اما ایشان فرمودند که من قاضی نیستم، پرونده‌ای مطرح شده و باید رسیدگی شود.
وي افزود: سردار رادان عصر پنجشنبه ۱۸ تیرماه با من تماس گرفت که بچه ها نتوانستند شما را که در ورزشگاه در حال ورزش کردن بودید، پیدا کنند، اما می گویند که تعدادی را به کهریزک برده‌اند و اتفاقاتی افتاده و اصلا رادان در جریان رفتن به کهریزک نبود و در همان مرحله دادسرا نیز منع تعقیب صادر شد که نشان می دهد نقش ایشان در این پرونده قابل طرح نبوده است.
به اصرار مرتضوي افراد دستگیر شده به کهریزک منتقل شدند
احمدي مقدم در ادامه تاكيد دارد كه آقای مرتضوی اصرار داشت که افراد دستگیر شده به کهریزک منتقل شوند. من مخالفتم را به صراحت اعلام کردم و گفتم آنجا نه تنها جا نداریم، بلکه آن مکان جای خطرناکی است. اما مرتضوی اصرار داشت که این افراد دستگیر شده چاقو، قمه و زنجیر داشته اند و از همین حیث اراذل و اوباش محسوب می شوند که من در آن جلسه عنوان کردم که ضبط کنید و بنویسید که من مخالف هستم و مخالفت ناجا نیز ثبت شد. اما من در آن جلسه به یک نفر عنوان کردم که به بچه های کهریزک بسپارید اولا حواس‌شان باشد که این افراد در بند جداگانه و میان اراذل و اوباش فرستاده نشوند و در ثانی بدرفتاری با آنها نکنید، اما همین دهان به دهان گشتن و این به آن بگو، باعث شد که این تاکیدات من به مرحله اجرا نرسد و آمده بودند در هر بند که ظرفیت ۵۰ تن را داشت، ۱۷۰ تن را جا دادند و قبول کنید در گرمای تابستان کهریزک آن هم در یک مکانی که استاندارد نیست، اگر کاری هم صورت نگیرد، این تراکم آدم در این محل کم امکانات دارای مسئله است.
وي حتي در ادامه تصريح كرد كه با مسئول کهریزک برخورد هم شد، چرا که اگر اطلاع می‌ داد و حتی عقل داشت کمی پایین تر مقر یگان ویژه بود و می توانست افراد دستگیر شده را در مسجد این یگان جای دهد یا حتی می توانست این افراد را در بازداشتگاه جدید که هر چند آب و برق نداشت، جای دهد تا این مشکلات به وجود نیاید. ماموران بند که سوء‌رفتار از آنها ناشی می شد، محکوم هم شدند و به مسئولان بازداشتگاه متذکر شدیم، چطور چهار روز اینجا بودند اما یک روز نرفتید سرکشی کنید؟ و حتی منتقد بودم که اگر آن زمان به من می گفتید با مسئولیت خودم همه را رها می کردم. چرا که اینها جانی و قاتل نبودند.
توضيحات وكيل خانواده روح‌الاميني در رابطه با احضار فرمانده‌هان سابق
وكيل خانواده روح‌الاميني در مورد در خواست موكل خود مبني بر احضار مسئولان سابق نیروی انتظامی به دادگاه به «قانون» توضيح داد: اولا همانگونه كه دادگاه به همه تذكر داد  هيچ فردي اجازه توضيح و انعكاس جزييات و موارد مطرح شده در دادگاه را ندارد زيرا ممكن است در مسير رسيدگي پرونده تاثير داشته باشد. حال اينكه آقاي مرتضوي مطالبي در مورد دادگاه بيان كرده مسئوليت گفته‌ها نيز با خودشان است.
مجيد ميرطاهري ادامه داد: البته  در اين ارتباط خبرنگاران ديگري هم از روزنامه‌هاي ديگر با من تماس گرفتند و در مورد احضار مسئولان سابق نیروی انتظامی توسط روح‌الاميني خواستار توضيحاتي شدند كه بايد بگويم اگر ما جزئيات پرونده را مطرح كنيم كه اين دادگاه غيرعلني نيست ما همواره سعي كرديم در چارچوب قانون عمل كنيم. پس بنده نمي‌توانم جزئيات دادگاه را بيان كنم.
وي ادامه داد: البته مرتضوي قبلا هم ابتداي آن پرونده در شعبه ۷۶ نيز دست به چنين كارهايي مي‌زد و مسائل دادگاه  و لوايح خودش را در جمع خبرنگاران مطرح مي‌كرد. وكيل خانواده روح‌الاميني توضيح داد: امروز(ديروز) يك جلسه رسيدگي برگزار شد. آقاي  روح‌الاميني به همراه همسرشان به عنوان اولياي دم در دادگاه حضور داشتند و مرتضوي لوايح خود را خيلي خوب قرائت كرد و  دادگاه هم با صبر و حوصله تمام به همه مطالب ايشان  چه در موضوع و خارج از موضوع گوش فرا داد.
مجيد ميرطاهري در خاتمه در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما دادگاه احضار اين مسئولان سابق را خواهد پذيرفت يا خير، توضيح داد: صرف‌نظر از اينكه نمي‌توان جزئيات دادگاه رابيان كرد بايد گفت قاضي بايد اين امر را تشخيص دهد. فرقي نمي‌كند چه كسي اين درخواست را كرده باشد (چه مرتضوي چه روح‌الاميني) ما نمي‌توانيم بگوييم حتما اين افراد در دادگاه حاضر شوند يا خير اما در پرونده شعبه ۷۶نيز بنده در خواست كرده بودم يكسري از مسئولان در دادگاه حضور پيدا كنند كه دادگاه ترتيب اثر نداد و بايد بگويم ما در مقامي نيستيم كه براي قاضي تعيين تكليف كنيم تشخيص اين امر فقط در صلاحيت دادگاه و قاضي است.
سوم مردادماه، تاريخي سرنوشت ساز
براساس اين گزارش بايد منتظر بود و ديد آيا قضات رسيدگي كننده به اتهامات مرتضوي با درخواست‌هاي روح‌الاميني مبني بر احضار مسئولان سابق نیروی انتظامی  موافقت خواهند كرد يا خير.طبق گفته سعيد مرتضوي اين موضوع در جلسه بعدي دادگاه در سوم مرداد ماه مشخص خواهد شد.اگر دادگاه تصميم به احضار اين افراد مطلع در رابطه با پرونده كهريزك بگيرد مطمئنا گامي بزرگ در راه تحقق عدالت خواهد بود و زواياي مختلفي از اين پرونده روشن خواهد شد. البته بايد ديد تصميم دستگاه قضا در سوم مرداد ماه،  چه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا