سودان جنوبی متهم به نقض حقوق بشر

سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) در گزارش حقوق بشری خود اعلام کرد، ارتش سودان جنوبی در راستای نقض گسترده حقوق بشر در جنگ خود با شورشیان اقدام به تجاوز به زنان و دختران در خانه‌هایشان کرده و آنها را زنده زنده سوزانده است. براساس تحقیقات حقوق بشری که توسط هیات سازمان ملل در سودان جنوبی موسوم …

سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) در گزارش حقوق بشری خود اعلام کرد، ارتش سودان جنوبی در راستای نقض گسترده حقوق بشر در جنگ خود با شورشیان اقدام به تجاوز به زنان و دختران در خانه‌هایشان کرده و آنها را زنده زنده سوزانده است.

براساس تحقیقات حقوق بشری که توسط هیات سازمان ملل در سودان جنوبی موسوم به «یونمیس» (UNMISS) انجام شده این هیات نسبت به نقض گسترده حقوق بشر توسط ارتش سودان جنوبی هشدار داده است. این گزارش براساس اظهارات ۱۱۵ قربانی و شاهد عینی در ایالت «یونیتی» که شاهد درگیری میان ارتش سودان جنوبی و شورشیان بوده، تدوین شده است.

ارتش سودان جنوبی موسوم به ارتش آزادی خلق سودان در ماه آوریل حمله بزرگی را علیه نیروهای شورشی در ایالت یونیتی انجام داد که بیشترین درگیری‌ها مربوط به منطقه نفت‌خیز «مایوم» در این ایالت بود.

در بیانیه سازمان ملل آمده است، بازماندگان این حملات گزارش کردند ارتش آزادی‌بخش خلق سودان و شبه‌نظامیان هم‌پیمانش در منطقه مایوم در جنگ با محلی‌های این منطقه اقدام به کشتن غیرنظامیان کرده و روستاها را غارت کرده واز بین برده و موجب آواره شدن بالغ بر ۱۰۰ هزار تن شدند.

سازمان ملل گفت: افسران حقوق بشر هیات یونمیس در بررسی جدی‌ترین و آزار دهنده‌ترین اقدامات ناقض حقوق بشر بر ربوده شدن زنان و دختران و سوءاستفاده جنسی از آنها تمرکز کردند که براساس گزارش‌ها برخی از آنها در خانه‌هایشان زنده سوزانده شدند.

جنگ داخلی سودان جنوبی در دسامبر ۲۰۱۳ و زمانی آغاز شد که سالوا کر، رئیس‌جمهوری این کشور معاون سابقش ریک مچار را متهم به دسیسه برای کودتا کرد.

در بیانیه سازمان ملل آمده است: در جنگ داخلی سودان جنوبی نه فقط کشتار، تجاوز، آدم‌ربایی، غارت، آتش زدن و آواره کردن رخ داده بلکه سطح جدیدی از بی‌رحمی و قصاوت مشاهده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا