تجهیزات امنیت فضای تبادل اطلاعات قابل تولید در کشور است

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا حمید بابادی نیا در نشست خبری کمیسیون امنیت فضای تبادل اطلاعات با تاکید بر مقوله فرهنگ سازی در این حوزه برای رشد و گسترش صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای مهم ترین اقدام در سال جاری را فرهنگ سازی و آموزش …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا حمید بابادی نیا در نشست خبری کمیسیون امنیت فضای تبادل اطلاعات با تاکید بر مقوله فرهنگ سازی در این حوزه برای رشد و گسترش صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای مهم ترین اقدام در سال جاری را فرهنگ سازی و آموزش در حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات می داند تا نیاز جامعه را شناسانده و دانش در این بخش را توسعه دهد.
وی با بیان اینکه تعداد افرادی که در سازمان های دولتی در زمینه امنیت فضای تبادل اطلاعات مدرک دارند از تعداد انگشتان دست کمتر است ، گفت: سازمان نظام صنفی رایانه ای این پتانسیل را دارد که برای انتقال دانش فنی به دستگاهها و سازمان های دولتی یاری دهد و در این زمینه فرهنگ سازی کند.
بابادی نیا با تاکید بر اینکه ما باید به دنبال آن باشیم که شبکه ها را براساس استانداردهای بین المللی ایمن کنیم ، ادامه داد: هیچ سازمانی در کشور در حال حاضر متولی امنیت فضای تبادل اطلاعات نیست.
وی گفت: باید به سازمان های دولتی در زمینه امنیت راه حل ، روش پیاده سازی و استانداردسازی داده شود. سطح فعلی برازنده جامعه ما نیست.
رییس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه دانشگاه های کشور از رشد تکنولوژی عقب مانده اند و بخش خصوصی دانش فنی را به محیط دانشگاهی برده است ، افزود: دانش فنی در بازار قابل مقایسه با دانش تئوریک دانشگاهی نیست. به همین دلیل نیاز به تعامل دانشگاه و بخش خصوصی احساس می شود.
وی با اشاره به تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه ایران و مشکل ورود تجهیزات در این بخش به کشور گفت: باید به فعالان این صنف که با هر زحمتی بالاترین تکنولوژی را به کشور وارد می کنند مدال شجاعت داد نه اینکه به دلیل عدم حمایت به مشکلات این بخش افزود.
بابادی نیا با تاکید بر اینکه مزیت های نسبی در حوزه امنیت وجود دارد ، خاطرنشان کرد: مهندسان جوان با تخصص بالا و دانش فنی در کشور وجود دارد که به راحتی می توان این تجهیزات را در کشور تولید کرد. اما این امر نیازمند حمایت است.
وی گفت: دانش فنی و تکنولوژی ما بالاتر از تمام کشورهای اروپایی است و تنها آمریکایی ها می توانند با مهندسان ایرانی رقابت کنند. هیچ کشوری در خاورمیانه قابل رقابت با ایران در زمینه تولید تجهیزات امنیت شبکه نیست.
در این نشست علیرضا صالحی قائم مقام کمیسیون امنیت فضای تبادل اطلاعات نیز به معرفی اهداف و برنامه های دوره جدید این کمیسیون پرداخت و گفت: تقویت کمی و کیفی بازار در جهت ایجاد بازار رقابتی از طریق شرکت های دارای سابقه ، تعامل با بخش خصوصی از طریق تدوین خدمات مهندسی امنیت اطلاعات ، تعامل با آموزشگاهها در مورد سرفصل های آموزشی و بخش دولتی و نهادهای تصمیم ساز، همچنین برقراری ارتباط فعال با دانشگاههای کشور و انتشار خبرنامه افتا و ارتباط با نهادهای بین المللی در زمینه افتا از جمله برنامه های این کمیسیون در دو سال آینده است.
همچنین مهندس آریا دبیر کمیسیون امنیت فضای تبادل اطلاعات نیز با اشاره به معیارهای کمی و کیفی امنیت اطلاعات به الزام سازمان های مالی و اعتباری برای پیاده سازی و مدیریت امنیت اطلاعات گفت: تاکنون چهار شرکت و سازمان موفق به اخذ استاندارد حوزه امنیت اطلاعات “iso 270001 در ایران شدند و بانک ها و سازمان های دیگری هم به این بحث اضافه خواهند شد.
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا