مرکز بیلینگ‌ ارتباطات سیار هم‌چنان در ابهام

کارکرد مشترکان برروی قبوض تلفن همراه دقیق محاسبه می‌شود؟    به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شرکت‌ ارتباطات سیار ایران با بیش از ۳۷ میلیون مشترک هنوز فاقد سیستم یکپارچه‌ بیلینگ است و به عقیده‌ی کارشناسان بروز برخی از اشتباهات احتمالی در قبوض مشترکان را از این امر ناشی می‌دانند.بیلینگ سیستمی است که نه …

کارکرد مشترکان برروی قبوض تلفن همراه دقیق محاسبه می‌شود؟    
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شرکت‌ ارتباطات سیار ایران با بیش از ۳۷ میلیون مشترک هنوز فاقد سیستم یکپارچه‌ بیلینگ است و به عقیده‌ی کارشناسان بروز برخی از اشتباهات احتمالی در قبوض مشترکان را از این امر ناشی می‌دانند.
بیلینگ سیستمی است که نه تنها صورتحساب تلفن‌های همراه را پس از محاسبه ارائه می‌کند، بلکه انواع سرویس‌های تلفن همراه و خدمات مربوط به آن را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد؛ به‌عنوان مثال مکالمه در فاصله ساعت نیمه‌شب تا ۴ باید دارای تعرفه کمتری نسبت به تعرفه محاسبه شده در بقیه ساعات روز باشد؛ شاید سیستم بیلینگ فعلی قادر به شناسایی مشترکانی باشد که در این ساعات با تلفن همراهشان صحبت کرده‌اند اما نمی‌تواند تعرفه خاصی را برای این زمان تعریف کند، در صورتی که باید اینگونه باشد.
مدیر کل وقت رایانه و محاسبات شرکت ارتباطات سیار در سال ۸۵ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره‌ی وضعیت مرکز صورت‌حساب گیری ارتباطات سیار (بیلینگ) که یک بار مناقصه‌ی آن باطل شد و سرانجام دوباره شرکت صاایران به عنوان برنده‌ی نهایی آن معرفی شد، اظهار کرده بود:‌ برنده‌ی مناقصه‌ی سیستم بیلینگ ارتباطات سیار در نهایت در سال ۸۳ شرکت صاایران معرفی شد که اجرای این پروژه را برعهده گیرد و در حال حاضر شرکت صاایران در تلاش است که با طرف خارجی خود در این رابطه قرارداد ببندد که پس از آن، مرحله‌ی نصب و راه‌اندازی سیستم‌های این پروژه آغاز می‌شود.
به گفته مهرداد مرادی ظرف یک سال باید نصب، پیاده سازی و بومی‌سازی سیستم بیلینگ انجام شود و پس از آن نیز باید دوره‌ی آزمایشی که چهار ماهه به طول می‌انجامد شروع شود که در مجموع پس از گذراندن ۱۶ ماه مرحله‌ی عملیاتی سیستم آغاز می‌شود. همچنین مجری پروژه چهار سال راهبری و پشتیبانی سیستم صورت حساب‌گیری ارتباطات سیار را برعهده دارد.
مرادی خاطر نشان کرده بود:‌ هدف ما این است که به طور دقیق، آنچه کارکرد یک مشترک بوده برروی قبض آن محاسبه شود و از هرگونه اشتباه در زمینه‌ی جلوگیری شود تا احتمال دقت به صد در صد برسد.
اگر سیستم بیلینگ در شرکت ارتباطات سیار راه‌اندازی شود، کار اساسی برای ساماندهی صورت‌حساب‌ها یا قبوض تلفن همراه مشترکان انجام شده است، چراکه بهترین نوع سرویس در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.
سیستم بیلینگ قابلیت محاسبه‌ی دقیق کارکرد ماهانه‌ی مشترکان تلفن همراه، جلوگیری از هرگونه اشتباه، تقلب و ریزش مالی، در صورت‌حساب‌های مشترکان را دارد همچنین این سیستم درآمدهای شرکت ارتباطات سیار در مقام اپراتور تلفن همراه را تضمین می‌کند.
در سال ۸۵ اعلام شده بود که در حال حاضر سیستم حساب‌گیری ارتباطات سیار بر سیستم IBM قرار دارد؛ این سیستم توسط نیروهای داخلی راه‌اندازی شده و سیستم قابل اعتمادی است اما با توجه به این که شرکت ارتباطات سیار به دنبال سیستمی ‌یکپارچه برای ساماندهی قبوض مشترکان بود از این رو تاکید بسیاری بر راه‌اندازی سیستم جدید دارد.
اما وحید صدوقی – مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار – در این باره و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفته بود: با توجه به این که ظرفیت سیستم بیلینگ داخلی ارتباطات سیار بسیار محدود بود، حتی اگر پروژه‌ی بیلینگ صاایران نیز فعال می‌شد، باید آن را توسعه می‌دادیم. از این رو منبع برنامه‌ را از دانشگاه خواجه‌نصیر خریداری کردیم و بر اساس آن به توسعه‌ی ظرفیت موجود بیلینگ پرداختیم.
او گفته بود: حتی برخی از سیستم‌های مورد نیاز نیز از خارج خریداری شد و با توسعه‌ای که انجام دادیم در حال حاضر سیستم خدمات مشترکان اپراتور اول یکپارچه شده است و دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.
وی درباره‌ی وضعیت مناقصه‌ی بیلینگ نیز اعلام کرده بود: قرارداد این پروژه برای توسعه‌ی سخت‌افزاری سیستم بیلینگ انجام شده است و در حال پیگیری هستیم که چه زمانی نهایی خواهد شد اما با توجه به این که در سال گذشته چند برابر بر تعداد مشترکان ارتباطات سیار افزوده شد،‌ همزمان نیز توسعه‌ی سیستم بیلینگ فعلی ارتباطات سیار را آغاز کردیم و در حال حاضر نیز به حد مطلوبی رسیده‌ایم.
مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار درباره‌ی این که چه زمانی سیستم بیلینگ یکپارچه صا‌ایران آماده و در اختیار شرکت ارتباطات سیار قرار می‌گیرد، گفته بود: هنوز مشخص نیست این پروژه چه زمانی نهایی می‌شود و حتی نمی‌توان زمان خاصی را داد، به همین خاطر یکپارچه کردن سیستم بیلینگ داخلی ارتباطات سیار را در برنامه‌ی قرار دادیم که با نتایج خوبی نیز همراه است.
اما پیش از این و در سال گذشته وفا غفاریان – رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران – به ایسنا گفته بود:‌ مخابرات بیش از صد میلیارد تومان لاوصولی از مشترکان دارد که عمده‌ی آن به مشکلات سیستم بیلینگ شرکت ارتباطات سیار برمی‌گردد که قابلیت‌های لازم را ندارد، اما اگر سیستم بیلینگ اصلی نصب شود، بیش‌تر این مشکلات مرتفع خواهند شد.
به گفته کارشناسان با راه‌اندازی سیستم بیلینگ در شرکت ارتباطات سیار کار اساسی برای ساماندهی صورتحساب‌ها یا قبوض تلفن همراه مشترکان انجام خواهد شد چرا که بهترین نوع سرویس در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد و درآمدهای شرکت ارتباطات سیار در مقام اپراتور تلفن همراه را تضمین می‌کند اما باوجودی که بحث بررسی دلایل این تاخیر از سوی سازمان بازرسی کل کشور هم مطرح شد اما اطلاعات کامل و رسمی تاکنون در باره دلایل اصلی این تاخیر و زمان دقیق راه‌اندازی این مرکز از سوی مسوولان مربوطه ارایه نشده است.
در هر حال طبق اعلام، در حال حاضر سیستم حساب‌گیری ارتباطات سیار بر سیستم IBM قرار دارد که این سیستم توسط نیروهای داخلی راه‌اندازی شده و سیستم قابل اعتمادی است اما با توجه به این که شرکت ارتباطات سیار به دنبال سیستمی ‌یکپارچه برای ساماندهی قبوض مشترکان بود از این رو تاکید بسیاری بر راه‌اندازی سیستم جدید دارد و به گفته مسوولان این شرکت هدف از این کار این بوده که به طور دقیق آنچه کارکرد یک مشترک بوده برروی قبض آن محاسبه شود و از هرگونه اشتباه در این زمینه جلوگیری شود تا احتمال دقت به صد در صد برسد.
۱۷۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا