دولت نهم، تلفن همراه بی کیفیت را توسعه داد

دکتر کمال محامدپور در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا، اظهار داشت: نسل سوم تلفن همراه برای ارتباطات باند نسبتا پهن و ارسال بی سیم چند رسانه ای برنامه ریزی شده و از حدود سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ توسط برندهای مختلفی تجهیزات آن ساخته شده و اپراتورهای مختلفی آن را به کار گرفته …

دکتر کمال محامدپور در گفت وگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا، اظهار داشت: نسل سوم تلفن همراه برای ارتباطات باند نسبتا پهن و ارسال بی سیم چند رسانه ای برنامه ریزی شده و از حدود سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ توسط برندهای مختلفی تجهیزات آن ساخته شده و اپراتورهای مختلفی آن را به کار گرفته اند. اکنون تلفن همراه بسیاری از کشورهای توسعه یافته، نسل سوم است. کشورهای در حال توسعه هم کم و بیش آن را به کار گرفته اند.
محامدپور افزود: ارزش افزوده سرویس های نسل سوم بسیار قابل توجه بوده است. در سرویس های شخصی صوتی و تصویری و در ارائه خدمات الکترونیکی عمومی به صورت سیار، برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری زیادی در کشورها در حال انجام است. اما متاسفانه در کشور ما قضیه همچنان بلاتکلیف ا ست. زیرساخت های فنی کشور برای ورود نسل سوم تلفن همراه مناسب است. اما باید توسعه پیدا کند. زیرساخت های حقوقی، فرهنگی و مقرراتی لازم برای بهره برداری نسل سوم تلفن همراه در کشور وجود ندارد.
 معاون آموزش، پژوهش و امور بین الملل وزارت ارتباطات در دولت نهم گفت: تاخیر بیشتر در تعیین وضعیت اپراتور سوم تلفن همراه، اجرای پروژه نسل سوم را فاقد توجیه اقتصادی می کند. تاخیر در اجرای پروژه اپراتور سوم زیان های زیادی چون عدم برخورداری مردم از سرویس های جدید، عدم بهره برداری از سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی در کشور- که از اهداف اصلی این پروژه بود- ، عدم استفاده از توان فنی و تکنولوژیکی دنیا ، انحصاری شدن خدمات نسل سوم در اپراتورهای موجود، از دست رفتن رقابت و نهایتا گران بودن خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای موجود را در پی خواهد داشت.
به گزارش موبنا ارائه تکنولوژی نسل سوم تلفن‌همراه توسط اپراتور سوم، یکی از طرح‌ها‌ی وزارت ارتباطات در دولت نهم بود. اگر روند برگزاری مزایده تا انتخاب برنده آن طبق روال طی می شد، باید تابستان ۸۸ سیمکارت های نسل سوم در دست مشترکان ایرانی بود. اما با پایان سال هنوز حضور این اپراتور در بازار تلفن همراه کشور با ابهاماتی مواجه است .
۱۲۸/۱۵

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا