راهکارهایی برای امن و پایدار کردن شبکه ارتباطات سیار

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا در این راستا وجود یک یا چند شبکه ارتباط سیار جایگزین به صورت منطقه‌ای و یا سراسری که در مواقع بحران و آسیب به شبکه‌های ارتباطات سیار فعلی پایداری سامانه‌های مبتنی را تضمین کنند، بسیار ضروری است. کاهش امکان حمله به نقاط حیاتی، حساس و مهم شبکه و در …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا در این راستا وجود یک یا چند شبکه ارتباط سیار جایگزین به صورت منطقه‌ای و یا سراسری که در مواقع بحران و آسیب به شبکه‌های ارتباطات سیار فعلی پایداری سامانه‌های مبتنی را تضمین کنند، بسیار ضروری است.
کاهش امکان حمله به نقاط حیاتی، حساس و مهم شبکه و در صورت حمله کاهش میزان خسارات و نیز کاهش هزینه و افزایش سرعت و سهولت برای جبران خسارات وارد شده به نقاط مهم،‌ حساس و حیاتی شبکه و محدود سازی گستره حملات و بازسازی شبکه با اندیشیدن تمهیدات لازم از دیگر راهکارهای امنینی شبکه ارتباطات سیار اعلام شده است. ممکن بودن شناسایی دشمن و کشف نفوذ به شبکه ارتباطات سیار در صورت هرگونه حمله یا نفوذ از دیگر محورهای این بررسی است.
راهکارهای امن و پایدار‌سازی شبکه ارتباطات سیار در برابر حملات و آسیب‌پذیری‌ها مربوط به طراحی شبکه ، راهکارهای طراحی عموماً کلان‌‌تر و غالباً از جنس معماری و طراحی است. این راهکارها براساس اصول راهبردی و مبتنی بر محورهای دفاعی بیان شده تدوین شده است.
اصول کلی حاکم بر راهکارهای این بخش پیشگیری از حمله و نفوذ، جلوگیری از انتشار و تشدید، شناسایی و بازسازی تا حد ممکن است.
محرمانه و مخفی نگهداشتن اطلاعات ساختار، طراحی و پیاده‌سازی شبکه و نیز اطلاعات مربوط به نقاط مهم، حساس و حیاتی شبکه که تأثیر بسزایی در امنیت شبکه و جلوگیری از نفوذ و دسترسی دشمن دارد ، مستقل‌سازی حداکثری بخش‌های مختلف شبکه ارتباطات سیار از شبکه‌های دیگر مخابراتی و رایانه‌ای ، اجرای اصول و راهکارهای امنیتی در طراحی و پیکربندی زیرشبکه‌ها جهت جلوگیری از نفوذ سخت و نرم حمله‌کنندگان به شبکه ، رعایت اصول طراحی منطقه‌ای در شبکه ارتباطات سیار بگونه‌ای که حملات به یک مرکز (یا منطقه) صرفاً منجر به اختلال یا‌ دسترسی غیرمجاز به همان مرکز (منطقه) شود و طراحی دفاع در شبکه ارتباطات سیار، بگونه‌ای که دشمن برای حمله خود نیازمند به دانش سطح بالا و متنوع، هزینه زیاد، ابزار پیشرفته، تجهیزات متعدد و مختلف داشته باشد؛ از جمله راهکارهای طراحی شبکه ارتباطات سیار عنوان شده است.
در بخش راهکارهای پیاده‌سازی که اجرایی‌تر و جزئی‌تر هستند و برخی از آنها روش‌هایی هستند که راهکارهای طراحی مذکور در بخش قبل را عملی می‌سازند، پرداخته می شود.
این راهکارها خود به دو گروه راهکارهای امنیتی فنی و تکنولوژیکی و راهکارهای امنیتی مربوط به فرایندها و روال‌ها تقسیم شده است.
اعمال اصول امنیتی در نصب تجهیزات شبکه و راه‌اندازی مراکز ، اجرای اصول اختفا ، استتار  و فریب  در نصب تجهیزات و ایجاد و راه‌اندازی مراکز ، پراکندگی حداکثری مراکز و تجهیزات ، مقاوم سازی مراکز و ارتباطات ، راه‌اندازی مراکز پاسخگویی به حوادث امنیتی ارتباطات سیار ، تدارک تجهیزات و اجزای جبرانی در شبکه ارتباطات سیار و رعایت اصول راه اندازی سریع از جمله راهکارهای امنیتی فناورانه است.
بالا بردن اولویت امنیت نزد اپراتورهای تلفن همراه ، رعایت روال‌های امنیتی مرتبط با مشترکان، معتمد و آگاه بودن مجریان و مدیران شبکه ، مراعات کنترل دسترسی و امنیت فیزیکی و ایجاد ساختار اطلاعات‌رسانی عمومی از جمله راهکارهای امنیتی مربوط به فرایندها و روال‌ها است.
گفته می شود مهمترین و پراستفاده ترین شبکه های ارتباطات سیار شبکه GSM و GPRS است که هر کدام از آنها مشکلات و آسیب پذیریهای امنیتی دارند. این مشکلات شامل اعمال نشدن اقدام امنیتی در زمینه محافظت از صحت داده یا پیام و عدم تولید و پشتیبانی داخلی تجهیزات شبکه ارتباطات سیار است که با رعایت راهکارهای امنیتی در شبکه های ارتباطات سیار و سعی در تولید و پشتیبانی داخلی تجهیزات شبکه می توان تا حد زیادی این شبکه ها را از تهدیدات مصون نگه داشت.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا