ریسک نسبتا بالای سیستم‌های امنیتی مبتنی بر «کلمه عبور» و انگشت نگاری

به گزارش سرویس پایان‌نامه ایسنا، اثر انگشت یکی از بارزترین ویژگی های منحصر به فرد هر فرد است و نسبت به ویژگیهای دیگر تحت تاثیر حوادث فیزیکی و یا حالات روحی شخص تغییر نمی کند؛ بنابراین سیستم‌هایی که جهت تعیین هویت از الگوی اثر انگشت استفاده می کنند، نسبت به سیستم های دیگر، از سطح …

به گزارش سرویس پایان‌نامه ایسنا، اثر انگشت یکی از بارزترین ویژگی های منحصر به فرد هر فرد است و نسبت به ویژگیهای دیگر تحت تاثیر حوادث فیزیکی و یا حالات روحی شخص تغییر نمی کند؛ بنابراین سیستم‌هایی که جهت تعیین هویت از الگوی اثر انگشت استفاده می کنند، نسبت به سیستم های دیگر، از سطح امنیت بالاتری برخوردارند.
مهندس سمیه اکباتانی، دانشجوی مهندسی فن‌آوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس که در تحقیقات پایان نامه‌اش کارایی یک سیستم انگشت نگاری را ارزیابی کرده است با بیان این مطلب افزود: بیومتریک ها به طور فزاینده ای برای مقاصد امنیتی و سندیتی استفاده می شوند که این موضوع در بسیاری از قسمت های جامعه تکنولوژی اطلاعات به طور قابل ملاحظه ای گسترده شده است و همچنین علاقه زیادی در خصوص حمله به این سیستم ها وجود دارد. طراحی سیستم امنیتی بیومتریکی در راستای شناسایی و حفاظت در برابر تهدیدها، حمله ها و کشف آن در برابر آسیب پذیری بسیار مهم است.
وی در تشریح طرح پژوهشی خود گفت: در این پایان نامه در ابتدا سه سیستم اثر انگشت با ۲۰ اثر انگشت واقعی و جعلی مورد امتحان قرار گرفتند و جهت بررسی تاثیر این شیوه بیومتریک بر امنیت، مقایسه امنیتی بین کلمه عبور و اثر انگشت صورت گرفت که نشان داد از لحاظ امنیتی سیستم کلمه عبور دارای ۹۹ درصد ریسک و سیستم اثر انگشت دارای ۸۰ درصد ریسک می باشد و نیز سیستم تلفیقی آن دو دارای ۵۳ درصد ریسک می‌باشد که کاهش چشمگیری در برابر تهدیدها ندارد.
اکباتانی همچنین تصریح کرد: نتایج این تحقیق نشان داد که امنیت شبکه تنها راهکار امنیتی است که تهدیداتی که توسط سیستم تلفیقی قابل برطرف نمی باشند (به جز تهدید اجبار) را می تواند پوشش دهد. همچنین اثبات شد که سیستم تلفیقی اثر انگشت و کلمه عبور به عنوان یک گزینه امنیتی تا زمانی می تواند قابل اتکاء و امن باشد که یک مسیر قابل اعتماد از دستگاه خواننده اثر انگشت و کلمه عبور به سرور وجود داشته باشد که این راهکار، ریسک تهدیدات امنیتی را به ۶/۶ درصد کاهش می دهد.
گفتنی است این پژوهش با راهنمایی دکتر سید کمال چهارسوقی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا