حمایت مرکز تحقیقات مخابرات ایران از تحصیلات تکمیلی دانشجویان

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا دکتر مهدی اخوان در مراسم افتتاحیه چهلمین سالگرد تاسیس بخش ایران IEEE انجمن مهندسین برق و الکترونیک ، با تاکید بر تعامل دانشگاه و صنعت در کشور اظهار داشت: نبود تعامل میان صنعت و دانشگاه یکی از دلایلی است که سبب شده رشته های مهندسی نظیر برق و کامپیوتر …

به گزارش خبرنگار سازمان خبری موبنا دکتر مهدی اخوان در مراسم افتتاحیه چهلمین سالگرد تاسیس بخش ایران IEEE انجمن مهندسین برق و الکترونیک ، با تاکید بر تعامل دانشگاه و صنعت در کشور اظهار داشت: نبود تعامل میان صنعت و دانشگاه یکی از دلایلی است که سبب شده رشته های مهندسی نظیر برق و کامپیوتر نسبت به حوزه های علوم انسانی در حد انتظار نباشد.
وی با بیان اینکه آموزش عالی باید در کشور بصورت رایگان ارائه شود ، خاطرنشان کرد: در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال آن هستیم که روال آموزشی عالی در این حوزه را تغییر دهیم. چرا که بحث خروج نیروهای کیفی یا فرار مغزها از کشور یکی از چالش های مهم این بخش است.
دکتر اخوان با بیان اینکه سه دسته از دانشجویان با انگیزه مختلف از کشور خارج می شوند، گفت: دسته اول از نظر سیاسی چارچوب نظام را قبول ندارند که تعداد آنها بسیار محدود است . دسته دوم فقط با انگیزه کسب علم از کشور خارج می شوند . اما دسته سوم به منظور ادامه تحصیل و داشتن زندگی طبیعی کشور را ترک می کنند.
وی ادامه داد: جذب دانشجوهای ایرانی به نفع کشورهای خارجی است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  برای کاهش این معضل درصدد ارائه راه حل و ایجاد اقداماتی است.
معوان وزیر ارتباطات با بیان اینکه تا پیش از این مرکز تحقیقات مخابرات ایران به دانشگاهها کمک می کرد ، یادآور شد: اما از این پس این مرکز درصدد است مبلغی از قرارداد منعقد شده با شرکت ها برای اجرای پروژه ها را به پوشش تحصیلات تکمیلی دانشجویان اختصاص دهد. این حمایت شامل اختصاص مبالغی برای رساله های دانشجویی و ارائه ماهانه مبلغی به دانشجو برای دستمزدی استاد راهنما خواهد بود. البته این الگو به عنوان یک راه حل جامع نبوده و تنها یک حرکت اولیه است.
سرپرست مرکز تحقیقات مخابرات ایران تصریح کرد: الگوی پرداخت هزینه های تحصیلی به این شکل ، تا حدی با میزان هزینه هایی که در کشور آمریکا به دانشجویان پرداخت می شود قابل رقابت خواهد بود.
وی افزود: در مهرماه آینده این طرح عملی می شود و وزارت ارتباطات برای اجرای چنین اقدامی خود بخشی از صنعت می داند و در بخش دیگر این صنعت دانشجویان و اساتید کشور قرار دارند.
وی گفت: در این میان به حلقه های علمی نیاز است که در این مورد انجمن های علمی می توانند نقش مهمی ایفا کنند و به عنوان بازوی نظارتی به فعالیت بپردازند. همچنین در این زمینه نیازمند یک مشاور علمی هستیم که میان صنعت و دانشگاه تعامل ایجاد کند.
۱۱۷/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا