خريداران صف کشيده اند؛مخابرات بهانه جويي مي کند

به گزارش مهر، گفته مي شود اين شرکت ها، درخواست خود را حدود ۱۰ روز پيش به طور مستقيم به وزير ارتباطات و رونوشت آن را به سازمان تنظيم مقررات ارائه کرده اند تا پس از تاييد وزارت ارتباطات، اقدامات براي خريد سهام مديريتي مخابرات انجام شود. دکتر زارعيان سخنگوي شرکت مخابرات ايران درگفت و …

به گزارش مهر، گفته مي شود اين شرکت ها، درخواست خود را حدود ۱۰ روز پيش به طور مستقيم به وزير ارتباطات و رونوشت آن را به سازمان تنظيم مقررات ارائه کرده اند تا پس از تاييد وزارت ارتباطات، اقدامات براي خريد سهام مديريتي مخابرات انجام شود.

دکتر زارعيان سخنگوي شرکت مخابرات ايران درگفت و گو با خراسان در اين باره با بيان آن که تا اين لحظه هيچ شرکتي براي اين منظور مراجعه نکرده است، گفت:شرکت توسعه اعتماد مبين در تاريخ ۳۰خرداد آگهي فروش شرکت را منتشر و اعلام کرد کساني که مي خواهند درمزايده شرکت کنند ازتاريخ ۳ تا ۸ تيربراي خريد اسنادمزايده فرصت دارندحال آن که در اين تاريخ و حتي پس از آن نيزتابه امروز هيچ شرکتي براي اين منظوربه ما مراجعه نکرده است .ما از موضوع اعلام آمادگي شاتل براي خريد مخابرات از طريق رسانه ها مطلع شديم،بنابراين به نظرمي رسدکه اين يک بحث تبليغي سياسي بوده و اساسا قصدخريدوجود نداشته است .وي در پاسخ به اين که درهرحال در شرايطي که هم اکنون ۳شرکت براي خريد سهام مخابرات اعلام آمادگي کرده اند ؛ مخابرات اگر واقعا فروشنده است چرااقدام به فروش نمي کند ،تصريح کرد : اين کار قانون خاص خود را دارد . طبق قانون زماني متقاضي مي تواند براي خريد اقدام کند که مجدد مزايده اي برگزار شود و در عين حال همه متقاضيان از حق يکساني بر خوردار باشند .

زارعيان درپاسخ به اين که اعلام کرده ايد احتمال تمديددوباره مزايده وجود دارد،افزود:اين موضوع بستگي به سياست هاي شرکت توسعه اعتماد مبين دارد ، بنده هم گفته بودم شايدتمديدشودولي امکان دارد اين اتفاق نيفتد .من درحال حاضر معتقدم که هيچ مشتري براي مخابرات پيدا نشده است اگر مشتري پيدا شود بايد به فروشنده مراجعه کند نه جاي ديگر . در عين حال اين موضوع هيچ ارتباطي به وزارت ارتباطات نداشته است که بخواهند در خواست خود را به وزارت ارتباطات ارائه کنند هر چند اطمينان دارم که چنين در خواستي به وزارت ارتباطات هم داده نشده است. درباره تمديد مزايده فروش مخابرات نيز مديرعامل توسعه اعتماد مبين در گفت و گو با فارس اعلام کرد: قصد تمديد مزايده را نداريم. به گزارش تسنيم، در مقابل رئيس هيئت مديره شاتل دراين باره گفت: نمي دانم چرا مخابراتي که دنبال ۱۹ هزار ميليارد تومان در يک هفته بود، از درخواست ما براي خريد بلوک مديريتي اش ناراحت شد. وي با بيان اين که نمي دانم چرا مخابراتي ها از تقاضاي ما براي خريد بلوک مالکيت اين شرکت ناراحت شده اند، گفت: اگر واقعا دنبال فروش مخابرات هستند و از يک سال پيش به اين نتيجه رسيده اند بايد جلوي پاي خريدار فرش قرمز پهن کنند، نه اين که جواب منفي مي دهند.

شانه ساز زاده با بيان اين که شاتل در قالب کنسرسيومي متشکل از شرکت هاي اينترنتي داده گستر عصر نوين و نداگستر صبا قرار است سهام کنسرسيوم توسعه اعتماد مبين (مالک مخابرات) را خريداري کند، اظهار کرد: علاوه بر اين قرار است حضور يک اپراتور خارجي را هم در کنسرسيوم خود داشته باشيم. اپراتورهاي طرف مذاکره با ما از آسيا و اروپا هستند.ما در شرايط تحريم با اين اپراتورها مذاکره کرديم و لذا آن ها هم با در نظر گرفتن اين شرايط حاضر به حضور در بازار ايران شدند.وي درباره اين که گفته مي شود مخابرات زماني خصوصي شد که ارزش دلار هزار تومان بود اما اکنون ارزش حدودي مخابرات هم عددي در حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان است، گفت: منطق مخابرات براي فروش اشتباه است؛ مگر مالکان مخابرات دلار خريد و فروش مي کنند؟معيار ارزش گذاري يک شرکت برحسب دلار نيست بلکه به ميزان توانايي رقابت در بازار، مشترکان و سرمايه گذاري است که ارزش گذاري صورت مي گيرد.وي با تأکيد بر اين که اين شرکت به دليل سوء مديريت در ۵-۴ سال پس از خصوصي سازي، سرمايه گذاري نداشته است، تصريح کرد: وضعيت مخابرات بسيار ضعيف تر از۵ سال گذشته شده ، عملا وضعيت اين شرکت به جايي رسيده که در هزينه هاي جاري هم مانده است.

مکانيسم مزايده مخابرات زير سوال است

او در پاسخ به اين که چرا تقاضايتان را براي خريد به جاي مخابرات به وزارت ارتباطات داديد و چرا وزارت ارتباطات در زمان مقرر از سوي مخابرات اقدامات لازم را انجام نداد؟ گفت: مکانيسم مزايده از سوي مخابرات زير سوال است و اگر اسناد مزايده را مي خريديم يعني بر آن صحه گذاشته بوديم. بندها و تبصره هاي مزايده به گونه اي بود که بيشتر شوخي به نظر مي رسيد زيرا کدام سرمايه گذار ۱۹ هزار ميليارد توماني است که اقدام به خريد اسناد مزايده اي کند که در يکي از بندهاي آن گفته شده، به هردليلي خواستيم، مي توانيم مزايده را ابطال کنيم!اعتقاد وزارتخانه هم اين است که مخابراتي ها فروشنده نيستند.نکته جالبي که در اين مزايده ديده مي شود اين است که اگر فرآيند خريد ۵ ميليارد تومان تجهيزات مخابراتي با در نظر گرفتن RFP، مزايده و مناقصه و ديگر موارد را چيزي حدود ۵ تا ۶ ماه در نظر بگيريم، اکنون مخابراتي ها دنبال اين هستند که با فروش بلوک مالکيت خود ظرف يک هفته، به ۱۹ تا ۲۰ هزار ميليارد تومان برسند ، مگر چنين چيزي شدني است؟وي افزود: دوستان کمي عجله دارند و ظاهرا نسبت به اين که اگر کسي بخواهد مخابرات را خريداري کند بايد مراحل امنيتي و قانوني را بگذراند غافل هستند. وي تصريح کرد: حداقل ۲گروه ديگر به جز کنسرسيوم ما متقاضي خريد بلوک مديريتي مخابرات هستند.

اگرچه قيمت پايه پيشنهادي براي فروش سهام مخابرات رسماً اعلام نشد، اما شواهد نشان مي دهد توسعه اعتماد مبين حدود ۱۹ هزار ميليارد تومان روي فروش سهام خود حساب باز کرده است.آن ها ۵ سال پيش ۱+۵۰ درصد سهام مخابرات را به قيمت ۸ ميليارد دلار (حدود ۷۸۰۰ ميليارد تومان) با دلار هزار تومان خريده بودند.

مهم ترين نکات

کنسرسيومي متشکل از ۳ شرکت اينترنتي خدمات دهنده ADSL به همراه يک اپراتورخارجي ، آمادگي خود را براي خريد مخابرات به وزير ارتباطات اعلام کرده اند.

مخابرات: موضوع فروش هيچ ارتباطي به وزارت ارتباطات نداشته است.

شاتل: حداقل ۲گروه ديگر به جز کنسرسيوم ما متقاضي خريد مخابرات هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا