انجمن علمی حسابرسی فناوری اطلاعات تاسیس شد

حمید علی حسینی مسوول کمیته فناوری اطلاعات وارتباطات جامعه اسلامی مهندسین در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا اظهار داشت: با پیگیری های به عمل آمده این کمیته در دو سال گذشته ،‌ زمینه تاسیس انجمن علمی بین رشته ای حسابرسی فناوری اطلاعات فراهم شد و با موافقت نهایی وزارت علوم ، تخقیقات و …

حمید علی حسینی مسوول کمیته فناوری اطلاعات وارتباطات جامعه اسلامی مهندسین در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا اظهار داشت: با پیگیری های به عمل آمده این کمیته در دو سال گذشته ،‌ زمینه تاسیس انجمن علمی بین رشته ای حسابرسی فناوری اطلاعات فراهم شد و با موافقت نهایی وزارت علوم ، تخقیقات و فناوری و تاسیس این انجمن زمینه رشد و شکوفایی حرفه حسابرسی مخصوصا حسابرسی داخلی فراهم آمد.
وی با اشاره به حمایت های دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین از تاسیس این انجمن که زمینه مناسبی را برای تبادل نظر با سازمان های مسوول فراهم آورد، در مورد حرفه حسابرسی فناوری اطلاعات گفت: با رشد روزافزون فناوری اطلاعات و بکارگیری آن در فرایندهای کسب و کار، حرفه حسابرسی که از ارکان ایجاد اعتماد در فعالیت‌های اقتصادی می‌باشد مانند حرفه‌های دیگر دچار تحول شده و روش های سنتی حسابرسی اثر بخشی خود را از دست داده اند.
علی حسینی افزود: امروزه عمده شواهد حسابرسی در سیستم های کامپیوتری ذخیره شده و به شواهد الکترونیکی تغییر شکل یافته اند. بکارگیری فنون و ابزار مختلف کامپیوتری فعالیت های کسب و کار را تسهیل کرده است. اما به چالشی برای حسابرسان تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: اگرچه اهداف کنترلی در سیستم های سنتی و سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی مشابهند، ماهیت کنترل های داخلی که هر روز بر پیچیدگی پیاده سازی آنها افزوده می شود متفاوت بوده و حسابرسان داخلی و مستقل را در ارزیابی کنترل های داخلی سیستم های اطلاعاتی کامپیوتری که مبنای شواهد حسابرسی آنها هستند با دشواری مواجه کرده است. این وضعیت حسابرسان را ناچار به استفاده از متخصصانی کرده است که علاوه بر مهارت در مفاهیم و تکنیک های فناوری اطلاعات مسلط به مبانی کنترل و حسابرسی هستند که از آنها به عنوان حسابرسان فناوری اطلاعات نام برده می شود.
مسوول کمیته فناوری اطلاعات وارتباطات جامعه اسلامی مهندسین ، با تاکید بر اینکه حسابرسی فناوری اطلاعات دارای سابقه بیش از سه دهه است ، وظیفه اصلی حسابرسی فناوری اطلاعات را نظارت و کنترل بر فرآیندهای مرتبط با سیستم‌های اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: حسابرسی فناوری اطلاعات رویکردی است که حرفه حسابرسی برای حفظ جایگاه و اثربخشی خود در عصر فناوری های اطلاعات از آن بهره می گیرد و در نزد صاحبنظران تحت عناوینی همچون حسابرسی سیستمهای کامپیوتری ، حسابرسی سیستمهای اطلاعاتی و حسابرسی کامپیوتر نیز از آن نام برده می شود.
علی حسینی در تعریف کلی حسابرسی فناوری اطلاعات گفت: گردآوری و آزمایش مستقل و بی طرفانه شواهد اطلاعاتی، سیاستها، رویه ها و عملیات سیستمهای اطلاعاتی برای ارائه اطمینان معقول به مدیریت در مورد اینکه سیستمهای اطلاعاتی از دارائی های سازمان نگهداری می کنند، صحت داده ها را پشتیبانی می کند و به صورت موثر و کارا در جهت حصول به اهداف سازمان فعالیت می کنند.
به گفته وی در عرصه فعالیت‌های دانشگاهی، بسیاری از مراکز علمی و دانشگاه‌های معتبر دنیا راساً و یا با همکاری مجامع حرفه ای مطرح حسابرسی با ارائه دروس مرتبط در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز پذیرش دانشجویان در مقطع دکترا برای تحقیق و پژوهش روی جنبه‌های مختلف حسابرسی و کنترل فناوری اطلاعات فعالیت گسترده‌ای دارند.
علی حسینی با تاکید بر اینکه این انجمن سعی دارد با همکاری اساتید، کارشناسان و علاقمندان این حرفه و با تعامل با مسوولان نظام آموزشی کشور رویکردی مناسب برای تقویت جایگاه حسابرسی و نظارت در نظام آموزش عالی کشور اتخاذ کند ، در مورد اهداف کلی انجمن در حال تاسیس حسابرسی فناوری اطلاعات ایران گفت: گسترش و پیشبرد و ارتقاء حسابرسی و کنترل سیستم‌های اطلاعاتی، توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص، بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مربوط، همکاری با دانشگاه‌ها در تشکیل سمینارها و کنفرانس‌های مرتبط، کمک به توسعه بکارگیری حسابرسی فناوری اطلاعات در حسابرسی داخلی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی از طریق تشکیل گردهمائی‌ها، سمینارهای تخصصی و آموزش مستمر حسابرسان فناوری اطلاعات، تهیه و ارائه استانداردها، رهنمودها و رویه‌های لازم، ارتباط با مجامع و انجمن‌های بین‌المللی و ارائه گواهینامه‌های مطرح حسابرسی فناوری اطلاعات از جمله اهداف این انجمن است.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که تقویت واحدهای حسابرسی داخلی و تشکیل بخش های حسابرسی فناوری اطلاعات در آن ، منجر به ارتقاء سطح اطمینان و اعتماد مدیران ارشد به  هم راستایی توسعه فناوری اطلاعات  با راهبردهای توسعه سازمان و رعایت الزامات امنیتی و سایر الزامات تخصصی می شود ، این موضوع زمینه ساز رشد  به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمانها خواهد شد و نوید بخش توسعه بازار IT  برای شرکت های این حوزه می شود.
مسوول کمیته فناوری اطلاعات وارتباطات جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: با توجه به مذاکرات این کمیته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و استقبال  آن وزارت خانه ، تداوم  این حمایت ها ، نوید بخش  شکل گیری و رشد حسابرسی فناوری اطلاعات است و امید است با تشکیل انجمن فناوری اطلاعات ایران زمینه مناسبی برای اشتراک دانش، مهارت و تجارب کارشناسان و متخصصان این حرفه فراهم شده و منجر به ارتقاء جایگاه و اثربخشی حرفه حسابرسی در کشور شود.
۱۲۸/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا