مناسب سن خودت رفتار كن!

علي روستايي کودک ۶ ساله‌ای که نمی داند چه می‌خواهد و گریه می‌کند ، یا کودک ۴ساله‌ای که از محدود شدن در صندلی اتومبیل ناراحت است و گریه می‌کند ، هر دو متناسب سن‌شان عمل می‌کنند؛ اگر چه ما انتظار داریم رفتار آنها ما را آزار ندهد. به جای این که به کودک بگویید «مناسب …

علي روستايي
کودک ۶ ساله‌ای که نمی داند چه می‌خواهد و گریه می‌کند ، یا کودک ۴ساله‌ای که از محدود شدن در صندلی اتومبیل ناراحت است و گریه می‌کند ، هر دو متناسب سن‌شان عمل می‌کنند؛ اگر چه ما انتظار داریم رفتار آنها ما را آزار ندهد. به جای این که به کودک بگویید «مناسب سن خودت عمل کن» بگویید: «به نظر می رسد خیلی عصبانی هستی»، «می‌دانم وقتی چنین اتفاقی برایت افتاده بسیار ناراحت شده‌ای». این جملات به کودک آرامش می‌دهد و شرایط را قابل تحمل خواهد کرد و قدري از عصبانيت و كلافگي وي مي‌كاهد.
اين برخورد در او اين حس را به وجود مي‌آورد كه والدين او همواره او را درك مي‌كنند و در صدد حل مشكلات او هستند و بدين گونه اعتماد به والدين در نگاه و باور آنها شكل مي‌بندد.
درست است كه ما بزرگ‌ترها دچار مشكلات عديده‌اي هستيم كه حل آنها و مبارزه با آنها روان ما را مي‌آزارد، اما به خاطر داشته باشيد كه مسبب اين مسائل كودكان نيستند. نبايد از آنها انتظار داشته باشيم كه موقعيت ما را درك كنند، زيرا آنها اين درك و توانايي را ندارند اما اين توقع را از ما دارند كه در هر شرايطي به ما تكيه كنند چرا كه آنها در جهان آفرينش جزو وابسته‌ترين مخلوقات هستند. پس به خاطر داشته باشيم كه تحت هر شرايطي با آنها از روي مهر سخن بگوييم.
اگر گاهي رفتاري دارند كه باعث آزار ما مي‌شود بايد برايشان توضيح بدهيم كه اين حركت تو باعث رنجيدن من مي‌شود. اگر امكان دارد اين كار را نكن. در اكثر مواقع آنها با توجه به علاقه‌اي كه به شما دارند براي آزار ندادن شما دست از رفتار ناهنجار خود مي‌كشند.
در مقابل اگر رفتار والدین توام با پرخاشگری باشد و فرزندشان را کودکی بی‌توجه و بی‌ملاحظه بدانند رفتار آینده کودک نیز واقعا در جهت بی‌توجهی و بی‌ملاحظگی خواهد بود. هرچه الگوی رفتاری کودک بدتر باشد رفتار او نیز بدتر خواهد شد.
وقتی والدین رفتار بد کودک را با دعوا و رفتار بد، پاسخ دهند این بدرفتاری در وی تشدید می‌شود و بدين گونه نه تنها مشكل‌تان حل نمي‌شود، بلكه مطمئنا بيشتر نيز خواهد شد. چرا كه شما باعث رنجيدگي خاطر او شده‌ايد و معمولا در اين صورت هيچكس مخصوصا كودكان كه لجبازتر هستند از لحاظ غريزي با شما كنار نمي‌آيند و اين مسئله موجب عدم درك متقابل و دوري از يكديگر مي‌شود. پس همواره تلاش كنيد تا آنان را
درك كنيد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا